1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים נער
אילוס אזיקים נער
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט העליון קיבל היום (ב') ערעור של נער גבעות שהשליך בינואר בשנה שעברה רימון הלם על בית של פלסטינים בכפר סרטה בשומרון, וקבע כי הוא ירצה שנת מאסר במקום 20 חודשי מאסר שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בלוד.
הפרקליטות וסנגורו של הנער, עו"ד עדי קידר מארגון חוננו, הגיעו להסדר טיעון בכתב אישום מתוקן שלפיו הנער יישלח למאסר למשך שנה. ואולם, בתחילת החודש דחה השופט חגי טרסי את הסדר הטיעון והחמיר את עונשו של הנער. בנוסף נגזרו על הנער שישה חודשי מאסר על תנאי והוא חויב לשלם פיצויים בסך 60 אלף שקל למתלוננים.
האירוע התרחש במקביל למחאות בעקבות מותו של הנער אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי בדצמבר 2020. הנער הנאשם, כך נטען, הגיע לכפר הפלסטיני עם שבעה צעירים נוספים כשכולם רעולי פנים. ברשותם היו שני רימוני הלם שמיועדים לשימוש כוחות הביטחון, וכן אבנים גדולות וחפץ חד. לפי כתב האישום המקורי, הצעירים השליכו את רימוני ההלם על שני בתים והשתמש באבנים לניפוץ חלונות של ארבעה בתים ושמשות של שלושה כלי רכב. הם גם ניקבו צמיגים של שתי מכוניות לפני שנמלטו.
פלסטיני בן 61 נפצע אז במצחו משברי זכוכית, ופונה על ידי משפחתו לקבלת טיפול רפואי. בכתב האישום המקורי תואר כי רבים מתושבים הבתים, ובייחוד ילדים ונערים, סבלו מבהלה ומפחד. לאחר הגשת כתב האישום, התנהלה הפרקליטות מול עורכי דינו של הנער, ובכתב אישום מתוקן הוא הודה במיוחס לו והביע חרטה על המעשים.
שופט בית המשפט המחוזי טרסי, שדחה את הסדר הטיעון, קבע בהחלטתו כי "נפלה בעמדת המאשימה שגגה חמורה ואין בנימוקים שהובאו מטעמה מתן טובת הנאה כה קיצונית לנאשם". הנער ערער כאמור על ההחלטה לבית המשפט העליון, שהחליט בסופו של דבר לקבל את ההסדר שבמסגרתו הוא ירצה מאסר למשך שנה אחת.
הסנגור עו"ד קידר אמר: "בית המשפט העליון קיבל היום את הערעור שהגשנו בעניינו של הקטין, זאת לאחר שבית המשפט המחוזי דחה הסדר טיעון שנכרת בין הצדדים. אנחנו שמחים על התוצאה, חבל שהיינו צריכים להגיע עד לפתחו של בית המשפט העליון. בית המשפט המחוזי לא היה צריך להתערב בהסדר. אנחנו גם לא מסכימים עם הגישה כי יש להחמיר עם עבריינות אידיאולוגית. הדברים צריכים להיבחן לפי כלל הנתונים והמבחנים הקיימים בדין הפלילי, הקטין צפוי לסיים את מאסרו בימים הקרובים ולשוב לחייו".
עו"ד עדי קידרעו"ד עדי קידרצילום: עידו ארז
עו"ד מיכל זיו, שמלווה את נפגעי העבירה הפלסטינים מטעם ארגון יש דין, מסרה: "אנחנו מברכים על האמירה של בג"ץ שראויה החמרה בענישה על עבירות דומות בעתיד. הניסיון ארוך השנים שלנו מלמד כי הסיכוי שמתנחל יועמד לדין על עבירות נגד פלסטינים הוא נמוך מאוד, לא כל שכן שיוטל עליו מאסר בפועל.
"במובן מסוים מדובר באירוע נדיר, ולכן חשוב שהדברים נאמרו. אנחנו שמחים שהפיצוי הכספי נותר כפי שנקבע, פיצוי שיסייע במעט לאנשים שהותקפו באופן גזעני ואלים וסובלים עד היום מהשלכותיה של אותה תקיפה של הנאשם וחבריו. אלימות המתנחלים המשתוללת גדולה הרבה מעבר לאירוע אחד כזה או אחר, היא מציאות יום יומית עבור פלסטינים רבים, מציאות שחייבת להסתיים".