ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לשר בני גנץ אמש (יום ראשון), בזמן נאום פרישתו מממשלת החירום, להישאר בה. "בני, זה לא הזמן לנטוש את המערכה - זה הזמן לאחד את הכוחות", כתב בציוץ ברשת החברתית X. נתניהו הבהיר: "דלתי תישאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו והבטחת ביטחון אזרחינו".
זמן קצר לאחר תגובת נתניהו, פורסמו מכתבי ההתפטרות של שרי המחנה הממלכתי. במכתב ההתפטרות שלו לנתניהו, הוסיף חבר קבינט המלחמה גדי איזנקוט שני משפטים בכתב ידו: "בתקווה לשינוי, לישראל חזקה וצודקת. מורשת ועתיד הראויים לעם שלנו".
גנץ: "עוזבים בלב שלם, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
הצהרת גנץ עוררה סערה
(צילום: דנה קופל)
עם סיום הנאום, הודיע השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי שיגר מכתב לראש הממשלה נתניהו, ובמכתבו הוא דורש להיכנס לקבינט המלחמה. "כעת עם פרישתם של שרי הקונספציה, אין עוד תירוץ להחרמת והדרת שותפים ושרים בכירים ודאי שותפים שהזהירו בזמן אמת מהקונספציה והתפיסה שהיום כולם מבינים שהייתה שגויה. כשר בממשלה, יו"ר מפלגה ושותף בכיר בקואליציה, אני דורש בזאת להצטרף לקבינט זה". את מכתבו חתם, ככל הנראה בטעות: "ח"כ איתמר בן גביר, השר לביטחון".
אריה דרעי, יו"ר ש"ס וחבר בקבינט המלחמה, הגיב אף הוא ואמר: "אני מצר מאד על הודעתו של בני גנץ לפרוש מהממשלה. ישראל עדיין בשעת חירום, האיומים רבים, חיילי צה"ל נלחמים כתף אל כתף, והאחדות הפנימית היא קריטית להמשך המערכה. במשך שמונת חודשי המלחמה ידענו לשים את המחלוקות בצד. כל ההחלטות בקבינט המלחמה התקבלו פה אחד. לפנינו משימות הרות גורל. זו לא העת להתנצחות פוליטית, או מסע בחירות שיפלג את העם. בני גנץ, אני קורא לך לשקול שוב את עמדתך. ישראל לפני הכול".
גם במטה משפחות החטופים הגיבו על פרישת גנץ ומסרו: "פרישתם של חברי המחנה הממלכתי מממשלת החירום, ופירוק קבינט המלחמה לא צריכים לשנות את המציאות - 'עסקת נתניהו' עדיין נמצאת על השולחן, ורק היא יכולה להשיב את כל החטופים: החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. על ראש הממשלה, חברי הקבינט והממשלה כולה מוטלת האחריות המוסרית והערכית לאשר את העסקה ולהשיב את כל החטופים. מדינת ישראל לא תסלח למנהיגים שיפקירו את החטופים במנהרות חמאס".
6 צפייה בגלריה
 מכתב ההתפטרות של איזנקוט
 מכתב ההתפטרות של איזנקוט
מכתב ההתפטרות של איזנקוט
6 צפייה בגלריה
 "השר לביטחון", איתמר בן גביר
 "השר לביטחון", איתמר בן גביר
"השר לביטחון", איתמר בן גביר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס אף הוא לפרישת המחנה הממלכתי והוסיף כי "אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מהממשלה בעת מלחמה". לדבריו, "הצעד שלך נועד לפרק את הלכידות משיקולים פוליטיים והוא חסר אחריות. כשהאיומים בצפון מתגברים, כשהחטופים עוד נמקים במנהרות חמאס וכשעשרות אלפי תושבים נמצאים מחוץ לבית ומצפים מאיתנו להתאחד ולשים אותם במרכז".
כמו נתניהו, סמוטריץ' קרא להרחבת הממשלה. "אני קורא לכל ראשי המפלגות הציוניות שמדינת ישראל חשובה להם להצטרף לממשלת אחדות עד הניצחון. מערכה ארוכה וקשה לפנינו וביחד בעזרת השם נוכל לה", סיכם.
כשנשאל על ידי ynet בשידור ישיר על תגובותיהם של נתניהו וסמוטריץ', השיב גנץ: "נתניהו אינו האויב שלי, סמוטריץ' אינו האויב שלי, סינאוור הוא האויב שלי - ואיתו נסגור חשבון".
לעומת המתקפות על הצעד מצד שותפיו לממשלה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ושותפו לשעבר של גנץ אמר כי "ההחלטה של גנץ ואיזנקוט לעזוב את ממשלת הכישלון היא חשובה וצודקת. הגיע הזמן להחליף את הממשלה הקיצונית והמופקרת הזו בממשלה שפויה שתוביל להחזרת הבטחון לאזרחי ישראל, להשבת החטופים, לשיקום הכלכלה והמעמד הבינלאומי של ישראל". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הוסיף: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם, הגיעה העת לקואליציה ציונית".
