הערוץ הסעודי אל-חדת' פרסם היום (ה') דיווח חריג שבהו נטען כי רמטכ"ל צבא סוריה, עבד אל-כרים מחמוד איבראהים, פעל באופן שחיזק את תלות המשטר הסורי באיראן - לכאורה מבלי שיידע את הרודן בשאר אסד, שממילא כבר תלוי מאוד במשטר האיראני וברוסיה שסייעו לו לנצח בפועל במלחמת האזרחים במדינה.
1 צפייה בגלריה
נשיא סוריה בשאר אל-אסד ועבד אל-כרים מחמוד איבראהים הרמטכ"ל של צבא סוריה
נשיא סוריה בשאר אל-אסד ועבד אל-כרים מחמוד איבראהים הרמטכ"ל של צבא סוריה
אסד והרמטכ"ל שלו עבד אל-כרים מחמוד איבראהים
( צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
בדיווח נטען כי סביר להניח שהרמטכ"ל הסורי אישר העברת אמצעי לחימה מצבא אסד לחיזבאללה, וכי אישר גם שיגור כטב"מים מסוריה לכיוון ישראל, באמצע יולי האחרון. לטענת המקורות הוא קיבל החלטות שיצרו כאמור תלות באיראן, וגרמו לתקיפות של ישראל נגד מוצבים סורים ולא איראניים. עוד דווח כי ביקר בטהרן בסודיות, כדי לחזק את היחסים עם איראן. "הוא מהווה איום על יציבות סוריה ופוגע במתקניה החיוניים", טענו הגורמים שצוטטו בדיווח.
עבד אל-כרים הוא הרמטכ"ל ה-23 של הצבא הסורי, ומונה לתפקיד באפריל 2022 כחלק משינוי פתאומי שערך אז אסד בממסד הצבאי שלו. מאז היה שותף לאימונים רבים של הצבא, חלקם בשיתוף כוחות רוסיים בסוריה והדריך מפקדי שטח. לפי פרסומים ערביים הוא נולד בכפר ליד העיירה א-ספסאפה, באזור טרטוס שבמערב סוריה.
לפני כשבועיים האיחוד האירופי הטיל סנקציות עליו ועל שר ההגנה הסורי עלי מחמוד עבאס, בשל "הפרות זכויות אדם, לרבות עינויים ואלימות מינית שיטתית". בעבר דווח גם כי בריטניה הטילה עליו סנקציות, כיוון שהשתתף בדיכוי האוכלוסייה הסורית ו"השתמש בצורה שיטתית באונס וצורות נוספות של אלימות מינית".