דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אלוף-משנה אביחי אדרעי, התייחס היום (ראשון) בתקשורת הערבית לתקיפה שבה לפי כל האינדיקציות חוסל ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף - ואמר כי טרם התקבל אימות סופי לכך. היום נחשפו פרטים חדשים מניסיון החיסול, בהם המטוסים שעמדו חצי יממה באוויר, והתזמון המתאים להטלת הפצצות.
הגרי, שלשום: מתגברים הסימנים שחיסול מוחמד דף הצליח
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה ומוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס
מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה ומוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס
"וידאנו שהם יחד". מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, שמותו כבר אושר, ומוחמד דף
2 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
פצצות כבדות משקל הוטלו על המקום שבו שהה דף. המכתש שנוצר בחאן יונס לאחר ניסיון החיסול
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
לדברי אדרעי, "ביומיים האחרונים התגברו הסימנים שמוכיחים שמבצע חיסולו של מוחמד דף הצליח - אבל עד לרגע זה, אין אישור רשמי ב-100% לכך. ישראל מסתמכת על מידע מודיעיני בפעולה המסובכת והמיוחדת הזו, וחיל האוויר שיגר את הפצצות והטילים למקום אחרי שווידאנו שמפקד חטיבת חאן יונס ראפע סלאמה יושב לצידו של מוחמד דף.
"וידאנו ב-100% שסלאמה נהרג בתקיפה הזו, ולכן מתגברים הסימנים שמוחמד דף נהרג גם הוא - אבל אנחנו עדיין זקוקים לאישורים, ואנחנו נשיג אותם", הדגיש אדרעי.
היום התפרסמו דיווחים על כך שהתקבל אימות רשמי בישראל לכך שדף חוסל, אך בצה"ל טוענים שלפי שעה - ולמרות התגברות הסימנים שהחיסול הצליח - אין עדיין אימות ודאי.
בתוך כך, נחשפו היום פרטים נוספים מניסיון החיסול של דף ברצועת עזה לפני קצת יותר משבוע. חיל האוויר העמיד באוויר, במשך למעלה מחצי יממה, צמדים של מטוסי קרב בכוננות לרגע שבו הוחלט על התקיפה, כדי לא לבזבז זמן יקר שיגדיל את הסיכוי שדף וסגנו שחוסל, ראפע סלאמה, יברחו. כך, התמזל מזלם של שני טייסים להטיל את הפצצות ברגע הנכון, מבלי שהיה מודיעין מדויק על העיתוי שבו יגיע דף.
גם מחיסול בכירי חיזבאללה לאחרונה עולה עד כמה השתפרה יכולת הסיכול והמודיעין המדויק בצה"ל. כך למשל, מפקד הגזרה המערבית ויחידת "עזיז" בחיזבאללה, אבו נעמה, חוסל במכוניתו כאשר יצא מביתו לזמן קצר בשטח עירוני בנוי וגבוה. בכיר נוסף, ממערך הנ"מ של צבא הטרור השיעי, אבו טאלבי, חוסל ממעקב דומה כאשר היה בנסיעה.
הצבא, נזכיר, העריך כמעט מההתחלה שהתקיפה אכן הצליחה - לאור הפצצות כבדות המשקל שהוטלו על המקום שבו שהה דף. התקיפה עצמה התבצעה במספר שלבים – השלב הראשון היה פגיעה בבניין בחלק שבו הוא שהה. הפגיעה השנייה הייתה של טיל שהרס את כל הבניין. הפגיעה השלישית הידקה חגורת אש מסביב לכל האזור, כדי למנוע מכוחות להגיע ולעזור לו. החלק הרביעי היה פגיעה בטיל חודר בונקרים שפגע בתת-קרקע.
(קרדיט: דובר צה"ל)

ההערכה בישראל היא שבמתחם היה חלק תת-קרקעי או דרך שמובילה למתחם תת-קרקעי, ולכן גם אם דף הצליח לברוח מהבניין לכיוון תת-הקרקע, ייתכן שנהרג מתחת לפני הקרקע. אחת הסיבות לכך שהוחלט להרוס את הבניין לפני שפוגעים בתת-קרקע היא שקל יותר לפצצה להגיע לתת-קרקע כאשר הבניין משוטח.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר שלשום בהצהרתו כי "מתגברים הסימנים" שראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף אכן חוסל. "מתגברים הסימנים באשר להצלחת הסיכול של מוחמד דף", אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בתשובה לשאלת ynet בנושא, במסיבת העיתונאים שאותה ערך בעקבות פיצוץ הכטב"ם בתל אביב.
תא"ל הגרי ציין כי מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה "בוודאות חוסל, ומוחמד דף ישב בסמוך לסלאמה. חמאס מסתיר מה קרה לדף, אנחנו נגלה ונחשוף מה קרה לו".
בחמישי חשף דובר צה"ל בערבית הקלטות של תושבים בעזה, זמן קצר לאחר הגעת הידיעות על ניסיון החיסול של דף. בשיחה נשמע אחד הדוברים אומר לחברו: "הם חיסלו את דף! אינשאללה יחסלו גם את סינוואר". חברו השיב: "אינשאללה, הלוואי".
את השיחות יירט אמ"ן זמן קצר לאחר הגעת הידיעות על ניסיון החיסול ליד אוהלי העקורים באל-מוואסי בשבת שעברה. "הקולות האותנטיים מתוך עזה מעידים על התחושות שיש לתושבי הרצועה כלפי מנהיגי חמאס ותקוותם שכולם יחוסלו כדי שתסתיים המלחמה", כתב אל"מ אביחי אדרעי, דובר צה"ל בערבית.
פורסם לראשונה: 15:32, 21.07.24