כוחות אמריקניים ביצעו הלילה (בין שישי לשבת) תקיפה נוספת נגד המורדים החות'ים בתימן. כך הודיע צבא ארצות הברית, שציין כי מדובר בפעולה משלימה לגל התקיפות שבוצע אתמול בלילה - שתכליתה פגיעה באתר מכ"מים. לפי הצבא האמריקני, התקיפה בוצעה באמצעות ספינת קרב - ששיגרה טילי טומהוק לעבר האתר.
עוד נמסר כי מטרת התקיפה, שיצאה לפועל בשעה 00:45 (שעון תימן), הייתה "להפחית את היכולת של החות'ים לתקוף כלי שיט". גורם אמריקני רשמי אמר לרשת CNN כי התקיפות הלילה היו מצומצמות משמעותית מאלו של אתמול.
8 צפייה בגלריה
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
אחת המטרות של החות'ים שהותקפו
מטרה של החות'ים שהותקפה אתמול בלילה
במקביל, ערוץ הטלוויזיה "אל-מאסירה" ששייך לחות'ים דיווח כי ארה"ב ובריטניה ביצעו כמה תקיפות אוויריות בצנעא, בירת תימן שנשלטת בידי המורדים. לפי דיווח של רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, התקיפה כוונה נגד בסיס א-דילמי הסמוך לנמל התעופה הבינלאומי בצנעא.
חבר הלשכה המדינית של החות'ים בתימן, חזאם אל-אסד, אמר בתגובה לתקיפות: "המשטר האמריקני מתלבט, כי הוא יודע שהתגובה תהיה הרסנית כלפי האינטרסים שלו. הנקמה שלנו כלפי וושינגטון ולונדון תימשך כיוון שהן הפרו את ריבונות תימן. וושינגטון ניסתה להעביר מסרים דרך עומאן לפני התקיפה האחרונה, והיא מנסה לייצר ניצחון דמיוני ולסייע למורל של ישראל. הטענה של האמריקנים שאיראן אומרת לנו מה לעשות היא כמו תקליט שבור. אנחנו מקווים שהעימות שלנו עם ארה"ב יהיה ישיר".
מאוחר יותר טענו החות'ים כי התקיפה הזו - וגם הקודמת - היו "לא אפקטיביות", והבטיחו "תגובה חזקה ואפקטיבית" מנגד. לטענת החות'ים, איש לא נפגע בתקיפה האחרונה.
אמש, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כינה את החות'ים, שליחי איראן בתימן, "ארגון טרור", ואמר כי וושינגטון תגיב אם הם ימשיכו להתנהג באופן "שערורייתי". בתוך כך, הגנרל דאגלס סימס, מנהל המבצעים של המטות המשולבים של ארה"ב, ציין כי הותקפו אתמול בלילה כ-30 מוקדים בתימן, תוך שימוש ביותר מ-150 חימושים.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. אמר כי וושינגטון תגיב אם החות'ים ימשיכו להתנהג באופן "שערורייתי"
(צילום: AP/Stephanie Scarbrough)
לפני האיום של ביידן, הבית הלבן דווקא שלח מסר מרגיע לכיוון החות'ים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי ארצות הברית לא רוצה לפתוח במלחמה עם תימן, אך הבהיר כי לא תהסס לנקוט צעדים נוספים בתגובה להתקפות שהחות'ים, שליחי איראן בתימן, מבצעים בים האדום. "אנחנו לא מעוניינים בהסלמה. הפעולות שביצע הנשיא ביידן, כולל התקיפות אמש, הן במטרה למנוע הסלמה של הסכסוך", אמר לכתבים.
עוד לפני התקיפה הנוספת הלילה, התקיפות הראשונות כבר עוררו סערה - שהגיעה גם למועצת הביטחון של האו"ם. שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה גינה אמש את התקיפות וכינה אותן "תוקפנות בוטה נגד כל אוכלוסיית תימן". לפי "אל-אחבאר" הלבנוני מפי מקורות, התקיפות הראשונות בצנעא היו אמורות להתבצע כבר לפני שבוע, אך ארה"ב ובריטניה המתינו להחלטת מועצת הביטחון.

