נסראללה: "מייצרים רחפנים. מי שרוצה לקנות - שיבקש"
(קרדיט: טוויטר)

חדירת הטיסן לשטח ישראל הבוקר (יום שישי) עוררה בהלה בצפון, אחרי שמטוסי ומסוקי קרב של צה"ל הוזנקו לעברו, כיפת ברזל הופעלה ושתי אזעקות נשמעו במרחב. למרות כל אלה, הטיסן שב ללבנון ללא פגע - ולפי ההערכות מדובר ב"מבצע תודעתי" של חיזבאללה, שביקש להביך את ישראל אחרי הפלת רחפן אחר אמש. למעשה, חיזבאללה משתמש כבר שנים בכלי טיס זעירים - בין אם ברחפנים פשוטים ביותר, שניתן להשיג כיום אפילו ברכישה באינטרנט, ובין אם במזל"טים רציניים יותר שאת רובם הוא קיבל לאורך השנים בהברחות מאיראן.
6 צפייה בגלריה
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
הרחפן של חיזבאללה שהופל ע"י צה"ל
מיירט של כיפת ברזל עולה כ-50 אלף דולר, לעומת עלות הנמוכה של כלי טיס זעירים. הרחפן שיורט אתמול
6 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
מחפשים תחליף. כיפת ברזל בצפון
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שמעון סויסה ראש המועצה  חצור הגלילית
שמעון סויסה ראש המועצה  חצור הגלילית
"מעולם לא תודרכתי על כטב"מים". שמעון סויסה, ראש מועצת חצור הגלילית
(צילום: אפי שריר )
למעשה, רחפנים וכלי טיס זעירים, שגודלם מקשה על היירוט שלהם, הפכו כבר מזמן לפעילים כמעט בכל אחת מזירות הלחימה במזרח התיכון, ויכולות שהיו שמורות פעם רק למדינות וצבאות חזקים נמצאות כיום בידי ארגוני טרור מקומיים - מארגון דאעש, דרך חיזבאללה ועד המורדים החות'ים. מאחר שמדובר בכלי יחסית זול, ומנגד באיום משמעותי, במערכת הביטחון חושבים כבר זמן רב כיצד להתמודד איתו. רק השבוע אמר גורם מדיני בכיר כי "אחד הדברים שמטרידים את כל העולם הוא סוגיית הכטב"מים. זה כל כך קל להוציא לפועל פיגועים עם כטב"מים והפצצות. זה זול, ואפשר להגיע לנחילים של רחפנים. ישראל מתמודדת עם זה".
עם חדירת הטיסן לשטח ישראל, שוגר לעברו מיירט כיפת ברזל ובמקביל הוזנקו לאזור מטוסי ומסוקי קרב. העלויות של יירוט באופן זה, שבמקרה הנוכחי לא צלח, הן גבוהות מאוד - ועל כן ראש הממשלה נפתלי בנט מקדם את הפיכת מערכת היירוט בלייזר שעליה עומלים במערכת הביטחון למבצעית. כל מיירט של כיפת ברזל עולה כ-50 אלף דולר, דבר שיקשה על צה"ל להתמודד עם נחילי טיסנים וכטב"מים בזמן מלחמה. לאור הצורך במענה זול ויעיל יותר בהקדם, בנט הכריז בתחילת החודש שהיירוט בלייזר יהיה מבצעי תוך כשנה.
תיעוד רחפן חיזבאללה בהרי קלמון

