ריאיון עם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי
(צילום: טל אזולאי)

הקואליציה הציגה אמש (שני) את המתווה המרוכך לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, לפיו תידרש הסכמה של נציג אחד מהאופוזיציה החל מהמינוי השלישי לבית המשפט העליון באותה קדנציה של הכנסת, והסכמה של אחד מהשופטים החל מהמינוי הרביעי. עם זאת, שני המינויים הראשונים יוכלו להתבצע באמצעות הרוב בוועדה של חברי הקואליציה, שגם יבחרו את נשיא בית המשפט העליון - בניגוד לשיטת הסניוריטי הקיימת היום, לפיו השופט הוותיק ביותר מתמנה לנשיא. יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה היום באולפן ynet כי המתווה החדש הוא "לא מרוכך ולא נעליים - מדובר בשליטה פוליטית מלאה בוועדה למינוי שופטים. זה פולין והונגריה על סטרואידים".
לפי המתווה החדש, הוועדה תכלול 11 נציגים, בהם שישה של הקואליציה, ולמינוי לערכאות שיפוטיות נמוכות יותר מהעליון יידרש רוב של שבעה. עם זאת, אחד מהנציגים בוועדה לבחירת שופטים יהיה תמיד נשיא העליון, שנבחר על ידי הקואליציה. חברי הקואליציה, יחד עם נשיא העליון, יהיו כבר רוב של שבעה בוועדה. "נשיא בית המשפט העליון קובע את ההרכבים ואת זהות יו"ר ועדת הבחירות. מבחינת בתי המשפט בערכאות נמוכות יותר, זו כבר תהיה תעשיית ג'ובים של ממש", אמרה מיכאלי.
ריאיון עם ח"כ לשעבר בני בגין
(צילום: טל אזולאי)

