2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה. "הדחייה מעמידה את הילדים בסיכון"
(צילום: shutterstock)
הכנסת אישרה היום (ב') דחייה נוספת של חצי שנה בכניסתו לתוקף של צו המידע הפלילי ותקנת השבים, שמטרתו למנוע מצב שבמסגרתו רשויות מקומיות מעסיקות – ללא ידיעה - עובדים בעלי עבר פלילי ומציבות אותם במוסדות שבהם נמצאים או לומדים קטינים וחסרי ישע. מוקדם יותר פנה השר לביטחון פנים עמר בר-לב (העבודה) ליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה), ונימק את בקשת הדחייה בכך ש"חרף המאמצים שהשקיעה המשטרה, גורמי המקצוע במשרד לביטחון פנים ובמשטרת ישראל סבורים כי נדרשת חצי שנה נוספת להשלמת ההיערכות הטכנולוגית ליישום החוק".
  • לקריאת הפנייה של השר בר לב לוועדת חוקה, חוק ומשפט - לחצו כאן
בין השאר מתייחס החוק לתומכי הוראה, סייעים, מדריכים ועובדי אחזקה. עד היום, משיקולי הגנה על פרטיות, המידע לא היה נגיש. החוק אמור לשנות זאת ולהסמיך את השלטון המקומי לבדוק קיומו של רישום פלילי במשרות שבהן נקבע כי היעדרו נדרש כתנאי קבלה. החוק נחקק כבר ב-2019 ואחרי דחיות חוזרות אמור היה להיכנס לתוקף בעוד כשבועיים.
2 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
השר בר-לב. "דרושה חצי שנה נוספת"
(צילום: מוטי קמחי)
במועצה לשלום הילד מסבירים כי מדובר בפרצה חמורה: "ללא החוק, היכולת של המערכת לשמור על הילדים בתוך מוסדות החינוך נשארת חלקית דווקא במקום שבו הם אמורים להיות בו הכי בטוחים".
עוד מוסיפים במועצה כי "ניתנו שנתיים עד כניסתו לתוקף. בסמוך לכניסתו התבקשה דחייה של שנה ועכשיו מתבקשת שוב דחיה של חצי שנה. מדובר בתיקון חשוב והכרחי להגנה על ילדים מפני עבירות מין ואלימות, נוכח העובדה שעובדי רשויות מקומיות מועסקים דרך קבע במוסדות חינוך ורווחה שבהם שוהים ילדים".
"רשת ההגנה על ילדים מחוררת, והדחייה עלולה להעמיד אותם בסיכון. בהיעדר כלים בידי הרשויות המקומיות לבחון את רישומם הפלילי המלא, עלולים להיות מועסקים עובדים שלהם תיקים פתוחים בגין עבירות מין ואלימות מבלי שלרשות המקומית אפשרות אמיתית לאתר זאת בזמן".
מנכ"לית המועצה, עו"ד ורד וינדמן, אמרה בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט: "אני מנצלת את זכות הזעקה לפני הכל. מה נגיד לילדים שיכולנו להציל אותם? היו שנתיים עד כניסתו לתוקף של החוק, אח"כ התבקשה דחייה ועכשיו דחייה נוספת. מה נאמר לילדים האלה? איך נסתכל להם בעיניים? לא את כל הפגיעות בילדים אפשר למנוע, אבל את חלקן אפשר, והמשמעות של הדחייה היא שאי אפשר יהיה להציל ילדים שאלמלא הדחייה ניתן היה. מה שצריך לעשות עכשיו הוא תיקון בזק שיחייב העברת מידע פלילי על עובדים ששוהים עם ילדים. אין שום סיבה להמתין שישה חודשים נוספים. במקביל על השלטון המקומי להסדיר באופן מיידי את הממשק של העברת וקבלת המידע מול המשטרה".