לראשונה מאז תחילת המלחמה, חברת החשמל העזתית חיברה כבלים ברחוב סלאח א-דין באזור דיר אל-בלח. מטרת עבודות התשתית, שתועדו היום (שלישי), היא להפעיל את מתקן התפלת המים והביוב במקום, ישירות מרשת החשמל הישראלית, באישור שר הביטחון יואב גלנט.
עבודות התשתית בעזה

לפי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, הפעלת מתקן התפלת המים נעשית באישור הדרג המדיני ונובעת משיקול הומניטרי - שתכליתו למנוע זיהום והתפרצות מחלות ברצועה, שעלולות לסכן גם את ישראל. במכתב למתפ"ש הבהיר המזכיר הצבאי של שר הביטחון את הצורך בהפעלת מתקן התפלה כ"צורך הומניטרי בסיסי".
נכתב במסמך כי גלנט מאשר את חיבור קו החשמל "קלע" משטח הארץ לשם הפעלת מתקן ההתפלה ברצועת עזה, שמספק מים במרחב פינוי אוכלוסייה כדי לענות על הצרכים ההומניטריים הבסיסיים. נכתב כי "שר הביטחון מבקש להנחות את חברת החשמל בנושא ולמצות את התהליך באמצעות המתפ"ש".
חבר הכנסת גדעון סער, יו"ר "הימין הממלכתי", מתח ביקורת חריפה על ההחלטה: "מעניין על מי יגלגלו את האחריות הפעם. ממשלת חלם עם שתי ידיים שמאליות".
לאחר מכן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא למהלך - והתנער ממנו כחבר קבינט: "נפלנו על הראש לגמרי. במו ידינו אנחנו משקמים את עזה, לפני פירוז. ‏ובעיקר את בתי החולים, כלומר מרכזי הטרור. ‏אדוני ראש ממשלה, עצור את האיוולת הזו. ‏הפעם אי אפשר יהיה לומר שלא ידענו כמו עם שחרור מנהל מפקדת הטרור בשיפא אתמול".
דבריו של סמוטריץ' מגיעים כיממה לאחר שחרורו של מנהל בית החולים שיפא בעזה בחזרה לרצועה, צעד ממנו התנערו גם כן בדרג המדיני. כבר אתמול הבהיר סמוטריץ' כי "האחריות עלינו", אך מיהר לתרץ: "אנחנו אחראים - האם יש לנו כלים לממש את האחריות? לא ממש". במהלך שלב המענה לשאלות, התפרץ לדברי השר גיל דיקמן, בן דודה של החטופה כרמל גת, וצעק כי "החטופים עדיין בשבי - ואתם משחררים עצירים".
הציבור הישראלי נדהם אתמול כאשר החלו להתפרסם ברצועת עזה תיעודים של מנהל שיפא, מוחמד אבו סלמיה, כשהוא חופשי. אבו סלמיה, שנעצר כבר בנובמבר בצל ההאשמות הקשות שהעלו בישראל נגד בית החולים בעזה, סיפר על התנאים הקשים שבהם מוחזקים אסירים בכלא, ובעיקר טען כי שוחרר מאחר שלא עשה דבר. בבית החולים שלו הוחזקו חטופים - ואף נרצחו בו - והסתתרו מחבלים עם אמל"ח, אך במאבק על התודעה רשמה אתמול ישראל תבוסה נוספת.
תוך דקות מהרגע שבו התפרסמו הדיווחים על שחרורו, הבינו מיד בישראל את הנזק הפוטנציאלי - ובמקום לברר מה בדיוק קרה, מיד החלו כל בכירי המדינה לזרוק אחריות זה לעבר זה ולהתנער ממנה. השר איתמר בן גביר, שבמשך חודשים לא מצליח לפתור את מצוקת מקומות הכליאה, מיהר להטיל את האשמה על ראש השב"כ רונן בר. שרים אחרים בחרו להאשים את שר הביטחון יואב גלנט, שמצידו הבהיר כי לא מדובר באחריות שלו - ורמז לכיוון בן גביר, וגם לראש הממשלה בנימין נתניהו.
ראש הממשלה, שמקפיד לקחת אחריות על כל הצלחה, אמנם המתין מעט - כשעתיים - לפני שהתייחס, אבל בתגובתו הבהיר כי לא ידע על השחרור, הזכיר את בג"ץ והנחה "לערוך בירור". שב"כ, בהמשך, הטיל את האשמה על השר לביטחון לאומי, ואז נודע כי גם רונן בר לא ידע על ההחלטה.