באוקראינה נמשכת היום (ה') המתיחות בצל החשש מפלישה של רוסיה אל המדינה כבר בשעות או בימים הקרובים. הצהרתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמש, שבה אמר כי הוא מעריך שרוסיה אכן תפלוש לאוקראינה אבל עשה הבחנה בין מצב שבו תהיה זו פלישה או חדירה "קטנה" לבין מצב שבו תהיה זו פלישה נרחבת, עוררה מיד תגובות נזעמות מצד גורמים בקייב. אלה פירשו את דברי הנשיא האמריקני כמעין אור ירוק לנשיא הרוסי ולדימיר פוטין לצאת לפעולה צבאית באוקראינה, כל עוד זו תהיה מצומצמת יחסית.
10 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
וולודימיר זלנסקי וג'ו ביידן
זלנסקי וביידן. אוקראינה הרשמית: "לא רואים סטייה ממדיניות ארה"ב"
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן נואם אמש. הסגיר חילוקי דעות בנאט"ו
(צילום: רויטרס)
בנאום שנשא אמש במלאות שנה להשבעתו איים ביידן על פוטין בהשלכות קשות אם יפלוש לאוקראינה, אך צירף לדבריו הבחנה שלא נשמעה קודם: "זה דבר אחד אם מדובר בחדירה קטנה, ואז אנחנו מוצאים את עצמנו צריכים להתווכח מה לעשות ומה לא לעשות, אבל אם הם יבצעו הלכה למעשה את מה שהם מסוגלים לעשות עם היקף הכוחות שהם ריכזו בגבול – זה יהיה אסון לרוסיה אם הם יפלשו לעומק אוקראינה".
בהמשך, כשהתבקש להבהיר למה התכוון באמירה "חדירה קטנה", אמר ביידן כי הקו האדום מבחינתו הוא "כוחות רוסיים שחוצים את הגבול והורגים לוחמים אוקראינים. אני חושב שזה יכול לשנות הכול, אבל זה תלוי במה שהוא (פוטין) יעשה". ביידן גם הודה שבנאט"ו יש חילוקי דעות בנוגע לתגובה שצריכה לנקוט הברית במקרה של פעולה צבאית רוסיה: "זה תלוי איזו מידה של אחדות נשיג בנאט"ו. חשוב שנדאג שכולם בנאט"ו ינקטו את אותו קו מחשבה, ובזה אני משקיע זמן רב. יש חילוקי דעות, יש פערים בנאט"ו בנוגע למה שמדינות מוכנות לעשות".
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה ופוטין. מוסקבה: איומי הסנקציות מעודדים גורמים ניצים בקייב
(צילום: EPA)
רשת CNN דיווחה כי דבריו של ביידן הותירו גורמים רשמיים באוקראינה המומים, ואחד מהם אמר לכתב הרשת: "אני מזועזע שהנשיא ביידן עשה הבחנה בין חדירה לבין פלישה ורמז שהראשונה עשויה שלא לגרור סנקציות. זה נותן לפוטין אור ירוק להיכנס לאוקראינה כרצונו". הגורם האוקראיני אמר כי מעולם לא שמע נשיא אמריקני עושה הבחנה כזו: "קייב המומה", הוסיף, כשכוונתו לממשלה האוקראינית.
הבית הלבן ניסה בהמשך הלילה להסביר את דברי ביידן, וטען כי ביידן התכוון רק שמתקפת סייבר או התקפה באמצעות כוחות פרה-מיליטריים, ולא באמצעות צבא רוסיה עצמו, יובילו לתגובה אחרת מזו שתגרור פלישה ממשית של צבא רוסיה לתוך אוקראינה. הדוברת של ביידן, ג'ן סאקי, טענה: "הנשיא ביידן הבהיר לפוטין – אם כוחות צבא רוסיים יחצו את הגבול לתוך אוקראינה, זו תהיה שוב פלישה, ותהיה על כך תגובה מהירה, חריפה ומאוחדת מצד ארה"ב ובעלות בריתה". היא הדגישה כי על סמך ניסיונו יודע ביידן שלרוסיה יש סל גדול של דרכי פעולה אפשריות שאינן מתקפה צבאית מלאה, ולכן טרח לומר את הדברים. לפי CNN, גם גורם בכיר אחר בממשל אמר שכל ניסיון של צבא רוסיה לכבוש שטח אוקראיני ולהפר את ריבונות אוקראינה – בין שיהיה זה מבצע קטן או גדול – ייחשב בעיני ממשל ביידן לפלישה לכל דבר. אחר הצהריים חיזק את הדברים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שבתום פגישה עם שרת החוץ של גרמניה בברלין הדגיש כי כל כניסה של כוחות רוסיים לשטח אוקראינה תיענה בתגובה "מהירה, חריפה ומאוחדת".
10 צפייה בגלריה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים. הבית הלבן: רוסיה כבר שלחה סוכנים לדונבאס
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה בלינקן. היום: פגישות תיאום בברלין
(צילום: רויטרס)
בתגובתם הרשמית על דברי ביידן נשמעו היום גורמים אוקראינים זהירים ומתונים יותר. מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר שקייב אינה רואה בהצהרות ביידן על ההבחנה בין "חדירה" ל"פלישה" סטייה כלשהי ממדיניות ארה"ב. פודוליאק אמר כי אוקראינה מברכת על כך שביידן אותת כי תהיה תגובה מערבית מתואמת לפעולה רוסית נגד אוקראינה. "מה היה חשוב לחברה האוקראינית לשמוע? שמדינות המערב מבינות כולן שכל תרחיש שלילי ביחס לאוקראינה או לאירופה בכלל יגרור תגובה מתואמת, מספקת ורגישה".