6 צפייה בגלריה
הספינה מרסר סטריט עוגנת בנמל פוג'יירה באיחוד האמירויות
הספינה מרסר סטריט עוגנת בנמל פוג'יירה באיחוד האמירויות
איראן לא שומרת את יכולותיה לעצמה. הספינה MERCER STREET שהותקפה
(צילום: AFP)
לדברי בנט, מערכת היירוט בלייזר תיכנס בהתחלה לפעולה באופן ניסיוני, ולאחר זמן גם באופן מבצעי - בתחילה בדרום ואז באזורים אחרים. "זה יאפשר לנו, בטווח הבינוני-ארוך, להקיף את ישראל בחומת לייזר שתגן עלינו מטילים, רקטות, כטב"מים ואיומים אחרים ולמעשה תיקח מהאויב את הקלף החזק ביותר שיש לו נגדנו", אמר בנט.
בנט אמר בעבר כי הוא תופס את איראן כ"ראש התמנון" של האיומים על ישראל, והזהיר כי במקרה שיושג בינה למעצמות בווינה הסכם גרעין חדש, שיוביל להסרת הסנקציות עליה, "המשטר יוצף במיליארדי דולרים - שמשמעותם עוד רקטות, עוד כטב"מים, עוד חוליות טרור, עוד תקיפות סייבר ועוד מבצעי תודעה". בעבר כבר הוצאו לפועל מתקפות כטב"מים שיוחסו לאיראן או שלוחיה, בין היתר במדינות המפרץ, כשאחת התקריות הזכורות ביותר היא תקיפת ספינת MERCER STREET - שבה אזרח רומני ואזרח בריטי נהרגו בפיצוץ מל"טים מתאבדים על כלי השיט.
לפי ההערכות, איראן היא אחת המדינות הפעילות ביותר בתחום הרחפנים וכלי הטיס הזעירים, כשהיא מפתחת אותם בעצמה בשטחה. עם זאת, איראן לא שומרת את היכולות שלה לעצמה, ומפיצה את כלי הטיס הללו בין כל זרועותיה במיליציות השיעיות במזרח התיכון - בעיקר בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן.
ניסוי ביירוט עם לייזר, יוני 2021
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון )

6 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
סוללת כיפת ברזל בצפון הארץ
נסראללה טוען ש"רחפן שנכנס היום ללבנון צריך הגנה מחיל האוויר". כוחות צה"ל בצפון
(צילום: AFP)
רק לאחרונה עלו לכותרות המורדים החות'ים מתימן, אחרי שהוציאו לפועל כמה מתקפות באמצעות מזל"טים בשטחי איחוד האמירויות. לפי טענות בכלי תקשורת ערביים אנטי-איראניים, איראן מחמשת את החות'ים בכטב"מים ומאמנת אותם בהפעלתם, ואלה אחר כך מוציאים לפועל מתקפות באמצעות בשטחי איחוד האמירויות וגם בשטחי סעודיה. בנוסף, לא אחת דווח גם על ניסיון של האיראנים לחדור למרחב האווירי של ישראל באמצעות כטב"מים שהמריאו מבסיסים איראניים במזרח התיכון.
לפי דיווחים מסוריה בשנים האחרונות, וגם בנאומים חוזרים של בכירים בישראל, צה"ל פוגע בקו האספקה השוטף של איראן לחיזבאללה באמצעות תקיפות תדירות בסוריה, ולשם כך בחיזבאללה נדרשו לחשוב על פתרון יצירתי - גם עבור יכולת הכטב"מים הארגונית.
מזכ״ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הודה בנאומו האחרון כי בחיזבאללה החלו לייצר בשנים האחרונות רחפנים בתוך לבנון. "במלחמה בתימן, הרחפנים הם בין כלי הנשק החשובים של העם התימני בהגנה על עצמו", אמר אז. "ישראל רוצה למנוע מאתנו לייבא רחפנים מאיראן. כמו שיש לנו את היכולת הטכנולוגית להפוך את הטילים שלנו למדויקים, כבר זמן רב שבלבנון אנחנו מייצרים רחפנים. מי שרוצה לקנות שיגיש בקשה".
נסראללה הוסיף כי "ניצבנו בפני איום והיו לנו שתי אפשרויות - להיכנע בפני האיום או להפוך אותו להזדמנות", אמר על רקע השימוש שישראל עושה בכלי טיס זעירים לצורך איסוף מודיעין בלבנון. "קיבלנו החלטה להיאבק ברחפנים הישראליים, וכבר אמרתי שבמהלך השנתיים האחרונות יש ירידה משמעותית במספר הרחפנים הישראליים שפועלים בשמי לבנון. הם היו אוספים מידע, אבל היום כבר לא. אם רחפן נכנס כיום ללבנון הוא צריך הגנה של חיל האוויר. האויב מנסה להפעיל סוכנים בלבנון כדי לכפות על היעדר יכולת הרחפנים".
מטוסי חיל האוויר חגים בשמי ביירות, היום

