רוקדים בצפיפות: חתונה ברחובות
(צילום: נדב אבס)

יום אחר יום נשבר שיא הנדבקים בקורונה. במגזר הערבי נמשכת העלייה בתחלואה. במוקדים החרדים, ובהם הישיבות, הזינוק חד במיוחד. על רקע כל אלו, יתכנס היום (ה') קבינט הקורונה לדיון בנושא "הערים האדומות", והוא צפוי להחליט להטיל מגבלות של עיר אדומה על בני ברק, שם אובחנו ביממה האחרונה לא פחות מ-250 חיוביים לנגיף. אתמול, מחצות עד שעות הערב, נמנו כבר 2,386 מאובחנים, שיא נדבקים חדש. גם שיעור החיוביים גבוה מאוד - 9.2%.
7 צפייה בגלריה
חתונה המונית ברחובות
חתונה המונית ברחובות
תיעוד מחתונה המונית של החברה החרדית ברחובות
הפרויקטור פרופ' רוני גמזו יציג בדיון בקבינט הקורונה סט שלם של מגבלות על ערים אדומות, החל מסגירת מערכת החינוך ועד עוצר לילי או סגר כזה או אחר. "ללא שינוי ניכר בהיקפי התחלואה בערים האדומות, לא נוכל להימנע מסגר מלא", אמר אתמול גמזו בביקור בביתר עילית, אחת מאותן ערים אדומות. באותו ביקור מתח גמזו ביקורת על הוראתו של המנהיג החרדי הבכיר, הרב חיים קניבסקי, להימנע מבדיקות נוספת לתלמידי ישיבה.
800 תלמידי ישיבות נמצאו בשלושת הימים האחרונים בלבד חיוביים לנגיף הקורונה, והוראת קניבסקי מספקת הצצה אל מתווה הקפסולות יוצא הדופן שעל פיו פועלים בחודשים האחרונים מאות מוסדות תורה חרדיים. הרעיון המרכזי: חלוקת התלמידים לקבוצות קטנות וסטריליות המבודדות זו מזו ומהעולם, על מנת להתנקות מכל חשש להימצאות קורונה. לאחר ש"טוהרו" הן מצטרפות אחת לחברתה לקראת חזרה הדרגתית להרכב המאוחד והמקורי של הישיבה.
7 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
הפרויקטור, ראש העיר בני ברק ובכירים נוספים בישיבה
(צילום: עיריית בני ברק)
בשונה מבתי הספר של הזרם המרכזי במערכת החינוך, תלמידי "הישיבות הגדולות", המקבילות לכיתות י"ב ולגילי המוסדות העל-תיכוניים, מקיימים יחד אורח חיים מלא בתנאי פנימייה - לימודים, ארוחות, פעילויות פנאי ולינה - מה שמאפשר רמת שליטה גבוהה יותר למניעת חשיפה לאנשים מן החוץ. וכך, בעוד שבימים שבשגרה חוזרים בני הישיבות לבתיהם אחת לשבועיים או שלושה בממוצע לחופשת סוף שבוע, בתקופת הקורונה הם נשארים במוסדות ומבודדים מהעולם במשך 40 ימים ברציפות - מראש חודש אלול ועד לאחר יום כיפור, זמן היציאה לחופשת סוכות.
בהתאם למתווה "הקפסולות המתמזגות" האמור, שגובש על ידי משרד הבריאות וועד הישיבות, עברו כל התלמידים בדיקות קורונה עם פתיחת שנת הלימודים והוכנסו מיד לבידוד משותף מרצון בקבוצות של 50 איש (כולל עטיית מסכות, ריחוק חברתי ומדידת חום יומית). הקפסולות שכל חבריהן קיבלו תשובות שליליות המתינו שבועיים, ומשלא התפתחו בהן סימני קורונה הצטרפו זו לזו.