מוסקבה נגד הנשק הבריטי לקייב

רוסיה, נזכיר, ריכזה בחודשים האחרונים כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ובמערב חושדים זה זמן רב שהיא נערכת לפלוש אל המדינה. מוסקבה טענה מצדה כי דווקא הממשלה בקייב היא שנערכת למבצע צבאי, נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, וכי ריכוז הכוחות הרוסי נעשה לכל היותר כדי להגיב על מבצע שכזה. עם זאת, במערב טוענים כי הקרמלין משתמש באוקראינה כקלף מיקוח: רוסיה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות, שבהן היא תובעת מנאט"ו להפסיק להתקרב לגבולותיה, לחדול מלצרף אליה מדינות במזרח אירופה, ולהסיג לפחות חלק מהכוחות שהציבה שם בשנים האחרונות. בוושינגטון ובריסל יש המעריכים כי באמצעות האיום הממשי על אוקראינה רוצה מוסקבה לאלץ את המערב להיענות לדרישותיה אלה.
10 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה מקבל משלוח של נשק נגד טנקים מ בריטניה קייב חשש מ מלחמה עם רוסיה
צבא אוקראינה מקבל משלוח של נשק נגד טנקים מ בריטניה קייב חשש מ מלחמה עם רוסיה
משלוח של נשק נגד טנקים מגיע מבריטניה לממשלת אוקראינה, השבוע
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה תרגיל ב מזרח המדינה אזור דונייצק חשש ממלחמה עם רוסיה
צבא אוקראינה תרגיל ב מזרח המדינה אזור דונייצק חשש ממלחמה עם רוסיה
חיילים אוקראינים בתרגיל לקראת האפשרות של פלישה רוסית
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע הודיע הבית הלבן כי המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שרוסיה כבר שלחה סוכנים מטעמה לאזורים שבשליטת המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה כדי לבצע שם פעולות חבלה, להאשים בהן את ממשלת אוקראינה – וכך לספק למוסקבה תירוץ לפלישה אפשרית. שלשום הזהיר הבית הלבן כי פלישה רוסית לאוקראינה תיתכן "בכל רגע".
רוסיה, בינתיים, האשימה היום את המערב כי הוא עצמו מתכנן פרובוקציות באוקראינה. דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זחרובה, אמרה שהטענות של קייב והמערב כי רוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה בכל רגע הן רק סיפור כיסוי, שמטרתו "להתכונן לפרובוקציות משלהם, כולל בעלות אופי צבאי. לפרובוקציות כאלה עלולות להיות השלכות טרגיות ביותר על ביטחון העולם והאזור". זחרובה ציינה את הנשק שסיפק בימים האחרונים צבא בריטניה לאוקראינה, וטענה שקייב רואה בסיוע הצבאי מהמערב אור ירוק למבצע צבאי בדונבאס, האזור שבשליטת המורדים הפרו-רוסים באוקראינה.
10 צפייה בגלריה
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דובר הקרמלין פסקוב. רוסיה טוענת: דווקא המערב מתכנן פרובוקציות
(צילום: רויטרס)
דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הוסיף היום כי איומי ארה"ב בימים האחרונים לנתק את רוסיה מהמערכת הבנקאית הבינלאומית אם תפלוש לאוקראינה, עלולים לעודד גורמים ניציים בקייב לצאת למבצע של השתלטות בכוח על האזורים שבשליטת המורדים בדונבאס, כדי לגרור את רוסיה למלחמה ולקדם מימוש של הסנקציה הזו.

מחר: פגישת שרי החוץ של רוסיה וארה"ב

אחרי שאתמול נפגש בקייב עם נשיא אוקראינה זלנסקי, היום מקיים מזכיר המדינה האמריקני בלינקן פגישות בברלין עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה כדי לתאם איתם את התגובה העתידית לפעולה רוסית, אם תהיה כזו. מחר אמור בלינקן להיפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בניסיון להפחית את המתיחות. בצהריים חשף העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי שבוע לפני הגעת בלינקן לקייב ביקר שם בחשאי ראש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA).
10 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מכריזה על רכישת חיסונים קורונה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין מכריזה על רכישת חיסונים קורונה
נשיאת הנציבות האירופית פון דר ליין. "לא ניתן לרוסיה לחלק את היבשת לאזורי השפעה"
(צילום: AP)
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, סיפקה בצהריים גם היא אזהרה חריפה לרוסיה בצל החשש ממתקפה על אוקראינה: "אם תהיה התקפה – אנחנו מוכנים". פון דר ליין אמרה כי התקפות על אוקראינה ייענו בסנקציות כלכליות "אדירות", וכי אירופה לא תקבל ניסיונות של רוסיה לחלק את היבשת לאזורי השפעה (שלה ושל המערב).
מוסקבה, מצדה, הודיעה בצהריים כי חיל הים שלה יבצע החודש ובחודש הבא סדרה של תמרונים, בין השאר בים התיכון, בצפון-מזרח האוקיינוס האטלנטי ובאוקיינוס השקט. התמרונים יכללו ניסוי בירי טילי שיוט מצוללות בים יפן. בצל המתיחות הצבאית באירופה, כל הודעה כזו של הצבא הרוסי מעוררת כעת דאגה מצד המערב.