ערוצי התקשורת המזוהים עם חיזבאללה התגאו מאז 8 באוקטובר בתושבים הלבנונים שבחרו להישאר בכפרים ובעיירות בדרום לבנון למרות התקיפות הישראליות. אז הצטרף ארגון הטרור השיעי כ"חזית צפונית" כסיוע לחמאס, וייתכן כי רק בחיזבאללה הבינו או ידעו, ממידע פנימי, כמה מסוכן להישאר שם.
ההימלטות מצידון עם התגברות התקיפות

במשך השנים ביסס חיזבאללה את כוחו בדרום לבנון, צבאית וגם חברתית. אמצעי הלחימה של ארגון הטרור נפרסו בגזרה בין בתים ומוסדות אזרחיים, ופעיליו בנו את חייהם בכפרים השיעיים. הם עבדו במקצועות שונים, גידלו את ילדיהם קילומטרים ספורים מהגבול עם ישראל והתכוננו ליום פקודה.
הפעילות של חיזבאללה בכפרים לא הייתה מעולם סוד, ויש לה גם מתנגדים. במהלך המלחמה, תושבי הכפר הנוצרי רמיש, למשל, הנמצא מול היישוב מתת שבגליל העליון, התנגדו לנוכחות של גורמים מארגון הטרור בשטחם ולירי רקטות מאדמותיהם.
מתחילת המלחמה צה"ל תוקף בדרום לבנון בארטילריה ומהאוויר פעילי חיזבאללה, אמצעי לחימה ותשתיות לשיגור רקטות. עם תחילת התגובה של ישראל על הירי לשטחה, החלו הכפרים ועיירות הגבול להתרוקן בהדרגתיות מתושביהם, אך לא לחלוטין. בשבועות האחרונים חלה האצה בהימלטות מהאזור עם התגברות התקיפות לפני שבועיים, שחלקן הוגדרו שם כ"חגורות אש" - מונח שהיה שמור עד כה לתקיפות חריגות של צה"ל ברצועת עזה.
דרום לבנון הוא רק אחד מהאזורים המרכזיים שבהם בנה חיזבאללה לאורך שנים, לצד אל-בקאע והדאחייה של ביירות. את דרום מדינת הארזים ניתן לחלק לשלוש גזרות: המערבית, המרכזית והמזרחית. הגזרה המערבית, שחלקה נפרש לאורך חופי הים התיכון והיא משתרעת מא-נאקורה בדרום ועד לנהר הליטני בצפון, כוללת ערים וכפרים, כמו צור ואל-קלילה; בגזרה המרכזית נמצאים העיר א-נבטיה והכפר א-זהראני; הגזרה המזרחית נפרשת עד לנקודת הגבול בין ישראל, לבנון וסוריה, ונמצאים בה הכפרים שובא וחאסביא.
2 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
התקיפות התרחבו, התושבים נמלטו אחרי כמעט שנה של לחימה
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
2 צפייה בגלריה
עקירה מצידון בעקבות תקיפות נרחבות של צה"ל
עקירה מצידון בעקבות תקיפות נרחבות של צה"ל
תושבי דרום לבנון נמלטים מצידון
(צילום: Mahmoud ZAYYAT / AFP)
בגזרה המזרחית, הגובלת באצבע הגליל ובהר דב, התנהלו בחודשים האחרונים חילופי אש מדי יום, והיא נחשבת רגישה גם בכל הקשור להסדרים עתידיים. במהלך חודשי המלחמה, העיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, חזר על הטענה כי לבנון עומדת על כך שכל הבנה עתידית תכלול את נסיגת ישראל מאזור הר דב. עם זאת, העיתון דיווח כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין הודיע למתווכים שמשימתו מוגבלת לקו הכחול, ואזור הר דב לא כלול בזה, שכן שם הפתרון הוא לבנוני-סורי.
