בדיון בפיקוד הדרום אמש (ראשון) התנהל שיח רחב על מעבר לשלב ג' במלחמה, כמו שרמז הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבריו, כשאמר כי ישראל "מתקדמת לסיום שלב החיסול של צבא הטרור של חמאס", וציין כי "יהיה עוד המשך להכות בשארים של ארגון הטרור". עם זאת, בדיון אתמול לא התקבלו החלטות ממשיות.
לפי גורמים שמעורים בפרטים, עדיין "מוקדם לדבר" על סיום השלב העצים, שכן נותרה עוד עבודה רבה לחיסול קיני הטרור של חמאס ברפיח.
נתניהו אחרי התדרוך בפיקוד דרום
(צילום: עומר מירון / לע״מ)

בדיון עלו מספר סוגיות על הנקודות שבהן צה"ל עדיין צריך לטפל, וגם על התזמון שבו יסתיים שלב התמרון - שלאחר תשעה חודשי מלחמה קרוב מתמיד. בפיקוד הדרום גם דנו הגורמים הבכירים בקשר שבין המעבר לשלב ג' ברצועה - לסוגיית הלחימה בצפון.
בשיחה עם חניכי המכללה לביטחון לאומי אמר נתניהו כי "אנחנו מתקדמים לסיום שלב החיסול של צבא הטרור של חמאס". לדבריו, בסיור באוגדת עזה שקיים אתמול ראה "הישגים גדולים מאוד של לחימה שמתבצעת ברפיח". ראש הממשלה הוסיף כי "אני התרשמתי מאוד גם מההישגים מעל הקרקע, מתת הקרקע, מרוח הלחימה של המפקדים. עם הרוח הזאת אנחנו נשיג את כל היעדים שלנו: גם להחזיר את חטופינו, גם לחסל את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, גם להבטיח שעזה לא תהווה איום, ועוד יותר מזה גם להחזיר את תושבינו הן בדרום והן בצפון בביטחה לבתיהם".

תישמר נוכחות צבאית במסדרון ובציר פילדלפי

שלב ג', שבמהלכו פושטות חטיבות סדירות של צה"ל על יעדי חמאס שטופלו חלקית בתמרון, כבר החל לפני כחמישה חודשים, בעיקר בצפון הרצועה. בסוף השבוע האחרון החלה פשיטה חוזרת של אוגדה 98, עם שתי חטיבות, 7 והצנחנים, בשכונת שג'אעיה, ועל שכונת זייתון שבעיר עזה, שעליהן פשטו הכוחות בחודשים האחרונים כבר מספר פעמים.
המעבר לשלב ג' ברפיח תוכנן להתרחש כבר בתחילת השנה, אך הפעולה שם נדחתה ונמרחה במשך שבועות ארוכים, גם בגלל חששות שנוצרו בישראל מגדודי חמאס בעיר הדרומית של הרצועה והן בגלל התנגדות אמריקנית ומצרית נחרצת. בפועל, לפי מח"טים ומג"דים שנלחמים ברפיח, לא הייתה שם התנגדות יוצאת דופן בלחימה.
2 צפייה בגלריה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
כוחות צה"ל בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהרחפן במהלך איתור פיר בבית ממולכד ברפיח שברצועת עזה
תיעוד מהרחפן במהלך איתור פיר בבית ממולכד ברפיח שברצועת עזה
תיעוד מהרחפן במהלך איתור פיר בבית ממולכד ברפיח שברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בסופו של דבר, בצה"ל הצליחו לפנות גם את מרבית האוכלוסייה מרפיח ומציר פילדלפי צפונה, להיכנס פנימה, בהנחיית הקבינט, רק עם אוגדה אחת (162) ולא עם שתי אוגדות כמתוכנן, כדי לפרק את מסגרות חמאס בשכונות העיר, כמו שאבורה, ברזיל, MPK, ייבנה, ותל אל סולטאן הסמוכה לחוף הים, שבה מתרכז המאמץ בימים אלו כאקט עיקרי אחרון.
המעבר לשלב ג', כך מסבירים בצה"ל, יאפשר לישראל אורך נשימה משמעותי, והוא יימשך חודשים רבים שבהם צה"ל ימשיך להפעיל מאמצים מבצעיים ומודיעיניים בצורות שונות. במהלכו תישמר נוכחות צבאית במסדרון, בציר פילדלפי, רפיח ומרחב ה"פרימטר". היערכות זו, הם מסבירים, תאפשר שליטה מבצעית והוצאה של מבצעים לעומק הרצועה, בדגש על חיסול בכירים והשמדת תשתיות.
היא גם תאפשר ליותר כוחות בצה"ל להיערך לאפשרות של פעולה צבאית נרחבת בצפון נגד חיזבאללה, אך בכל מקרה בצבא ממליצים להמשיך ולאחוז קרקעית בציר פילדלפי שבין רפיח לסיני, ולאו דווקא כקלף מיקוח כמו פרוזדור הביתור נצרים בצפון הרצועה, שמונע מכמיליון פלסטינים לשוב לבתיהם בצפון הרצועה.