לחיזבאללה יש גם ניסיון בהפעלת הרחפנים וכלי הטיס הזעירים לצרכים צבאיים שלא במסגרת המאבק השוטף בישראל. לפני כמה שנים, כשנשקף איום ממשי על גבול לבנון מצד ארגוני טרור סוניים שהשתלטו על שטחים נרחבים בסוריה, החלו בחיזבאללה להשתמש בכלי טיס זעירים נגדם. בתיעוד שפרסם הארגון בשנת 2015, ניתן לראות שימוש ברחפן ברכס הרי קלמון, שם פעל חיזבאללה נגד אותם ארגונים ששאפו לפלוש לתוך שטחי לבנון.
לאור כל אלה, התקרית היום מתווספת לשורת ניסיונות קודמים - וסביר להניח שגם עתידיים - של חיזבאללה לאסוף מודיעין באמצעות כלי טיס זעירים בשטח ישראל. בינתיים, תומכי הארגון בלבנון משתעשעים מהעובדה שבישראל הופעלו אזעקות ואף הוקפצו מטוסים לשמיים בתגובה לרחפן אחד קטן, ותוהים כיצד יתמודדו בישראל ברגע האמת עם האיומים הרציניים יותר שנשקפים כביכול מחיזבאללה. בינתיים, וכחלק מקרב התודעה הזה, חגו היום מטוסי F-16 של חיל האוויר בגובה נמוך בשמי ביירות - בין היתר כדי להביך את מערכות ההגנה האוויריות של לבנון ולהראות עד כמה חיזבאללה חשוף.

ראשי המועצות לא תודרכו על כטב"מים

יו"ר המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר יישובי קו העימות, משה דוידוביץ', אמר היום ל-ynet כי "עוד לא קיימנו פגישת עבודה עם גורמי הצבא, שבהם הוגדרה סכנת הרחפנים באופן ספציפי. באופן כללי דיברו איתנו על איומים מגבול הצפון ומצד חיזבאללה בפרט. שני האירועים ביממה האחרונים הם איתות של חיזבאללה לבחון את המתח של תושבי הצפון, ואני כיו"ר קו העימות חושב שחייבת להיות תגובה הולמת של צה"ל. חייבים ליצור כלי הרתעה אפקטיבי שיבהיר לצד השני שהוא לא יכול לשחק עם התושבים".
6 צפייה בגלריה
תודרך - ולא מודאג. בן מובחר
תודרך - ולא מודאג. בן מובחר
תודרך - ולא מודאג. בן מובחר
(צילום: אביהו שפירא)
במועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי חיים כ-32,000 תושבים שחציים חיים בישובים בקו העימות, על גבול הגדר וסמוכי גדר, וזמן ההתרעה הוא אפס. "ביישובי קו עימות אין זמן להיערך, ולכן האזעקה לא נותנת לנו כלום", אמר דוידוביץ'. "אנו סומכים רק על צה"ל ומאמינים שימצא את הדרך להבהיר לצד השני שזה לא יכול להימשך וחיי תושבינו אינם הפקר. ביום ראשון אנו אמורים לפגוש את מפקד אוגדה 91, ואצפה לקבל ממנו תשובות לאירועים האחרונים".
יו"ר המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, אמר כי "תודרכתי מראש לפני זמן רב שעלול לקרות מצב שבו רחפנים או כטב"מים יחדרו לשטח ישראל, ולכן יש אזעקות בדיוק כמו בעוטף עזה. כלי הטיס האלה מסוכנים, אבל מהניסיון שיש לי עם פיקוד הצפון וחיל האוויר - יש לנו צבא שערוך לכל תרחיש. לא הייתה פאניקה בגליל. הייתי רגוע כשהופעלה האזעקה". יו"ר המועצה האזורית מרום הגליל עמית סופר הוסיף גם כן שלא תודרך עבר לגבי חדירת כטב"מים.
ראש המועצה המקומית חצור הגלילית, שמעון סויסה, נשמע תקיף יותר: "מעולם לא תודרכתי ולא עודכנתי לגבי סכנת רחפנים או כטב"מים, והיום לראשונה נאלצתי ללא התרעה מוקדמת וללא כל הכנה להתמודד עם הסכנה. התוודענו היום לאיום חדש שלא הכרנו, שקל להפעלה מצד ארגוני המחבלים, והוא מסוכן הרבה יותר מכל איום שהכרנו. אני קורא למערכת הביטחון לפעול כדי שראשי המועצות יהיו ערוכים גם - כי היום זה בא בהפתעה גמורה".