רשת "אל-ג'זירה" הקטארית דיווחה בשבוע שעבר כי הכפרים והעיירות המותקפים ביותר על-ידי ישראל הם אל-חיאם, כילא, מרכבא, עדיסה, עייתא א-שעב, חולא, טיר חרפא, מיס אל-ג'בל, בלידא, עיתרון, יארון, א-דהירה, א-נאקורה, יארין ומרווחין. מאז, יש לציין, התקיפות התעצמו והתרחבו. חלק מהאזורים שאליהם נמלטו תושבי דרום לבנון, בהם צידון והדאחייה של ביירות, הפכו גם הם בימים האחרונים ללא בטוחים ואילצו חלק מהמשפחות להימלט שוב.
דובר צה"ל בערבית, אלוף-משנה אביחי אדרעי, פרסם הבוקר הודעה הקוראת לתושבי דרום לבנון שנמצאים מצפון לנהר הליטני להימנע מתנועה בכלי רכב לכיוון דרום.
אחרי התקיפות המשמעותיות שנרשמו בשבועיים האחרונים בעיירות הגבול, נראה שלמי שנשאר באזור יש "סיבה טובה", ומדובר בעיקר בפעילי חיזבאללה שמשפחותיהם התפנו. היתר הם מי שכנראה מסרבים לעזוב בכל מחיר, אם כדי לשמור על אדמותיהם ואם מתוך אידיאולוגיה ו"עמידה איתנה", כפי שגורמי הטרור מכנים זאת.
בהמשך פרסם אל"ם אדרעי הודעה המפרטת את 27 הכפרים בדרום לבנון שלהם קרא צה"ל להתפנות. "אזהרה דחופה לתושבי דרום לבנון בכפרים: יארון, עין אבל, מארון א-ראס, טירי, חדאת'א, עייתא אל-ג'בל, ג'מיג'מה, טולין, דיר עמס, בורג' קלאוויה, ביאדה, זיבקין, ג'באל אל-בוטם, סרובין, שעיתיה, קניסה, הניה, מערכה, ע'נדוריה, דיר חאנון אל-עין, בורג' א-שמאלי, אבל א-סקי, סריפא, דיר קאנון א-נהר, עבאסיה, רשידיה, בינת ג'בייל ועיתרון", צוין בהודעה.
"פעילות חיזבאללה מאלצת את צה"ל לפעול נגדו. צה"ל אינו מעוניין לפגוע בכם, ולמען ביטחונכם עליכם לפנות את בתיכם מיידית. כל מי שיימצא בקרבת פעילי חיזבאללה, מתקניו או אמצעי הלחימה שלו, מסכן את חייו", הדגיש דובר צה"ל בערבית. "בית שמשמש את חיזבאללה לצרכים צבאיים צפוי להיפגע. תושבי דרום לבנון, עליכם לנוע מיידית אל מצפון לנהר האוואלי. לשמירה על חייכם. שימו לב, אין לנוע דרומה! כל תנועה דרומה עלולה לסכן את חייכם. אנו נעדכן על זמן שבטוח לשוב לבתיכם".
למרות התקיפות האינטנסיביות האוויריות נגד חיזבאללה, יש עוד הרבה מה לחשוף בדרום לבנון, באזור שכבר ידע מלחמות. ארגון הטרור השיעי התכונן למערכה מעל ומתחת לפני השטח, אך לא רק בדרום לבנון. חיזבאללה לא מסתיר את יכולותיו קצרות הטווח, האסטרטגיות והתת-קרקעיות. הוא גם מצהיר שהתכונן לפלישה קרקעית ישראלית. באחד מנאומיו איים חסן נסראללה, מזכ"ל הארגון שחוסל בשישי האחרון, כי אם ישראל תחליט להיכנס ללבנון, לא יישארו לה טנקים. גם לאחר מותו, מאז התרחבו הדיווחים על הכניסה הקרקעית בזמן המיידי, איומיו של נסראללה הודהדו בערוצים המזוהים עם הציר השיעי-איראני.