כוחות אוגדה 98, אוגדת החוד המובחרת של צה"ל, יצאו מחאן יונס שמונה ימים בלבד לאחר שהחלו בפשיטה בעיר הגדולה בשטחה ברצועת עזה, שבמהלכה איתרו וחילצו ממנהרה את גופות החטופים מיה גורן, רביד כץ, אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס וסמל קיריל ברודסקי. צפו בתיעוד מחיסול מחבל בתוך מנהרה:
צפו: חיסול מחבל בתוך מנהרה - ופיר ענק שאותר בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
צעד בכפכפים, בלי נשק. סינוואר
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מחבל במנהרה ומתוואי תת קרקעי שאותר בג'באליה
תיעוד מחיסול מחבל במנהרה ומתוואי תת קרקעי שאותר בג'באליה
מתוך התיעוד: חיסול מחבל חמוש במנהרה תת-קרקעית
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה. אוגדה 98 השמידה 75% מיכולות חמאס בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
ביום שבת החלו כוחות האוגדה להתקדם לעבר גדוד חמאס שממוקם באזור שצה"ל לא תמרן בו עדיין, בין חאן יונס לרפיח, והצפי היה שהאוגדה תפעל עוד מספר שבועות בעיר שבה חמאס השתקם מחדש באופן חלקי, עם חטיבות נוספות שהיו אמורות להצטרף למבצע.
בחודש אפריל, נזכיר, צה"ל נסוג מחאן יונס לאחר שפגע קשות בגדודי חמאס המקומיים. לפי נתוני אוגדה 98, הם עמדו ביעד שהוצב להם: הכרעת חטיבת חאן יונס בחמאס באמצעות השמדת 75% מיכולותיה. בסך הכול, הכוחות איתרו והשמידו כ-100 ק"מ של מנהרות בעיר, ובפשיטות נוספות שביצעו לאחרונה בג'באליה ובשג'אעיה.
"גילינו רשת אדירה ועצומה של מנהרות עם הגיונות משתנים ורציפות, יכולת להיכנס למנהרה ליד ארז בצפון הרצועה ולצאת ברפיח שבדרומה", אומרים בצבא. הגורמים סיפרו: "חטופה ישראלית נתקלה בתחילת התמרון במקרה ביחיא סינוואר, שעבר באיזה צומת מתחת לאדמה בזמן שהיא הועברה במקום, ואז הוא המשיך למרחב ההישרדות שלו".
כוחות האוגדה היו קרובים מאוד במהלך הפעולות בחאן יונס, במרחק ובזמן, למנהיג חמאס שצעד עם כפכפים ללא נשק, אך לא הצליחו להשיגו. חמאס מרבה להשתמש בדלתות מסתור עם דיפונים כפולים שנהרסים בקלות, שמסתירים או מקשים את המעבר במרדפים התת-קרקעיים שצה"ל ניהל נגד בכירי צבא הטרור.
חמאס, כפי שהתרשמו באוגדה 98, לא נערך ללחימה במנהרות אלא רק לשלוש מטרות באמצעותן: הישרדות, שהייה ותנועה. בצבא לא פוסלים שגם סינוואר אפוא יצא לעיתים לנשום את האוויר בחוץ לאחר 10 חודשי לחימה, אך הם זיהו לא מעט מחבלים אחרים שנשברו מהקושי הפיזי לשהות חודשים במנהרות חשוכות ולוהטות לאחר שצה"ל פגע גם בתשתית בחשמל שלהן. לפחות שלושה מחבלים כאלו יצאו לסלון בית מתוך מנהרה, ערמו את נשקיהם והמתינו ללוחמים שיעצרו אותם.
צה"ל מצידו, בהובלת אוגדה 98, בנה ושיפר כמעט מאפס תורת לחימה שלמה מתחילת השנה לאיתור, השמדה וגם לחימה במנהרות. כיום, מאושר ליותר ויותר כוחות מיחידות מובחרות לרדת במהירות יחסית לתת"ק (תת-קרקעי) לאחר חקר מקדים מהיר באמצעות רחפנים ייחודיים וכלבים.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
"האוגדה מוכנה היטב, עם משימות מאושרות". הכוחות בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא מספרים: "גם האויב משתנה וחומד לפעול במנהרות בחוליות קטנות, אבל מול הסוגייה הקמנו באוגדה 98 צוות מבצעי מיוחד שמאגד את כל מקורות המודיעין האפשריים, כולל משב"כ ומאמ"ן, ומפעיל המון הונאות ותחבולות במנהרות נגד חמאס, גם על-ידי רדיפה וכליאה קטלנית במנהרות. מרכיב המודיעין האנושי נהיה משמעותי ככל שחולפים החודשים, אנחנו מוציאים המון מידע חשוב מנחקרים שאנו עוצרים ויודעים עם הזמן גם לשאול את השאלות הנכונות".
באוגדה 98 גם הבינו, ככל שחלפו החודשים של הלחימה, כי לא רק באמצעות מחבלים נחקרים יהיה מידע על מיקום חטופים מתים או חיים, מאחר וחלק גדול מהמחבלים הללו חוסל.
לצד איתור חלק מהחטופים, כוחות האוגדה בפיקודו של תא"ל דן גולדפוס השמידו 15 מתחמי פיקוד ושליטה של חמאס בחאן יונס. בסך הכול, איבדה האוגדה 182 לוחמים שנהרגו, וצברה 3,000 לוחמים שנפצעו, כולל כאלו שהיו תחת האוגדה.
"האוגדה מוכנה היטב, עם משימות מאושרות ומכוילות. הלוחמים שיצאו מעזה והמפקדים בתחושת מסוגלות לבצע כל משימה", אומרים בצבא. "החזרת החטופים מעזה תשמיט יכולת אסטרטגית לחמאס, וכיום השגנו חופש פעולה לפעול קרקעית בכל מקום ברצועה. ועדיין, קשה לנו יותר היום לשמר מפקדים בדרגות סרן ורב סרן וכ-15% מהם שאנו רוצים שימשיכו מתלבטים בכך כאשר לפני הנלחמה הנתון היה 75% וכיום סביב 60%. הם רק מבקשים להישאר בלחימה בתוך עזה, כי כשהם יוצאים ורואים מה קורה לנו בחוץ - הם מטולטלים".