צה"ל יחל בימים הקרובים בתחקירי המלחמה ברמת החילות, הפיקודים והזרועות. התחקירים יקיפו את כל נדבכי המלחמה - כולל בתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר. התחקירים יסוכמו לקראת חודש מאי, אך ייתכן שיעוכבו בחלקם או יושפעו מאירועים צבאיים גדולים אחרים, אם יפרצו בקרוב, כמו הסלמות בגזרות אחרות.
2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
הגדר הפרוצה ב-7 באוקטובר
רק לאחר תחקורים אלו ברמת החילות, כאקט משלים, יחלו תחקורים חיצוניים של ועדות בדיקה צבאיות בראשות אלופים בדימוס שזהותם תיקבע בהמשך. החלטות על הדחות או התפטרויות עשויות להתקבל רק לאחר סיום התחקירים הפנימיים בצה"ל, סביב חודש מאי. בצבא אומרים כי עיקרי התחקירים יוצגו לציבור, וכי מדובר בפעולה חשובה גם לתיקון ליקויים והיערכות להמשך, וגם להשבתו ולשיקומו של האמון הציבורי בצה"ל.
לפני כשבועיים נפגשו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בצל המתיחות בין משרדו למשרד הביטחון על רקע הבדיקה שהוא מבצע בנוגע להתנהלות הצבא. בסיומה מסרו השניים כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה מתוך רצון משותף לפעול מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך יתקיים שיח בין דרגי העבודה, ולאחריו השניים ישוחחו בשנית".
בתחילת ינואר, הרמטכ"ל החליט על הרכב הצוות החיצוני שיתחקר את המחדל ואת המלחמה: בראשותו צפויים לעמוד שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' שאול מופז, והאלופים במיל' יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זאבי פרקש. עם זאת, בעקבות הביקורת מתוך הממשלה, כמה שבועות לאחר מכן החליט הלוי להקפיא את הקמת הוועדה החיצונית עד לסיום התחקירים הפנימיים, שיחלו כאמור בימים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
הצוות החיצוני שמתוכנן לחקור את המחדל. מימין: תורג'מן, הר אבן, זאבי-פרקש ומופז
(צילום: דובר צה"ל, רפאל, טל שחר, מוטי קמחי)
במהלך דיון בקבינט המדיני-ביטחוני, שהתקיים ב-4 בינואר, תקפו השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ודודי אמסלם את הרמטכ"ל על רקע החלטתו להקים צוות לתחקור המלחמה. בממשלה הביעו מורת רוח על האפשרות למנות את מופז, "שמרבה למתוח ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל הליכוד".
בינתיים, הפעילות בבית החולים נאסר בחאן יונס שבדרום רצועת עזה נמשכת. עד כה נעצרו כ-200 מחבלים סביב בית החולים, מחציתם בתוך המוסד הרפואי. חלקם היו מעורבים ישירות בחטיפת ישראלים ב-7 באוקטובר, כך לפי מערכת הביטחון. בצה"ל מאשרים שגנרטור מרכזי של בית החולים נפגע ויש מאמצים לתקנו.
במקביל, גורם ביטחוני בכיר התייחס לדיווח על כך שישראל מחזיקה במידע שלפיו מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר עזב את עזה וחצה למצרים, ואמר כי אין מידע שסינוואר עזב את הרצועה.
כוחות צה"ל בבית החולים נאסר בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )

בתוך כך, אמש נערך דיון ממושך בפורום מטכ"ל שבו הוחלט להתניע בימים הקרובים דיון שיבוצים לדרג אלופי-משנה ותתי-אלופים, לאחר קיפאון של מספר חודשים בנושא עקב המלחמה. במסגרת המהלך ימונו מפקדי חטיבות וסגני מפקדי אוגדות חדשים שייכנסו לתפקידם בקיץ.