כבר שנים שתופעות הסחיטה והאיומים הנמשכות - בעיקר הרחק מהמרכז, בצפון ואף יותר מכך בדרום - עולות לכותרות רק מדי פעם. כל כמה חודשים המשטרה מצליחה לשכנע איש עסקים כלשהו שיסכים להתלונן ומגיעה לחברי כנופייה. במקרה הטוב, הפרקליטות מאשרת הגשת כתב אישום נגד כמה מהם ומשפט מתנהל. במקרה הפחות טוב והצפוי, היא סוגרת עסקאות טיעון מהירות עם הנאשמים והם מקבלים עונשים מגוחכים – שהופכים את הסחיטה לכדאית.
האזינו: חשד לסחיטה באיומים של יזם נדל"ן

כוח אדם שחסר למשטרה וכשלים בחקירות הם רק חלק מהבעיה. במשטרה יש יחידות מיוחדות שיודעות לטפל בכל תופעה, וקצינים מוכשרים שלא מפחדים להתעמת עם העבריינות הקשה. בתיקים מורכבים הם עושים זאת בפיקוח פרקליט מלווה - מהחוליה הזו בשרשרת והלאה ניכר קיבעון מחשבתי שמקשה על שבירת מעגלי הסחיטה.
אותם קצינים שלא מפחדים מעבריינים, פשוט רועדים ומתבטלים בפני הפרקליטות. רק בחדרי חדרים הם מבקרים ללא הרף את העבודה מול אנשי התביעה, שמקשה עליהם בהגשת כתבי אישום, ועוד יותר בניהול המשפט.
"הם רוצים 100 אחוז הרשעה", מדקלם כמעט כל קצין משטרה בכיר. התסכול בקרב החוקרים הזוטרים יותר, עצום. הם משקיעים לילות כימים באיסוף הראיות, במאבקים פיזיים בשטח ובעימותים בחדרי החקירות – ונאלצים להתאכזב פעם אחר פעם עם הצגת עסקאות הטיעון והעונשים הקלים בבית המשפט.
בישיבות יחד עם אנשי הפרקליטות, קציני המשטרה מעזים הרבה פחות להשמיע ביקורת, כדי לא לפגוע בתיק הבא. פשוט מפחדים. בכל זאת, הפרקליטות היא שקובעת מתי בתיק החקירה יש מספיק ראיות לכתב אישום ומתי אין.
1 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
המפכ"ל קובי שבתאי. לשנות את המשוואה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עבירות הסחיטה הן נגע רע במיוחד בחברה שלנו. כמעט בכל רגע נתון יש בעל עסק שנסחט על ידי עבריינים, אם לא נפגע מהם כבר. טוב עושה השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, ששם דגש על הפריפריה - תחילה בצפון וכעת בדרום. אבל זה לא מספיק. תפקידו של המפכ"ל החדש, רב ניצב קובי שבתאי, לשנות את המשוואה מול הפרקליטות.
במצבים קיצוניים נדרשות גם החלטות קשות. זה יכול לקרות בדיונים לוחמניים, ולהגיע גם לחקיקה. בכל מקרה, השארת המצב כמו שהוא - שאחרי סיום החקירה, רק הפרקליטות היא שקובעת מה יעלה בגורל התיק, תהיה טעות.
כמו שהפרקליטות יודעת לעדכן נפגעי עבירה בעסקאות טיעון, רצוי שהמפכ"ל שבתאי יעמוד על כך שגם המשטרה תקבל עדכון על הסדרים שכאלה. והגיע הזמן, שגם במשטרה יגידו לפרקליטות "אנחנו את שלנו עשינו, עכשיו תסיימו את שלכם - עד גזר דין". ייתכן שהתוצאה תהיה גם תיקים שבהם עבריינים יזוכו. עדיף לוותר על הרשאה בכל התיקים, לטובת צדק וכמה הרשעות מהדהדות שירתיעו באמת.