ח"כ לשעבר בני בגין הסכים באולפן ynet עם דברי מיכאלי על הערכאות הנמוכות ואמר כי, "הממשלה רוצה גם למנות בעצמה את נשיא בית המשפט העליון ולשנות את מה שהיה כאן כל השנים מאז הקמת המדינה. הקואליציה תמנה שופטים במחוזי ובשלום בעזרת נשיא בית המשפט העליון או נשיאתו. הנשיא הזה שייבחר על ידי הממשלה למעשה ימונה על ידי הממשלה הוא זה שיכריע גם על פי השיטה המוצעת לבחירת השופטים לכל בתי המשפט".
בגין הוסיף כי "כמו בכל דמוקרטיה פרלמנטרית, הממשלה שולטת באמצעות המכשיר שנקרא משמעת קואליציונית. הממשלה הזאת מבקשת לשלוט לא רק בכנסת, אלא גם לשלוט בבית המשפט העליון. אני חושב שזה מצב מאוד לא רצוי, זה יהפוך את הדמוקרטיה שלנו למשהו אחר. מדוע? מפני שהמבחן היסודי העיקרי של דמוקרטיה איננו בקיום בחירות, ודאי לא בשלטון הרוב בלבד. המבחן היסודי הוא האם קיים ריכוז של הסמכויות, ריכוז השלטון בידי יחידים".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
"הממשלה הזאת מבקשת לשלוט לא רק בכנסת, אלא גם בבית המשפט העליון". נתניהו בישיבת הממשלה, השבוע
(צילום: מארק ישראל סאלם)
לדברי מיכאלי, "יש משמעות לשיטה ולחוק. השתלטות על בית המשפט היא בפירוש הלבנה הראשונה והגדולה והמשמעותית בחומה הזאת של הדמוקרטיה שנופלת, היא מבוא לדיקטטורה והיא מבטיחה כמעט את ההידרדרות שלנו לדיקטטורה ממש". היא ציינה כי שינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים אמור לעבור בקריאה שנייה ושלישית עד היציאה לפגרה בחופשת הפסח, אך תהתה "מי ערב לי שאחרי הפגרה לא תבוא שאר החבילה? הרי כל הכוונות על השולחן. גם פסקת התגברות, גם שאסור יהיה לגעת בחוקי יסוד, גם כל חוקי השחיתות שמגיעים, נבצרות ודרעי 2, גם חוקי הכפייה הדתית, גם פגיעה בטוהר הבחירות. די נו מה, הם אפילו לא באים להסתיר את זה, הם באמת באים לעשות כאן דיקטטורה".
בהתכתבות עם דברי מיכאלי על התוכניות של הקואליציה להמשך, ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד אמר היום ב-ynet radio כי "לגבי הסעיפים האחרים, אנחנו נמשיך לדון בהם במושב החורף. בתור מי שנמצא כל היום בוועדות, אנחנו לא נספיק להעביר יותר מזה במושב הזה. לכן הדברים הללו נדחים למושב הבא". עם זאת, הוא ציין בנוגע לשלבים הבאים של החקיקה כי "במקרים שבהם אנחנו נחשוב שצריך לרכך אותם, כך אנחנו נעשה".
כיום, חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה הם נציגי בית המשפט העליון ולשכת עורכי הדין. לדברי יו"ר מפלגת העבודה, "היום יש בוועדה רוב להסתכלות עקרונית מקצועית על איכות משפטית". היא ציינה כי לאחר שינוי הוועדה, "במקום ששופטות ושופטים יתמנו לפי קריטריונים מקצועיים, הם ימונו לפי נאמנות פוליטית למי שממנה אותם".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה
ישיבת ראשי סיעות הקואליציה
"כל הסיפור נועד להוציא את נתניהו מהכלא, לתת למתנחלים לעשות ביו"ש מה שהם רוצים, ולאפשר לחרדים לא להכיר בשוויון". ישיבת ראשי הקואליציה, בינואר
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
"אם אנחנו נוותר כאן, אנחנו מוותרות ומוותרים על מדינת ישראל". ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בת"א, השבוע
(צילום: רויטרס)
מיכאלי הביאה דוגמאות שלראייתה ממחישות את טענתה, וציינה כי "במשרד התחבורה, מירי רגב הביאה אדם לא כשיר להיות שום דבר רלוונטי ועושה אותו מנכ"ל בפועל וזורקת את כל אנשי המקצוע. אנחנו רואות איך בן גביר מביא לפיטורי מפקד המחוז שבאמת עושה את העבודה שלו בצורה מקצועית על הצד הטוב ביותר".
יו"ר מפלגת העבודה הוסיפה כי "אני לא סומכת על הקואליציה הזאת שמראה כבר שלא מעניין אותה שום דבר חוץ מהאינטרסים האישיים שלהם". לדברי מיכאלי, "כל הסיפור הזה נועד להוציא את נתניהו מהכלא, לאפשר לאנשים מורשעים שוב ושוב לחלוש על הקופה הציבורית למרות שהם גנבו ממנה, לתת למתנחלים לעשות ביהודה ושומרון ככל העולה על רוחם ולסכן את עתידה של מדינת ישראל, ולאפשר לחרדים לא להכיר בשוויון - לא כלפי נשים, לא כלפי הקהילה הגאה ולא כלפי שירות בצבא או שירות בכלל במדינת ישראל".
יש לך חשש שגנץ למשל יילך עם נתניהו עכשיו? "אני רק יכולה לקוות שלא ולחזור ולקרוא להם לא ליפול בספין ולא לתת לנתניהו את הלגיטימציה הזאת. לא לתת להם להחליש את המחאה ולהכניס בתוכה טריז. המחאה המדהימה הזאת, זה הדבר הכי חשוב שקורה במדינת ישראל היום, זה באמת הדבר שיציל אותנו. כל מאות האלפים שיוצאות ויוצאים לרחובות זה מה שיציל אותנו ואנחנו חייבות רק להעצים ולהגדיל ולהגביר את המחאה הזאת. הרי הציבור רואה בדיוק מה הם באים לעשות ואומר 'לא ניתן'. זו מלחמת העצמאות השניה שלנו. אם אנחנו נמצמץ, אם אנחנו נוותר כאן, אנחנו מוותרות ומוותרים על מדינת ישראל".
על האמירות אמש של שר המשפטים יריב לוין כי הקואליציה לא תהיה מוכנה לכך שבג"ץ יפסול את המתווה החדש לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, אמרה מיכאלי כי "ממשלה שלא תקיים את פסיקת בג"צ היא ממשלה לא לגיטימית. היא תעשה את הדבר שאסור לה לעשות, שזה להעמיד את המפכ"ל ואת הרמטכ"ל בדילמה למי לציית".
רוטמן מדבר על המתווה החדש בוועדת החוקה, אמש
(צילום: ערוץ כנסת )

מיכאלי קראה ללוין ולראש הממשלה בנימין נתניהו "לא לשים אף משרת ציבור בדילמה האם לציית לבג"ץ או לממשלה. זה יעמיד אותנו במשבר חוקתי נוראי ויביא את מדינת ישראל לשבר מאוד גדול". מילביצקי ציין בעצמו כי אחת הסיבות לכך שהמתווה רוכך היא כדי שלא ייפסל בבג"ץ. לדבריו, "האחריות שלנו למנוע מצד אחד משבר חוקתי עד כמה שאפשר, ומצד שני לא לוותר על מימוש העקרונות שלנו".