העיר טירה בצל הקורונה
(צילום: חגי דקל)

לעומתן, מי שהתגלה חיובי לנגיף בבדיקה המקדמית בודד יחד עם תלמידים אחרים כמותו ב"מתחם מחלימים" נפרד, וחברי קבוצתו, שנחשפו לחולה מאומת, החלו לספור מחדש את תקופות הבידוד שלהם. אם לא התגלו בקרב חברי הקבוצה תסמינים במשך 14 יום - הם הורשו להתמזג בקפסולה המרכזית, ללא צורך בבדיקות נוספות. בנוסף, תלמיד שמסיבה זו או אחרת גילה תסמינים בכל שלב שהוא, בזמן השהייה בקבוצתו המקורית או לאחר ההתמזגות לחבורה הגדולה, עם או בלי חשיפה לחולה מאומת - נשלח לבדיקה, ומופרש מחבריו בהתאם.
ב"זמן קיץ", סמסטר הלימוד שנעל את שנת הלימודים הקודמת, פעלו הישיבות במתווה דומה אך מספר התלמידים בכל קפסולה היה קטן יותר, ולהוציא כמה אירועים חריגים נקודתיים המתווה נחשב אז להצלחה. גם כעת, כאשר הקבוצות גדולות יותר, כמחצית מ-800 החולים החדשים שהתגלו בימים האחרונים נדבקו כל אחד בתוך הקפסולה שלו. עם זאת ישנן כמה ישיבות - בהן ישיבה בכרמיאל שבה נדבקו כ-200 תלמידים - שבהן התפשטות הנגיף יצאה משליטה ופגעה בתלמידים בקבוצות שונות, ככל הנראה בגלל אי הקפדה על הכללים.
העיקרון העומד מאחורי השיטה הוא שכל עוד התלמידים מבודדים באופן הרמטי מהעולם שבחוץ, אין זה משנה כמה נמצאים בקבוצה, אף שיש בה חולים מאומתים, משום שמדובר בצעירים שבכל מקרה עתידים להחלים בתקופת 40 הימים שהם בישיבה. עם זאת, המתווה הרשמי מחייב כל העת מעקב אחר נדבקים חדשים וטיפול בהם: הן מחשש להימצאות תלמידים מקבוצות סיכון או לסיבוך לא צפוי, והן על מנת לשמור על נתונים נמוכים של תחלואה, גם אם היא אינה מסכנת חיים.
7 צפייה בגלריה
חיים קנייבסקי ורוני גמזו
חיים קנייבסקי ורוני גמזו
הרב חיים קניבסקי ורוני גמזו
(צילום: דנה קופל)
הרב קניבסקי, המנהיג הבכיר של הציבור החרדי שהורה לראשי הישיבות להפר את הכלל הזה ולא לשלוח את תלמידיהם להיבדק בשלבים המתקדמים, פועל למעשה על פי אותו עיקרון מנחה, אך דאגתו מ"ביטול תורה" בימי הרחמים והסליחות גובר על החשש לסיבוכי קורונה אפשריים בקרב התלמידים הצעירים. לציבור החרדי הרחב, שאינו חי בתוך קפסולות בישיבות, הורה הרב להמשיך להיבדק כרגיל.
במקרה של הימצאות תלמיד חולה קורונה בבית ספר, הנוהל כמובן שונה לחלוטין. על פי הנהלים של משרד החינוך, בשלב הראשון השכבה של אותו תלמיד שנדבק בנגיף תפסיק את לימודיה וכלל התלמידים יישלחו לבתיהם עד לסיום החקירה האפידמיולוגית. במקרה של גן ילדים, הגן ייסגר עד לתום החקירה האפידמיולוגית. בסיום החקירה הראשונית יוגדרו אלו שנדרשים לבידוד ביתו, ואלו שיוכלו לשוב ללימודים.
7 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
אם מורה חלה - הלימודים מופסקים והתלמידים נשלחים לבתיהם
(צילום: AFP)
אם מורה חלה, השכבות שבהן הוא מלמד יפסיקו ללמוד וכלל התלמידים יישלחו לבתיהם עד לתום החקירה האפידמיולוגית. מי שהופנה לבידוד יבצע בדיקה ראשונית בהקדם האפשרי, ורצוי עם כניסתו לבידוד. בכל מקרה, עליו להשלים את 14 ימי הבידוד גם אם תוצאת הבדיקות שלילית.
