פינוי המאחזים בבנימין, הבוקר
(צילום: דוברות המשטרה)

כשאין משילות הדברים מתנהלים על פי כיוון הרוח. פעם ימינה ופעם שמאלה. השבשבת עובדת שעות נוספות. זה המצב ביהודה ושומרון. פינוי מאחזים כמו אלו שראינו הבוקר (שני) בבנימין נשענים על אדנים רעועות וצמד המילים "לא חוקי" נעשית כהה בציבור. אם בעבר התחמקו המתיישבים לתת תשובות כשאמרו להם "אבל זה לא חוקי", הרי שהיום בגלל חוסר האיזון והיעדר המשילות אין ממה להתחמק.
כאשר אין משילות אף אחד לא מאמין לך, גם אם פעלת לפי החוק. וכשאין משילות, מאחז שקיים כבר שנים ולא נוספו לו מבנים חדשים מפונה שנה בלבד לאחר שאלוף הפיקוד הקודם, שהוא הריבון בשטח, בחר דווקא לבקר בו ולפגוש נערי גבעות. במציאות כזו הגם שהמבנים בלתי חוקיים ודינם להיהרס אין כל כך אפשרות להסביר את האכיפה.
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחזים בבנימין
פינוי מאחזים בבנימין
כשאין משילות אף אחד לא מאמין לך
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחזים בבנימין
פינוי מאחזים בבנימין
המטרה - למנוע כל פוטנציאל להסלמה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה בני גנץ
ועידה ועידת האנשים של המדינה בני גנץ
מדיניות "אמצע". הולכים בין טיפות החוק
(צילום: עמית שאבי)
משרד הביטחון והעומד בראשו בני גנץ מנסים לגבש מדיניות של "אמצע" בשטחי יהודה ושומרון. בראש מענייהם היא השמירה על ביטחון התושבים ודיכוי כל פוטנציאל להסלמה. הם הולכים בין טיפות החוק. הפשרה שנחתמה בנוגע למאחז אביתר שבשומרון נכפתה על גנץ, שלא רצה בה. הוא הרגיש שהמתיישבים עשו לו מעשה שלא ייעשה. בזמן שהוא רודף אחרי מחבל שביצע פיגוע קטלני ומנהל מערכה בדרום הם החליטו להקים לו מאחז מתחת לאף. אז הוא החליט על מדיניות אפס מאחזים באיו"ש.
כל מאחז קטן שקם יש מיד לפנותו. המטרה היא למנוע ממנו להעמיק שורש. זה קורה בעיקר בשטחי C, ואכן, מאז יוצאים אנשי משרד הביטחון מדי כמה שבועות לקיצוץ גבעות. המדיניות הזו, לכאורה, הייתה אמורה להגביר את המשילות באזור - אבל לא ממש. זאת משום שאיננה נעשית באופן הגון מול כל הכוחות בסביבה. היא מייצרת תחושת נרדפות.
4 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
"למה אצלי הורסים ואצל השכן שלי לא?", ישאל נער הגבעות. חאן אל אחמר
(צילום: עמית שאבי)
מתיישבי מעוז אסתר ואעירה שחר שפונו הבוקר מספרים כי לא הוסיפו לאחרונה מבנים חדשים. על פי המפות המאחזים הבלתי חוקיים הללו יושבים ברובן על אדמות מדינה או אדמות סקר חלקן גם על אדמות פרטיות. וכאמור קיימים זמן רב, עוד הרבה לפני החתימה על הסכם אביתר. לא רחוק משם, ובכלל בשטחי C, פזורים עשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים של פלסטינים. הם נבנים במספרים לא פרופורציונאליים ובאופן לא מסודר.
אומר נער הגבעות, ראש המועצה או אזרח פשוט "מדוע לו ולא לי?". האם זה עניין של מטרים לכאן או לכאן? "למה אצלי הורסים ואצל השכן שלי לא? ומה בנוגע לחאן אל אחמר? הרי שם צווי ההריסה מחכים שיעשו איתם משהו מ-2009".
בני גנץ מנסה ללכת בין הטיפות ולייצר מציאות חוקית ככל שניתן בשטחי יהודה ושומרון. הוא מכיר טוב מאוד את הכאוס שמתנהל שם, אך מציאות חוקית היא מהלך מורכב רציני ועמוק שחייב להתבצע כלפי כל הכוחות בשטח ללא הבדל.