בסוף השבוע הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור אצל משפחתו של אורי דנינו ז"ל, אחד מששת החטופים שהוצאו להורג על ידי חמאס במנהרה ברפיח. אביו של אורי, אלחנן, הטיח בנתניהו דברים קשים בביקור - שאליו הצטרפה גם רעיית ראש הממשלה שרה. "אדוני, הכול קרה במשמרת שלך. הבן שלי נרצח במנהרה שאתה בנית, במשמרת שלך. אתה הרבה שנים בשלטון, הבטון והדולרים נשלחו במשמרת שלך", אמר אלחנן.
כמה שעות אחרי פרסום ההקלטות הקשות, פרסם ראש הממשלה נתניהו סרטון קצר שבו אמר: "אני שומע את הזעקה של משפחות החטופים שאיבדו את היקר להן מכל. רעייתי ואני הולכים למפגשים קורעי לב, שפשוט שוברים את הלב לרסיסים. אני שומע, אני מקשיב, אני גם לא שופט ואני עושה הכול כדי להחזיר את החטופים וכדי לנצח את המלחמה".
4 צפייה בגלריה
אלחנן דנינו עם תמונת בנו, אורי ז"ל
אלחנן דנינו עם תמונת בנו, אורי ז"ל
אלחנן דנינו עם תמונת בנו, אורי ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שיירת אופנועים שליוותה את הלווייתו של אורי
(צילום: גיל יוחנן)

נתניהו אחרי הקלטות האב השכול: "אני מקשיב במפגשים עם משפחות החטופים, לא שופט"
(צילום: דוברות ראש הממשלה )

בהקלטות שפורסמו בתוכנית בנימיני וגואטה בכאן רשת ב' מהביקור נשמע נתניהו אומר לאב: "אני התפללתי וזה לא עלה בידנו. אני מתנצל בפניכם ולכם מגיע להיות איתו". האב השיב לו: "תפסיקו שם למעלה תפסיקו להתעסק בשטויות או לחרחר ריב או מדון. ללא אחדות לא תהיה לנו תקומה. תסגור את הלשכה שלך 10 דקות עם עצמך תחשוב איפה הערך היהודי שאתה מביא". האב הוסיף: "האסון קרה בגלל הפילוג. זה ברור כשמש. השם ירחם זיכה לנס שהבן שלי קבור בהר הקודש. לאיזה מצב הבאתם אותנו? תתעוררו, תגבירו אחדות ואהבת ישראל. תנקה מעלייך את כל השטויות. נכנס פה יותר מידי דברים פנימה. תפסיקו עם המנדטים".
האב הוסיף כי "אני חלילה לא קובע, לא שותף לשיח בחוץ. שתקנו 11 חודשים אבל אני מרגיש שכלום לא משתנה. תסגור את עצמך בחדר תחשוב על הערך היהודי. בסוף הקב"ה עושה הכול. הנה - קיבלנו סטירה. לא חיל האוויר, לא חיל רגלים. הבן שלי היה מהכוחות, אני חינכתי את הבן שלי לצבא".
נתניהו השיב לאב: "לא אספר לכם מה קורה בחדרי חדרים. (אני) לבד מול כל העולם, מול נשיא ארה"ב". רעייתו שרה הוסיפה: "מול גורמי הצבא", ברמז לכך שנתניהו עובד גם מול התנגדות לכאורה שלהם. ראש הממשלה הוסיף: "זה נשק אטומי שהם יטילו על כל העולם. בשביל מה אתה כאן? ליהנות? מנעמי השלטון?". רעייתו תהתה: "איזה מנעמים?".
אביו של אורי אמר לנתניהו: "15 שנה ישבת בשקט, לא עשית כלום. ציידת אותם במנהרות ודולרים לא עשית כלום. באת לשמוע או להשמיע מה שיש לך להשמיע? שמענו כבר 15 שנה".
בהמשך ההקלטות, נשמעת רעייתו של ראש הממשלה שרה נתניהו אומרת לאב: "אני יודעת שאתם בכאב, אבל אלחנן, אתה אומר דברים שאומרים לך". האב השיב: "אתם לא מכירים אותי ולא יודעים מי אני". שרה הוסיפה: "אתה יודע מה הוא עשה 15 שנה?".
4 צפייה בגלריה
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה שבה אותרו גופות החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות המשפחה)
עינב דנינו, אמו של אורי, מסרה ל-ynet אחרי פרסום ההקלטות כי "אני לא יודעת מה הודלף או לא. חבל שבתוך השבעה שלנו בזה אנחנו מתעסקים. אני רוצה לקדש את הבן שלי. אני רוצה ללכת בדרך שהבן שלי בחר. די עם הפוליטיקה. אני מרגישה שמחפשים, זה פשוט לא אמיתי. במקום שנתעסק בחיילים שלנו ובחטופים מתעסקים במי הדליף. אני לא רוצה להיות בנעליים של ראש הממשלה או של הרמטכ"ל, צריך לתת לאנשים האלה לעשות את התפקיד שלהם".
