2 צפייה בגלריה
מימין: רונן מכטייב, אייל כספי וניזאר פארס
מימין: רונן מכטייב, אייל כספי וניזאר פארס
מימין: רונן מכטייב, אייל כספי וניזאר פארס
(צילום: יקיר נבון/כבאות צפון, כבאות והצלה)
ועדת האיתור לנציב הכבאות בחרה את שלושת המועמדים הסופיים להחלפתו של דדי שמחי - ולראשונה יתמודדו על התפקיד מפקדי מחוזות ולא מתמודדים מגופים אחרים כמו צה"ל והמשטרה.
ל-ynet נודע היום (רביעי) כי השמות שיוגשו לאישורו של השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הם מפקד מחוז דן, טפסר רונן מכטייב, מפקד מחוז הצפון, טפסר ניזאר פארס, ומפקד מחוז המרכז, טפסר אייל כספי. המועמד שייבחר יהיה הנציב השלישי מאז הקמת הרשות בשנת 2012 בעקבות אסון הכרמל.
טפסר כספי (58) הוא קצין ותיק במערך הכבאות, בוגר תואר ראשון במדעי החברה ובוגר המכללה לביטחון לאומי. הוא מפקד בארגון יותר מ-35 שנים ופיקד במשך 11 שנים על תחנת הרצליה. בהמשך קודם לתפקיד ראש אגף המבצעים בנציבות הכבאות, ומ-2016 הוא מפקד מחוז המרכז, שהוא המחוז הגדול ביותר במערך.
טפסר מכטייב (49) גדל וצמח במערך הכבאות, והוא הצעיר מבין שלושת המועמדים. מכטייב, דור שני בכבאות שהחל את דרכו במערך לפני 29 שנים, נחשב כמי שהתקדם במהרה בסולם הדרגות והתפקידים. הוא בוגר תואר שני במדיניות ציבורית ופיקד על תחנת חולון לפני קידומו למפקד מחוז דן.
מפקד המחוז הצפוני, טפסר פארס (54), פרש מהצבא בדרגת אל"מ במיל' אחרי שכיהן כמפקד עוצבת הגולן וסגן מפקד עוצבת הגליל וזכה לצל"ש ממפקד פיקוד דרום על תפקודו בגזרת נצרים בימי האינתיפאדה השנייה. הוא נקלט בשורות הכבאות בשנת 2014 ומכהן בתפקידו הנוכחי משנת 2017.
2 צפייה בגלריה
יפרוש בחודש הבא. הנציב שמחי
יפרוש בחודש הבא. הנציב שמחי
יפרוש בחודש הבא. הנציב שמחי
(צילום: עומר שפירא)
מבין שלושת המועמדים הסופיים שאישרה הוועדה בראשותו של מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים תומר לוטן, יצטרך בר-לב לבחור את מחליפו של שמחי שפורש בחודש הבא, ולהגיש את שמו לוועדת גולדברג שמאשרת מינויים בכירים במגזר הציבורי לפני ההצבעה בממשלה. עם זאת, הוועדה מתכוונת לערוך עוד השלמות אחרונות לפני הגשת השמות.
אחד המועמדים שהגיעו לישורת האחרונה הוא תא"ל במיל' איציק בר, לשעבר ראש מטה פיקוד העורף, שבוועדה החליטו שלא להמליץ עליו. גם האלוף במיל' יוסי בכר שהתמודד עלה לתשעת המועמדים הסופיים, אולם לא נבחר לרשימה הסופית.
חברי ועדת האיתור בחנו את המועמדים הסופיים שהציגו בפניהם את עמדותיהם ואת תוכניות העבודה שלהם גם מול ארגון העובדים. ארבעת המועמדים הסופיים עברו גם מבחני השמה והופיעו פעם נוספת בפני חברי הוועדה. "היה לנו חשוב לבצע הליך סדור ושקוף, וקיבלנו את כל החומרים - בעד ונגד - על כל המועמד", אמר גורם המעורה בעבודת הוועדה. "זה כלל גם פנייה לנציבות שירות המדינה שעדכנה בכל שלב אם היו בדיקות על המועמדים בעבר שיכולות למנוע את קבלת התפקיד. ידענו לסנן את רעשי הרקע כדי לבחור את המועמד המתאים והמוביל ביותר לפקד על הכבאות".
בכבאות ייחלו שהנציב הבא שייבחר יהיה אדם שגדל במערך. "היה לנו חשוב שהנציב שיוביל אותנו יהיה אדם שהחזיק צינור כיבוי ביד, פרץ לדירה אפופת עשן כדי להציל לכודים תוך סיכון חיים", אמרו גורמים בכבאות ששמחו על ההחלטה המסתמנת של ועדת האיתור. בכיר במערך הכבאות אמר ל-ynet כי "מבין השלושה, כל מי שייבחר יהיה טוב עבור רשות הכבאות וההצלה, ויצעיד אותנו אל העתיד".