בביקורו האחרון בלבנון, עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאזור, הבהיר כי המצב בלבנון קשה - ויש לדון כיצד מגיעים לפתרון שיאפשר לתושבי אזורי גבול הצפון משני צידיו – בישראל ובלבנון, לחיות בבטחה ו"להתמקד בעתיד טוב יותר". מאז 7 באוקטובר, ארה"ב מנסה "להרחיק את חיזבאללה מהלחימה" וסבורה כי הסכסוך הוא בין שני צדדים - חמאס וישראל - וכך הוא חייב להישאר.
לא רק הוכשטיין, גם נציגים ממדינות מערביות וממדינות ערביות אחרות פועלים בחודשים האחרונים ללא הפסקה בלבנון כדי לנסות ולמנוע את גלישת העימות בעזה גם לביירות - כשברקע ישראל מבהירה פעם אחר פעם כי היא תעדיף לסיים את הלחימה בצפון בהסדרה מדינית. עם זאת, כל הפעילות הדיפלומטית בתוך לבנון מתרחשת כאשר המדינה ללא נשיא מכהן כבר למעלה משנה, עם ממשלה זמנית בראשות נג'יב מיקאתי - ובעיות גם בהנהגת הצבא. הבעיות הללו מעלות את השאלה - האם יש בכלל עם מי לקיים שיח על הגבול הצפוני?
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת המעבר מיקאתי. אין פרטנר, ליטרלי
ראש ממשלת המעבר מיקאתי. אין פרטנר, ליטרלי
ראש ממשלת המעבר מיקאתי. אין פרטנר, ליטרלי
(צילום: רויטרס, AFP)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם עמוס הוכשטיין
יואב גלנט בפגישה עם עמוס הוכשטיין
הוכשטיין עם גלנט. בישראל עדיין מצהירים כי מעדיפים פתרון דיפלומטי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
לפי דיווחים ערביים, האמריקנים מבינים את הבעייתיות שיוצר המשבר בלבנון על האפשרות להגיע לפתרון דיפלומטי מול ישראל - שעשוי למנוע עימות צבאי קשה. הוכשטיין אמר בביקורו לפני כשבועיים כי יש צורך להגיע בלבנון ליציבות, לבחור נשיא, להרכיב ממשלה חדשה וקבועה שתהיה בעלת סמכויות מלאות ולפתור את הנושאים הפנימיים. בינתיים, פתרון של ממש עבור רבבות הישראלים שנאלצו להתפנות מבתיהם בצפון - אין.
לבנון, מלבד המשבר הפוליטי, הצבאי והביטחוני כרגע, מתמודדת עם משבר כלכלי קשה שמלווה אותה כבר מספר שנים ועם משבר נוסף בעקבות העקירה מסוריה למדינה. את כל אלה מנסה לפתור, עוד לפני המלחמה בעזה, ועדה המורכבת מנציגים של חמש מדינות: ארה"ב, צרפת, קטאר, סעודיה ומצרים. הוועדה הזו המשיכה לפעול גם בחודשים האחרונים, בצל המלחמה וימי הקרב בצפון, והעשייה שלה צפויה להיות מתורגמת לפגישות של דיפלומטים עם בכירים לבנונים כדי לנסות ולהגיע סוף סוף להסכמה על בחירת נשיא, סוגייה שעליה עלול חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה להערים קשיים.
לפי מאמר שפורסם היום באל-אחבאר, כלי תקשורת שמזוהה עם חיזבאללה בלבנון, המעורבות של מדינות המערב בניסיון לפתור את המשברים בלבנון נמשכת ויש חלוקת עבודה לגבי המשברים השונים, כאשר הוועדה של חמש המדינות תהיה אחראית לניסוח הסכם הכולל את סוגיית הנשיאות בלבנון ואת סוגיית ראש הממשלה, ואילו עמוס הוכשטיין יהיה אחראי לדון בכל הפרטים של החלטה 1701, המנגנונים ליישומה והשגת פתרונות לגבי נקודות המחלוקת.
3 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
נסראללה מקשה על בחירת נשיא. ה"וואקום" יישאר?
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
לפי דיווחים בתקשורת הערבית, השגרירים בלבנון של המדינות החברות בוועדה המחומשת היו צריכים להיפגש אתמול עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אך הפגישה בהרכב המלא נדחתה למועד אחר שעדיין לא פורסם. פגישות נפרדות עימו התקיימו אמש עם שגרירי מצרים וסעודיה. שגרירות סעודיה בלבנון פרסמה אתמול כי "הפגישה דנה במאמצים להשלמת הבחירות לנשיאות במהירות האפשרית, כיוון שזו הדרך היחידה להבטיח את יציבותה של לבנון ולהתחיל ביישום הרפורמות הנדרשות להתמודדות עם האתגרים הפוליטיים והכלכליים, לאור התפתחות באזור".
גם השגריר המצרי, שנפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני בנפרד, אמר: "לכל מדינה בעולם חייב להיות נשיא, ובנסיבות קריטיות אלה - זה דרוש אפילו יותר. מה שקורה באזור והאתגרים העומדים בפני לבנון דורשים לזרז את בחירת הנשיא".
אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי ציטט גורם דיפלומטי בשגרירות צרפת בביירות שטען כי "החשיבות היום היא מניעת התרחבות המלחמה בלבנון. היציבות שאנחנו מחכים לה מחייבת יציבות פוליטית ולכן זה הפך להכרחי ודחוף לבחור נשיא למדינה ולהקים ממשלה חדשה עם סמכויות מלאות כדי שגם הפרלמנט יוכל למלא את תפקידו". עם זאת, גורמים מסרו לעיתון הקטארי כי ה"וואקום" הנשיאותי צפוי להישאר - זאת מכיוון שחיזבאללה לא מתפשר ומנסה לכפות את המועמד שלו לנשיאות.