צה"ל מסכם היום (ראשון) את הפשיטה המשמעותית שניהל בשבועיים האחרונים בשכונת זייתון בעיר עזה. במבצע, שבו השתתפו כוחות מחטיבות 401, נח"ל, גבעתי, הנדסה ושלדג, איתרו הכוחות פירים, חשפו מנהרות, חיסלו 113 מחבלים - ואלו שנשבו סיפקו מידע על מיקום כוחות ארגון הטרור בשטח. כחודש אחרי שהלחימה הסתיימה באזור זייתון, השמידו הכוחות 35 מטרות של חמאס ולעיתים השתתפו בעשרות היתקלויות ביום. כעת מכינים בצה"ל את הפעלת האש לתא השטח הבא.
תיעוד מפשיטות צה"ל בשכונת זייתון
(צילום: דובר צה"ל)

אחרי מבצעים דומים בעיר בית לאהיה ובשכונות דרג׳ תופאח, רימאל ואז זייתון בעזה, בצה"ל אומרים כי הושלמו 150 מיעדי המבצע. חטיבת הנח"ל תמשיך להחזיק בפרוזדור נצרים, שמבתר את צפון הרצועה מדרומה - כמשימה היחידה הרציפה בשטח העזתי. אוגדה 162 תמשיך לנהל פשיטות דומות באזור צפון הרצועה - כחלק מההיגיון המבצעי שילווה את התמרון במהלך השנה הקרובה.
בשכונת זייתון, שבה נותרו כאלף עזתים, חשפו הכוחות מאה דונמים של שטחי שיגור ומצאו עשרות רקטות. המחבלים מסתובבים בשטח בלי נשק כדי לא לעורר חשד, ובאחת הפעמים התחבאו בבית משפחה ונכנעו לרחפן צה"ל.
באזור שבו פעל צה"ל בתחילת התמרון הקרקעי עם פרוץ המלחמה, אוגדה 162 ניהלה את מבצע הפשיטות בהכוונה מודיעינית על יעדי טרור של חמאס בשכונת זייתון, הממוקמת בין שג'אעיה המזרחית לשייח עג'לין המערבית. במסגרת פשיטה של כוח על תשתית טרור, חוליית מחבלי חמאס ירתה טיל נ"ט מטווח קצר לעבר הכוחות בשטח, וכלי טיס של חיל האוויר זיהה ותקף את החוליה. בתקיפה חוסלו מספר מחבלים, ושאר חברי החוליה נצפו בורחים ומסתתרים באמבולנס.
3 צפייה בגלריה
יעדי השיגור, ייצור אמצעי לחימה ותת-הקרקע בהם פעל צוות הקרב בשכונת זייתון
יעדי השיגור, ייצור אמצעי לחימה ותת-הקרקע בהם פעל צוות הקרב בשכונת זייתון
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך הפשיטות באזור חיסלו הלוחמים יותר ממאה מחבלים, ואיתרו והשמידו עשרות תשתיות טרור צבאיות של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ביניהן מפעלים ומחסנים לייצור ואחסון אמצעי לחימה. מדובר צה"ל נמסר כי הכוחות הפעילו רחפנים ייחודיים שסרקו את היעדים וסייעו בסגירות מעגל מהירות, וכך נתפסו עשרות מחבלי חמאס שנחקרו ומסרו מידע מודיעיני על ארגוני הטרור. הכוחות עסקו במבצע בחישוף מרחבים על בסיס אינדיקציות מודיעיניות לאמצעי שיגור ותת-קרקע של חמאס, איתרו והשמידו מאות בורות שיגור ומשגרים.
באחד מהאירועים במהלך המבצע, זיהו הכוחות צלף של חמאס שירה ממבנה סמוך אליהם, כלי טיס תקף את המחבל וחיסל אותו. כמו כן השמידו הכוחות תשתית טרור של בכיר חמאס, מפקד חטיבת העיר עזה, עז א-דין אל-חדאד.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל פועלים במרחב זייתון בלחימה רצועת עזה
כוחות צה"ל פועלים במרחב זייתון בלחימה רצועת עזה
תיעוד פעילות צה"ל באזור זייתון. חיסלו מחבלים, השמידו תשתיות
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
 אמצעי הלחימה שאותרו על ידי צוות הקרב
 אמצעי הלחימה שאותרו על ידי צוות הקרב
אמצעי הלחימה שאותרו על ידי צוות הקרב בשכונת זייתון
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד חטיבה 401, אלוף-משנה בני אהרון, סיפר מהשטח: "אנחנו צוות קרב חטיבתי 401, עם הגדודים 52, 932, 424 ו-601 ועם יחידות נוספות מיוחדות, נמצאים כאן בגזרת זייתון. המשימה שלנו היא להשמיד אויב, תשתיות, בהן תת-קרקע, אמצעי לחימה, אתרי ייצור, ובמהלך הפעולה הזאת אנחנו הורגים עשרות מחבלים ומשמידים גם עשרות תשתיות".
התקופה שבה צה"ל לא פעל באזור נוצלה היטב על ידי חמאס. פעיליו חזרו לזייתון, הקימו עשרות עמדות תצפית ומתחמי מארב ממולכדים ופרסו חוליות נ"ט. מיקומה של השכונה הוא אסטרטגי: ממזרח ניתן לזהות את קצות האנטנות של היישובים סמוכי הגבול בעוטף, כמו נחל עוז וכפר עזה, אך הגבעה שחולשת על שג'אעיה חוצצת למעשה בין זייתון לבין השטח הישראלי. ממערב נשפכות השכונות העשירות יותר של העיר עזה, שזולגות אל חוף הים. מיקום נוח לפרוס מאות משגרי רקטות, בעיקר ארוכות טווח, שהלוחמים שפועלים באזור פועלים בימים אלו למצוא ולהשמידם.
פורסם לראשונה: 16:59, 03.03.24