מנגד, שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומס גרינפילד אמרה אמש בדיון במועצת הביטחון כי התקיפות שביצעה הקואליציה הצבאית בהובלת ארה"ב נגד המורדים החות'ים בתימן נועדו "לשבש ולהפחית את היכולת של החות'ים להמשיך במתקפות הפזיזות נגד כלי שיט אזרחיים". לדברי השגרירה, מאז נובמבר יותר מ-2,000 ספינות נאלצו לשנות את מסלולן ולא לשוט בים האדום עקב המתקפות.
גם דיוויד קמרון, שר החוץ של בריטניה שהשתתפה בגל התקיפות הראשון, הגן על העמדה של ארצו. בסרטון שהעלה אתמול לרשת החברתית X (לשעבר טוויטר), אמר קמרון כי "זה חייב להיות ברור לחות'ים שאנחנו רציניים כשאנחנו אומרים שתקיפות של ספינות בריטיות ואחרות הן לחלוטין לא מקובלות עלינו". גם שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס התייחס אמש בריאיון לתקיפות, וציין כי "אנחנו לא יכולים לסבול בריונים שמפריעים לתעבורה הימית הבינלאומית. זה רק עניין של זמן עד שימותו אנשים חפים מפשע, בלי שום קשר למלחמה ברצועת עזה".
8 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
"ארה"ב ובריטניה רוצות להפוך את הים האדום ל'ים של דם'". ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
בתוך כך, לשכת ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הוציאה אתמול הודעה רשמית בה קבעה כי התקיפות נגד החות'ים היו "הכרחיות ופרופורציונליות". "בריטניה אוחזת בסמכות תחת החוק הבינלאומי להשתמש בכוח בנסיבות שבהן הגנה עצמית היא הדרך היחידה להתמודד עם מתקפה של חמושים", נמסר מלשכת ר"מ בריטניה. "התקיפות בוצעו נגד מטרות שהוגדרו בזהירות".
בניגוד לארה"ב ובריטניה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן טען אתמול כי "המתקפה האמריקנית-בריטית על תימן הייתה לא פרופורציונלית. שתי המדינות רוצות להפוך את הים האדום ל'ים של דם'". גם חמאס גינה אתמול את ארצות הברית ובריטניה, וכך גם חיזבאללה - שם אמרו: "התוקפנות האמריקנית מראה שוב שארה"ב היא שותפה מלאה בטבח בעזה ובאזור. אנחנו מצדיעים לתימן ואנשיה".
המתקפה נגד החות'ים, אתמול בלילה

אתמול ב-2:30 בלילה (שעון תימן) כוחות פיקוד המרכז האמריקני, בשיתוף פעולה עם בריטניה ובתמיכת אוסטרליה, קנדה, הולנד ובחריין, ביצעו תקיפות משותפות על מטרות החות'ים, "במטרה לפגוע ביכולותיהם להמשיך את המתקפות הבלתי-חוקיות שלהם על כלי שיט ונתיבי ספנות בים האדום".
לפי הדיווחים בתימן, בוצעו אתמול בלילה תקיפות בבירה צנעא, בחודיידה, בסעדה ובדמאר - וכן באזורים אחרים. יותר מ-12 אתרים הופצצו על ידי הכוחות בהובלת ארצות הברית, ולדבריהם הותקפו מכ"מים, בין היתר בחוף, מערכות נ"מ, אתרי אחסון ושיגור כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים. החות'ים עצמם טענו שבוצעו 73 תקיפות, שמהן נהרגו חמישה אנשי מיליציות. שישה אחרים נפצעו.
המראות מטוסי הקרב במתקפה אתמול בלילה
(צילום: רויטרס)

8 צפייה בגלריה
לפני ואחרי התקיפה של ארצות הברית ובריטניה בתימן על יעדים של החות'ים
לפני ואחרי התקיפה של ארצות הברית ובריטניה בתימן על יעדים של החות'ים
לפני התקיפה שלשום (למעלה), ואחרי
(צילום: ATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES / AFP)
8 צפייה בגלריה
לפני ואחרי התקיפה של ארצות הברית ובריטניה בתימן על יעדים של החות'ים
לפני ואחרי התקיפה של ארצות הברית ובריטניה בתימן על יעדים של החות'ים
(צילום: ATELLITE IMAGE ©2024 MAXAR TECHNOLOGIES / AFP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
המראות בדרך ליעדים בתימן, אתמול בלילה
(צילום: רויטרס / US Central Command via X / Handout)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
ארה"ב ובריטניה תוקפות את החות'ים בתימן
ספינה שבה נעשה שימוש במתקפה
(צילום: רויטרס / US Central Command via X / Handout)
הבריטים הודיעו במקביל כי ארבעה מטוסי טייפון בריטיים, שהסתייעו במטוסי תדלוק, השתמשו בפצצות מונחות כדי לבצע מתקפות מדויקות על שתי מטרות - אתר שיגור של כטב"מים בבאני שבצפון-מערב ותימן, ושדה תעופה באבס שבאותו אזור.
כבר אתמול, החות'ים איימו בתגובה, ודוברם יחיא סריע אמר: "האויב האמריקני נושא באחריות המלאה לתוקפנות נגד עמנו, וזו לא תישאר ללא עונש. הכוחות החות'יים לא יהססו לפגוע במטרות העוינות ביבשה ובים, נמשיך מספינות ישראליות או כאלה הפונות לישראל להפליג בים האדום ובים הערבי". נוסף על כך, מטעם החות'ים נמסר שהאינטרסים האמריקניים והבריטיים הפכו ל"מטרות לגיטימיות" עבורם. אתמול אחר הצהריים עדכנה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) על "תקרית" נוספת בים האדום, ליד תימן.