כוחות הביטחון של אוסטריה ביצעו השבוע פשיטות נגד 72 קיצונים איסלאמיסטיים, לקראת יום השנה למתקפת ה-11 בספטמבר בארה"ב. לפי כוחות הביטחון האוסטריים, הפשיטות היו מחשש שאותם איסלאמיסטיים יבצעו פיגועים ביום השנה למתקפת הטרור ויפעלו בהשראתה. הרשויות באוסטריה אמרו כי אשתקד הן סיכלו ב-11 בספטמבר פיגוע בתחנה המרכזית של וינה.
הפשיטות היו בשלישי, יום לפני ה-11 בספטמבר, וכחודש אחרי שהרשויות סיכלו ניסיון פיגוע בהופעת ענק של הזמרת טיילור סוויפט בווינה. הופעותיה של סוויפט בבירה האוסטרית בוטלו אחרי סיכול המתקפה. החשוד המרכזי, צעיר אוסטרי בן 19, נשבע אמונים לדאעש ותכנן לרצוח עשרות אלפי צופים. בנוסף נעצרו עוד שני חשודים במעורבות בתכנון הפיגוע.
2 צפייה בגלריה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
מחבל ש תכנן פיגוע ב הופעה של טיילור סוויפט אוסטריה וינה
טיילור סוויפט והחשוד המרכזי שתכנן פיגוע בהופעתה
(צילום: JULIEN DE ROSA / AFP צילום: APA/AFP via Gettyimages)
בשבוע שעבר ביצע אזרח אוסטרי פיגוע בכניסה לאתר ההנצחה לפשעי הנאצים במינכן, סמוך לקונסוליה הישראלית. ביום השנה לרצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הוא ירה על עמדת משטרה - וחוסל. לפי דיווחים המחבל האוסטרי היה מוסלמי ממוצא בוסני.
במסגרת סיכול פיגועים אפשריים לקראת ה-11 בספטמבר פשטו כוחות הביטחון האוסטריים על כמה בתי סוהר במדינה, חקרו חשודים והחרימו טלפונים סלולריים ומכשירים דיגיטליים אחרים שלפי החשד הכילו חומרי תעמולה איסלאמית קיצונית.
2 צפייה בגלריה
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל וינה אוסטריה בוטלו הופעות של טיילור סוויפט חשש ל פיגוע של דאעש
אצטדיון ארנסט האפל בווינה, שאמור היה לארח את הופעותיה של הזמרת האמריקנית
(צילום: Lipskiy / Shutterstock.com)
פרנץ רוף, ראש המחלקה לשלום הציבור, אמר אחרי הפשיטות של כוחות הביטחון האוסטריים כי השבועות האחרונים - ובמיוחד סיכול המתקפה בהופעה של טיילור סוויפט - הראו את החשיבות של שיתוף הפעולה בין סוכנויות הביטחון השונות במאבק נגד הקיצוניות.
שר הפנים האוסטרי גרהרד קרנר אמר שכדי לעקור את הטרור מהשורש, יש להגדיל את הסמכויות של החוקרים. בניגוד למדינות זרות אחרות, אוסטריה לא מאפשרת לשירותי הביטחון שלה ליירט הודעות טקסט. מסיבה זו פעמים רבות היא תלויה בשותפות שלה - כמו ארה"ב, שהעבירה לה מידע שסייע לסכל את מתקפת הטרור בהופעה של הזמרת האמריקנית.