בסיום החקירה האפידמיולוגית תבוצע הערכת מצב שבה יוחלט על פתיחת מסגרות הלימוד או על המשך הסגירה. טרם פתיחת המוסד החינוכי יתבצע בכל מתחמי המוסד ניקיון יסודי, בדגש על המקומות והכיתות שבהם שהו החולים המאומתים.

שרים: "גמזו לא עשה כלום"

בתוך כך, חברים בקבינט הקורונה הביעו אכזבה מתפקודו של גמזו. בשיחות סגורות התבטאו שרים בשפה קשה נגד גמזו ואמרו כי "אחרי חודש וחצי אפשר לומר שהוא לא עשה כלום. המספרים רק עולים ומאז שהוא נכנס לתפקיד לא ננקטו צעדים כדי להפחית את התחלואה".
אחד השרים דיבר בשפה אף יותר חריפה: "גמזו איבד את זה והוא פשוט לא מצליח להתמודד עם הלחץ. כל מה שהוא ביקש מקבינט הקורונה הוא קיבל. הוא היה צריך לקבל החלטות מהירות יותר. איבדנו זמן יקר". שרים בקבינט הקורונה אמרו כי לנוכח העלייה המדאיגה בתחלואה נראה שיש אפשרות לסגר בראש השנה ו"אי אפשר להוריד את זה מהשולחן".
7 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
ביקורת מקבינט הקורונה. ארכיון
(צילום: קובי גדעון , לע"מ)
בין אלו שתוקפים בחריפות את גמזו הוא שר החינוך יואב גלנט. גמזו, נזכיר, הצליח בניגוד לעמדתו של גלנט להביא לסגירת מערכת החינוך ב"ערים אדומות". אמש פורסמה ב"כאן" הקלטה של גלנט משיחה עם מנהיגים חרדים בחמ"ל הקורונה העירוני של בני ברק, ובין היתר נשמע בה גלנט אומר: "אני לא חבר בקבינט הקורונה ולכן הקול שלי לא נספר, אבל אני התנגדתי ואני מתנגד ברמה העקרונית לסגירת ערים שנקראות אדומות, שזה גם כן פיקציה. זה שם והמצאה שמייצרת משהו שלא קיים במציאות. אין שינוי מהצבעים, וסגירת מערכת החינוך שגויה מיסודה".
למרות הביקורת בממשלה, שרים אחרים מעדיפים לתת עוד צ'אנס ל"תוכנית הרמזור" של גמזו, שבפועל עוד לא נכנסה לתוקף, ואמרו כי אולי תוך שבועיים היא תתחיל להראות תוצאות.
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
"ערים אדומות זה פיקציה". גלנט
(צילום: אבי מועלם)
מנגד, מקורבי גמזו אמרו שהורדת התחלואה אינה מעשה קוסמות. "זו באמת עבודה סיזיפית להוריד את שיעורי התחלואה בסביבה שלא מקבלת את זה שיש קורונה", אמרו. "אנשים מתכחשים למגפה. עוד שבועיים מנגנון קטיעת השרשרת יעבוד במלוא העוצמה. יכולנו לאשר את הרמזור כבר לפני שלושה שבועות אבל הפוליטיקאים מזמזו את הכל. יכולנו להחליט כבר ביום ראשון על סגירת מערכת החינוך בערים האדומות אך החליטו לדחות לרגע האחרון".
"הכי קל לסגור את המדינה אבל גמזו ניסה ליצור מצב של נורמליזציה כדי לחיות עם הקורונה", הוסיפו מקורביו של הפרויקטור. "יש 28 ערים אדומות וכמעט 1000 ערים ירוקות. לא צריך להרוס את החיים בכל הארץ בגלל הערים האדומות. צריך שמשטרת ישראל תיכנס לערים האלה. צריך שממשלת ישראל תקבל החלטות".
בתוך כך, יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הודיע שהדיון שתוכנן בוועדה להיום על מודל הרמזור לא יתקיים. "פרופ' גמזו צריך לבוא לוועדה, להציג את התוכנית ולענות לשאלותיהם של חברי הכנסת", אמר ח"כ אשר מיהדות התורה.
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:42, 02.09.20