יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם בפני הפרלמנט הטורקי, ואמר כי הוא מתכנן לבקר ברצועת עזה יחד עם "ההנהגה הפלסטינית". אבו מאזן, שבמסגרת ביקורו המדיני באנקרה נפגש אתמול עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שיבח את "עמדותיו של ארדואן והעם הטורקי, התומכים בסוגיה הפלסטינית". הוא הכריז שיבקר ברצועת עזה, "גם אם זה יעלה לי בחיי".
1 צפייה בגלריה
אבו מאזן בפרלמנט הטורקי
אבו מאזן בפרלמנט הטורקי
אבו מאזן בפרלמנט הטורקי. טען כי ישראל מנהלת "מלחמת ג'נוסייד וטיהור אתני" נגד העם הפלסטיני
(צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)
במסגרת הנאום אבו מאזן תקף את ישראל, ואמר כי היא מנהלת "מלחמת ג'נוסייד וטיהור אתני נגד העם הפלסטיני, הכולל את הפשע האחרון - הרג של איסמעיל הנייה". כמו כן, הוא בירך על הצטרפותה של טורקיה לתביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ואמר כי "מטרת המלחמה שמנהלת ישראל היא עקירה בכפייה של פלסטינים, שלעולם לא תושג".
בנוסף, אבו מאזן טען כי "רצועת עזה, הגדה המערבית - וירושלים, מהוות יחידה גיאוגרפית בתוך המדינה הפלסטינית בהתאם ללגיטימציה בינלאומית", והוסיף: "לא ננוח עד שנשיג אחדות לאומית".
בכיר ברשות הפלסטינית אמר ל-ynet שאבו מאזן התכוון לכך שהרשות היא הפתרון היחיד לשליטה ברצועת עזה, ולא שיבקר שם פיזית. אבו מאזן רצה לשלוח מסר לפסגה בדוחא שהרשות היא האלטרנטיבה היחידה שיכולה להחליף את חמאס ולשלוט ברצועה. "ההנהגה הפלסטינית" שאליה התכוון היא ככל הנראה הנהגת פתח.
לדברי הבכיר, "אבו מאזן מנסה לומר לעולם שהוא מוכן להשתלט על עזה, ושהרשות הפלסטינית היא האלטרנטיבה הריאליסטית לכל השטויות הפוליטיות של נתניהו. מדובר במסר עם אופק מדיני".
בסוף החודש שעבר, לאחר חיסולו בטהרן של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, אבו מאזן גינה את הפעולה, וכינה אותה "מעשה פחדני והתפתחות מסוכנת". הוא אף קרא לעם הפלסטיני ול"כוחות של העם" להתאחד מול ישראל. בכיר הרשות, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח הוסיף אז כי "אנו מגנים בחריפות את רצח יושב ראש הלשכה המדינית, המנהיג הלאומי, איסמעיל הנייה. אנו רואים בכך מעשה פחדני, הקורא לנו להישאר איתנים יותר מול הכיבוש, וההכרח להשיג את אחדות הכוחות והפלגים הפלסטיניים".
על אף הצהרותיו של אבו מאזן שיבקר ברצועה, הקרע בין הרשות הפלסטינית לחמאס עדיין עמוק. בחודש שעבר, לאחר חיסולו של ראש הזרוע הצבאית בחמאס מוחמד דף ומח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, פרסמה לשכת אבו מאזן הודעה חריגה, שבה האשימה את חמאס באחריות להמשך המלחמה.
זה קרה לאחר שבכיר פתח מוניר גארוב האשים אחרי התקיפה באל-מוואסי, סמוך לאוהלי העקורים, את הנהגת חמאס בכך שהיא נמלטת לאזורים שבהם מתגוררת אוכלוסייה אזרחית - ומסכנת אותה: "אם חמאס היה רוצה להילחם פנים מול פנים בישראל הוא היה עושה זאת במקומות שהצבא נמצא בהם, ולא במקומות שנמצאים בהם אנשים. חמאס בעצם מתחבא בין התושבים כדי להגן ולהציל את עצמו".
במסגרת הסכמי אוסלו, נזכיר, עברה השליטה ברצועת עזה (תחילה למעט שטחי גוש קטיף) לידי הרשות הפלסטינית. ב-2007, בסיומו של עימות צבאי בין חמאס לפתח, השתלט ארגון הטרור על רצועת עזה ומאז הוא מחזיק בשלטון באזור.