המפכ"ל רב-ניצב דני לוי אמר היום (רביעי) בזירת הפיגוע בחדרה, שם נפצעו שישה בני אדם: "אני רוצה להבהיר שמשטרת ישראל בימים האלה, כמו שאתם מבינים, מתוחה מקצה לקצה. אנו מטפלים בכל זירות הנפילה בכל מדינת ישראל (בעקבות המטח לחיפה והקריות - א"ג) במקביל לפיגוע. ליבי עם הפצועים, אבל כנראה שזה מה שנגזר עלינו בתקופה הזו, ואנחנו צריכים להיות חזקים".
הצהרת המפכ"ל בזירת הפיגוע בחדרה
(צילום: שרון צור )

הוא הוסיף: "אנו כמשטרה בפיקודי פרוסים בכל הזירות. נהיה שם גם כדי למנוע בהתרחש אירוע, וגם כדי לנטרל כמה שיותר מהר את המחבל. תחושת הביטחון של הציבור היא הדבר הכי חשוב היום, ואנחנו הגוף שעושה הכול עם השותפים שלנו כדי להביא את זה לידי ביטוי".
רנ"צ לוי ציין: "מהרגע של האירוע הראשון, כל עבודת המשטרה הייתה לאתר את המחבל. כל הפעילות הייתה פעילות נגד פיגוע נקודה – מסוק, מחסומים, כל מה שאנו יודעים לעשות – ואני לא אפרט".
המפכ"ל התייחס לזהות המחבל: "מי שהוציא את השם של אום אל-פחם, אני לא מאשר ולא מכחיש. אנחנו נבוא חשבון עם כל מי שקשור לאירוע הזה. מהמשלח, מי שכנע אותו במסגד או בכל מקום אחר, מי הביא אותו למצב שהוא עולה על אופנוע ופוגע ביהודים ללא שום סיבה – ולכן נבדוק את כולם. אנחנו עובדים לאתר מי המחבל, מה המניעים שלו, מי המשפחה שלו. זו הרבה עבודה שאמורה למנוע אירועים אחרים".
אינפוגרפיקה מסלול מפה פיגוע דקירה חדרה
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בחדרה
זירת הפיגוע בחדרה
זירת הפיגוע בחדרה
(צילום: דוברות מד"א)
במשטרה עדכנו כי מדובר בפיגוע, לאחר שתחילה סברו כי לא מדובר באירוע על רקע לאומני. "מפקד המחוז והמפקדים בשטח, כולל אותי, ברגע שהבנו שזה פיגוע, הכול עבד כדי לטפל בו. אנחנו לא עובדים בחממה, אנחנו לא עובדים בתוך אולם. יש פה ארבע זירות, צריכים להבין את החוויה".
הוא אמר: "יש לנו לא מעט אירועים פליליים שיחסית דומים לפיגועי דקירה או ירי. אל לנו להכניס את כולם לפאניקה, אבל מרגע הבנו שזה פיגוע, כל המערכים עבדו כדי לטפל. ברגע שהבנו שזה לא סכסוך פלילי, כל המערכים, בהנחיה שלי, עבדו – מהרמה הארצית, עד לרמת השטח ולתחנה. הראיה לכך היא שהמחבל נוטרל לפני שהוא ברח מהזירה".
רנ"צ לוי נשאל על רצף הפיגועים, והשיב: "אני לא רוצה להאשים אף אחד, אבל משטרת ישראל עושה הרבה מאוד דברים – מטפלת בזירות הרס, בפלילי, בפח"ע. מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו לא מתבכיינים, אבל כשמחבל יוצא מהשטחים זה בטח לא כיסוי מודיעיני שלנו, השב"כ אמור למנוע את זה, ואני סמוך ובטוח שהוא, ככל שהוא עושה, לא תמיד מצליח".
בעקבות הפיגוע, יו"ר הקואליציה אופיר כץ הנחה לזרז את דיוני חקיקת גירוש משפחות מחבלים כדי לסיים עם החקיקה עד סוף החודש.

העימות של בן גביר בזירת הפיגוע בחדרה ב-2022 – והאיום להרוס מסגד ביפו

חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) התרעם: "פיגוע נורא בחדרה. תפילותינו לפצועים. אוזלת היד של משטרה שמפקדה אומר 'זה מה שנגזר עלינו' זועקת לשמיים. לפני שנתיים, איתמר בן גביר הגיע לזירת הפיגוע בחדרה כדי לצעוק על קודמו בתפקיד 'שמאלן כושל'. מחיר הדמים הנורא שאנו משלמים בשנה האחרונה מחדד את גודל הכישלון של בן גביר, שלא הביא לישראל משילות או ביטחון, אלא רק עוד ועוד נרצחים".
המפגע, שנוטרל סמוך לזירות השונות לאחר שניסה להימלט על אופנוע הוא ערבי-ישראלי מוואדי ערה. מדובר באחמד ג'בארין, בן 36 מאום אל-פחם. ג'בארין דקר לפי המשטרה את ששת הפצועים בארבע זירות שונות: את מסע הדקירות שלו הוא החל ברחוב הגיתית, משם המשיך לרחוב בוטקובסקי, ואז דקר בני אדם גם ברחוב הרצל.
הוא נוטרל ברחוב הרברט סמואל, שנחשב לרחוב מרכזי בחדרה. תחילה היו אלה אזרחים עם נשקים שלופים שלפי תיעוד מהזירה ניסו לעצור אותו, והורו לו לשכב על הקרקע, הוא חבש קסדה, לאחר שכאמור ניסה להימלט, ומשלא נענה להם ירו באוויר. מאבטח העירייה, עדי נטף, ירה לו ברגל.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
ראש העיר אום אל-פחם סמיר סובחי גינה את הפיגוע: "קיבלתי דיווח מהמשטרה שהדוקר בחדרה הוא תושב העיר. אנו מגנים בתוקף את האירוע ודוחים פעולות מהסוג הזה, שלא מייצגות אותנו. הרבה מתושבי אום אל-פחם מבקרים בחדרה מדי יום, אותו דבר לגבי תושבי חדרה שמבקרים אצלנו. צריך לשמור על מרקם היחסים ועל שיתוף הפעולה בין שתי החברות".
בשבוע שעבר, כשעתיים אחרי הפיגוע ברכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו שבו נרצחו שבעה בני אדם, הגיע לזירה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. עוד לפני שהמשטרה סיימה לחקור את נסיבות הטבח, איים בן גביר שאם יתברר כי המחבלים השתמשו במסגד אל-נוזהא הסמוך לזירה, יש להרוס את בית התפילה המוסלמי. אחרי שנודע כי למתפללים לא מיוחס חשד כלשהו, אמרו במסגד: "בן גביר בא להפיץ שנאה בין ערבים ליהודים".
במרץ 2022, בזירת פיגוע נוסף שהתרחש בעיר, נרשם עימות סוער בין בן גביר לשר לביטחון הפנים דאז עמר בר-לב. "תתבייש, אתה השר הכי שמאלן ונתנו לך להיות שר לביטחון פנים, איך אתה לא מתבייש?", אמר בן גביר לשר בר-לב, שהשיב לו: "אני לא מתבייש, אתה אפס. אתה גורם לדברים נוראיים פה במדינה".