בהמשך הוסיפה כי "אני לא הלכתי להפגנות כי זה מה שבחרתי. אם היה לי זמן ללכת להפגנות, העדפתי ללכת לחיילים ולעזור בעוטף. כל אחד יש לו את הדעה שלו ואני מכבדת כל בן אדם. זה הזמן להיות מאוחדים! אם אורי הבן שלי היה רואה מה קורה במדינה... הוא היה במנהרות, הוא לפחות לא ראה חדשות. המדינה שלנו נהיית חולה. אמרתי את זה גם לראש הממשלה - צריך להתעסק בעיקר ולא בטפל. בואו נהיה מאוחדים בשביל כוחות הביטחון. למה אנחנו לא שם? הפגנות יחזירו אותם הביתה? עוד לא ראיתי הפגה שהחזירה את החטופים הביתה".
קרוב לשנה ציפו בני משפחתו של אוֹרי דנינו לחזרתו מהשבי, נשאו תפילות וחלמו על מסיבת ההודיה שיערכו עם שובו מרצועת עזה. חודשי הציפייה הארוכים הסתיימו במפח נפש, עם הרצח של אורי ושל חמישה חטופים נוספים – עדן ירושלמי, הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי – זעזע את המדינה.
ב-7 באוקטובר, חג שמחת תורה, יצא אורי לבלות בפסטיבל נובה עם חבר. אליהם הצטרפו שלושה חברים נוספים: מיה ואיתי רגב, שנחטפו ושוחררו בהמשך משבי חמאס, ועומר שם טוב שעדיין חטוף ברצועה. אורי וחברו כבר הצליחו להימלט במכוניות מזירת הטבח, אבל לבסוף אורי החליט לחזור לתופת כדי לנסות להציל את החברים הנותרים. החבר ניצל, בעוד אורי ושאר החברים נתפסו ונלקחו בשבי.
4 צפייה בגלריה
הפגנת להחזרת החטופים בשער בגין בתל אביב
הפגנת להחזרת החטופים בשער בגין בתל אביב
משפחות חטופים מפגינות בדרך בגין בתל אביב
(צילום: דן רבן )
אביו של אורי, אלחנן דנינו, מתגורר בשכונת רמות בירושלים. במהלך השבעה, סיפר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", הוא שמע סיפורים רבים שלא הכיר על בנו הבכור, שגרמו לו להעריך אותו עוד יותר. "בשבוע הזה התבררו לנו דברים שאני פשוט נדהם מהם", הוא מספר לאחר שקם מהשבעה, "הוא מסר את עצמו למען החברים. הוא קודם כול חשב על אחרים, אהבת הזולת שלו הייתה מעבר לכל נורמה שאני מכיר".
הוא התייחס בריאיון שפורסם הבוקר גם לפגישה עם ראש הממשלה ואמר: "זו הייתה שיחה קשה מאוד. האיש נמצא בהנהגה קרוב לשני עשורים. האימפריה שנבנתה מעבר לגבול, נבנתה בקדנציה שלו. הגענו ל-7 באוקטובר עם נתונים מחרידים, של תחמושת ועיר תת-קרקעית, כתוצאה מהזנחה פושעת – וזו התוצאה המרה... אני לא מאמין שמשהו מחלחל לאיש הזה. לצערי, נראה לי שאמרתי את דבריי לאוזניים ערלות. אני מקווה מאוד שליבו עדיין לא ערל, ושיביא ללשכת ראש הממשלה את הלב היהודי שהוא נולד איתו. אני לא מדינאי ולא איש צבא, אבל למען הורים אחרים ולמען החטופים האחרים שעדיין חיים, מה שהיה לא יכול להימשך".
ממטה המשפחות נמסר בתגובה לפרסום הקלטות המפגש כי "101 החטופים נמקים במנהרות חמאס בעזה כבר 339 ימים - תיכף שנה. ראש הממשלה לא פספס אף הזדמנות לטרפד עסקה להשבתם. אם הייתה נחתמת העסקה - לפחות שלושה מששת הנרצחים שהובאו לקבורה בשבוע שעבר כבר היו בבית".
במטה מסרו לנתניהו: "עסקה תחסוך לך 'מפגשים קורעי לב שפשוט שוברים את הלב לרסיסים'. הלב של המשפחות ועם ישראל שבור לרסיסים כבר 339 ימים. אם באמת היית מקשיב, כפי שהעדת בסרטון התגובה שלך, החטופים כבר היו בבית – החיים בשיקום והנרצחים והחללים בקבורה ראויה בארצם. הניצחון היחיד במלחמה הוא השבתם של כל החטופים והחטופות הביתה. תחזיר אותם – ותנצח במלחמה".