6 צפייה בגלריה
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
ביג שלישים ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סמוטריץ ו איתמר בן גביר
"כאב ראש" לנתניהו? בן גביר דורש להיכנס לקבינט המלחמה, סמוטריץ' קורא להרחבת הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי , חיים צח, לע"מ)
יו"ר מפלגת העבודה, האלוף במיל' יאיר גולן, טען כי החלטתו של גנץ אמנם חשובה והכרחית, אך "מאוחרת, מאוחרת מדי". "הכוונות הטובות של גנץ אפשרו לנתניהו לקנות זמן ולזרוע עוד הרס וחורבן. בעוד ישראל משוועת לשיקום, החברות המתמשכת של גנץ בממשלה אפשרה את שיקום נתניהו. ‏אנחנו ממשיכים במסע חיינו להצלת העם והמדינה. בני, אתה מוזמן להצטרף".
שר המשפטים, יריב לוין, עקץ את גנץ ומסר כי "כששמעתי על פרישתו מהממשלה, תהיתי לרגע - האם מטרות המלחמה שבשבילן הוא נכנס לממשלה כבר הושגו? בירכתי את בני גנץ כשנכנס לממשלה, וגם הערכתי אותו על הצעד שעשה. דווקא על הרקע הזה, קשה להאמין עד כמה גדול העיוורון, ועד כמה שיקולים פוליטיים גוברים על הצורך להתעלות לגודל ולחומרת השעה. במקום להוביל ולפעול כדי שעוד ראשי מפלגות אופוזיציה ייקחו חלק במאמץ המלחמתי שצריך להיות משותף לכולנו, בחר בני גנץ להיגרר אחרי לפיד ולנטוש באמצע המערכה".
הוא גם שלח מסר לשותפות הקואליציוניות "לגלות אחריות" - ולהמשיך לפעול יחד. "נוכח חוסר האחריות הזה, נדרש מכל מנהיגי המפלגות השותפות בקואליציה לגלות אחריות ואיפוק ולהמשיך לפעול ביחד כדי להבטיח שנשיג את מטרות המלחמה - מיגור חמאס, השבת כל חטופינו והחזרת תושבי הצפון והדרום בבטחה לביתם. אני משוכנע שביכולתנו לעשות זאת", סיכם.
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
בירכו על החלטת גנץ
(צילום: עוז מועלם, אלכס קולומויסקי)
מנגד, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, השתמש בשפה רכה יותר אל מול הצעד של גנץ ואמר כי הוא "מצר על פרישתו של גנץ מקואליציית החירום. זו שעת אחדות. ממשלה רחבה היא צו השעה לנוכח האתגרים הרבים מולם עומדת מדינת ישראל". הוא הצטרף לקריאה למפלגות נוספות להצטרף לממשלה: "היד מושטת ומשימות רבות לנו. הצטרפו לקואליציה - עכשיו".
ארגון "אחים לנשק" הגיב גם כן על פרישת גנץ ומסר כי "גנץ עזב את ממשלת החורבן והקול השפוי נדם. ישראל נמצאת תחת הנהגה מופקרת שמביאה עליה חורבן. בהעדר תוכנית פעולה בכל חזית, להנהגה שהפכה ביטחון לפוליטיקה אין לגיטימציה". עוד הוסיפו, בפנייה לשרי הקבינט: "זמנכם עבר, הרחובות יתעוררו והמנדט יחזור לעם. לעם של גיבורים לא מגיעה ממשלה של פחדנים. עכשיו יותר מתמיד, חשוב לצאת לרחוב ולהצטרף למאבק למען העתיד של כולנו".

"כתב האישום" של גנץ נגד נתניהו

בהצהרתו אמש, שבה הודיע על יציאתו מממשלת החירום כשמונה חודשים לאחר שהצטרף אליה, תקף גנץ את נתניהו בחריפות. "הקמנו ממשלת חירום מתוך שותפות גורל, לא מתוך שותפות פוליטית. חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים.
"בכנות, להיכנס לממשלה, הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית - זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל. ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה, המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"כתב אישום" חריף. גנץ, אמש
(צילום: דנה קופל)
"מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון. ניצחון אמיתי – הוא ניצחון שמשלב בין הצלחה צבאית, ליוזמה מדינית ואזרחית. ניצחון אמיתי – יביא למיטוט החמאס, והחלפתו. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון.
"ניצחון אמיתי - זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי. ניצחון אמיתי – זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים, להרחיב את מעגל השירות והמשרתים, ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה - ולא להביא מחר למליאה, חוק שפוגע בביטחון המדינה בזמן מלחמה, בגלל חוב פוליטי".
"לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם. אנחנו מתייצבים היום, למערכה על גורלה של מדינת ישראל לדורות קדימה. כדי להבטיח ניצחון אמיתי, ראוי שבסתיו, שנה לאסון, נצא לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו: קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תיתן לעם שלנו להיקרע".
גנץ קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שלדבריו, "תבחן את הכשלים מבית, ותגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ". הוא הוסיף: "אני קורא לכל מנהיגי המפלגות ולכל הכוחות בזירה הציבורית, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים להתאחד מאחוריי במסע הזה. כולנו צריכים לפעול כאיש אחד למען בחירות שבסיומן נקים ממשלת אחדות - ציונית, לאומית וממלכתית - ממשלת אחדות אמיתית".
פורסם לראשונה: 20:54, 09.06.24