בית הדין האירופי לצדק הטיל הטיל היום (חמישי) קנס של 200 מיליון אירו על הונגריה, בעקבות גירוש לא-חוקי של מהגרים והפרת מדיניות בקשות המקלט ביבשת. בהחלטתו קבע בית הדין, שמשמש כבית המשפט העליון של האיחוד, כי עד שהונגריה תפעל בכפוף לחוקים יוטל עליה מדי יום קנס של מיליון אירו. בודפשט מחתה על ההחלטה ואמרה כי היא אינה מתקבלת עליה.
בפסיקתו אמר בית המשפט כי הונגריה, ביודעין, אינה פועלת בכפוף לחוקי האיחוד - למרות פסיקה משנת 2020 שבה נקבע שהיא חייבת לכבד את הנהלים הבינלאומיים לטיפול בבקשות מקלט. בית המשפט הדגיש שהונגריה מונעת ממהגרים שמגיעים לגבולותיה להגיש בקשות מקלט.
2 צפייה בגלריה
מהגרים פליטים בכפר ב קרואטיה ליד הונגריה לקראת חציית הגבול, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
מהגרים פליטים בכפר ב קרואטיה ליד הונגריה לקראת חציית הגבול, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ויקטור אורבן ומהגרים בגבול הונגריה
(צילום:AFP, רויטרס )
לפי בית המשפט הונגריה גם לא שומרת על זכותם של מי שנכנסו לשטחה, ומבקשים ממנה הגנה, להישאר במדינה עד להכרעה בעניינם. כתוצאה מכך אישר בית הדין האירופי לצדק את הבקשה של הנציבות האירופית להטיל קנס על הונגריה, ואמר שהמדיניות שלה "מחלישה בצורה משמעותית את עקרון הסולידריות וחלוקה הוגנת של האחריות בין המדינות החברות".
"מכיוון שהכישלון למלא את ההתחייבויות האלה מהווה הפרה בוטה וחסרת תקדים של החוק באיחוד האירופי, בית המשפט מורה להונגריה לשלם סכום חד פעמי של 200 מיליון אירו, וקנס של מיליון אירו על כל יום של עיכוב", אמר היום בית הדין האירופי לצדק.
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן מתנגד באופן גורף לכניסת מבקשי מקלט להונגריה, למרות החוקים האירופיים והבינלאומיים שמחייבים את ארצו לבחון כל מקרה לגופו. כמו פולין וצ'כיה, גם הונגריה ספגה ביקורת מבתי המשפט של האיחוד האירופי אחרי שסירבה לקבל את מכסת הפליטים שנקבעה לה, במסגרת מדיניות שנועדה שכל המדינות החברות באיחוד יישאו בנטל.
אורבן, מבקר חריף של האיחוד האירופי ואחד מ"אויבי המהגרים" ביבשת, מחה על הפסיקה: "ההחלטה של בית הדין לקנוס את הונגריה ב-200 מיליון אירו, ועוד מיליון אירו ביום (!!!) על כך שהיא מגנה על הגבולות של האיחוד האירופי היא שערורייתית ובלתי מקובלת. נראה כאילו מהגרים לא-חוקיים יותר חשובים לפקידים בבריסל מאשר האזרחים האירופאים שלהם".