3 צפייה בגלריה
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ברחבת הכותל בירושלים
הבטיח לסגן נ' שצה"ל יישאר לצדו. כוכבי
(צילום: סנטרל הפקות)
רגע לפני ההכרעה אם להגיש כתב אישום נגד סגן נ' מיחידת אגוז, שבתחילת השנה ירה למוות בשוגג בשני קצינים מיחידתו, רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון, במהלך סריקות אחר גנבים בדואים באימון שקיימה היחידה ליד בסיס נבי מוסא - הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נפגש עמו, ועורר את זעמן של המשפחות השכולות.
כחלק מהליווי המסיבי והתמיכה האישית שמקבל מבכירי הצבא מפקד הצוות מהיחידה המובחרת של חטיבת הקומנדו, שחשוד בגרימת מותם של שניים מחבריו ליחידה, הרמטכ"ל נפגש עמו בלשכתו בשבוע האחרון כדי לשמוע את גרסתו לאירוע. בפגישה, כוכבי הבטיח לו שבכל מקרה - צה"ל יישאר לצידו. המשפחות השכולות, שגילו על הפגישה בין השניים מ-ynet, מחו: "הופתענו והתאכזבנו לשמוע על ה'חיבוק' שמקבל נ' מהפיקוד הבכיר, למרות מחדליו".
3 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר. נורו למוות בשוגג בבסיס נבי מוסא שבין ירושלים לים המלח
3 צפייה בגלריה
בסיס נבי מוסא
בסיס נבי מוסא
הרמטכ"ל ובכירי הצבא בשטח שבו אירעה הטרגדיה
(צילום: יואב דודקביץ')
כשלושה חודשים לאחר האירוע מונה נ' שוב לפיקוד על חיילים, ושימש כמפקד מחלקה בבסיס הדרכה של חיילים עורפיים בצפון, לאחר שהודח מפיקוד על לוחמים "לצמיתות". ההחלטה החריגה למנותו לתפקיד זה נועדה, לפי גורמים צבאיים, לסייע בשיקומו הנפשי. לפני כחודש הוא החליט להשתחרר מצה"ל, על רקע מצבו הנפשי והחקירה הפלילית שתלויה ועומדת נגדו, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
מאז שנ' ירה למוות בשני חבריו ליחידה מכיוון שחשב שמדובר במחבלים שמאיימים על חייו, הוא נמצא במצב נפשי קשה. הסנגוריה הצבאית ממשיכה לייצגו, ובימים האחרונים חלה התקדמות בחקירה שנמצאת בשלבי סיום, וממצאיה כבר נבחנים על ידי התביעה הצבאית.
הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, צפויה לקבוע בקרוב אם להגיש כתב אישום נגד נ' או להסתפק בסיום הפרשה כפי שהיא היום – תחקיר צה"לי שחשף שורה של מחדלים וליקויים מסוכנים סביב האירוע בהתנהלות היחידה, אך עם הדחות רק לדרגים הנמוכים, עד לרמת סגן מפקד היחידה בלבד. חרף מחדלים רבים שהתגלו במהלך ולפני התקרית, אף קצין בכיר בחטיבת הקומנדו או באוגדה 98 לא הודח, וגם מפקד היחידה נותר בתפקידו.
איתמר אלחרר ז"ל מדבר על מהי גבורה בעיניו

ליבת הדילמה קשורה למצבו הנפשי של נ' באותן שניות קריטיות לפני היריות הקטלניות, שבהן יצא לחפש את החשודים בגניבת ציוד צבאי מיחידתו. בפרקליטות הצבאית יכריעו אם להאמין לגרסתו, שלפיה הוא באמת ובתמים היה בטוח שמדובר במחבלים חמושים שמתקרבים אליו בשעת לילה ולכן ירה לעברם מטווח קרוב, לאחר שחש לדבריו סכנה מיידית לחייו. לטענתו, הוא נשא על ראשו אמצעי לראיית לילה והיה דרוך באופן מבצעי, ולכן כאשר זיהה שתי דמויות חשודות וחמושות מולו - הוא מיהר לפתוח בירי מדויק של כחמישה או שישה כדורים לכיוונם.
נ' זכה לתמיכה מבכירים בצבא עוד לפני שנפגש עם הרמטכ"ל, שהבטיחו להמשיך לסייע ולעזור לו. המשפחות השכולות, מצדן, מקוות שהפרשה לא תסתיים במצב הנוכחי ושהאמת המלאה תתבהר בבית המשפט הצבאי, שגם יאפשר את ניקיון שמם של שני הקצינים המוערכים שנהרגו, לאחר שמממצאי התחקיר הצבאי השתמע שיש להם חלק בפטרול הלא מאושר והמסוכן, שהסתיים בזיהוי השגוי והקטלני.
אופק אהרון ז"ל בריאיון ל-ynet בדצמבר 2021
(צילום: נדב אבס)

"הופתענו והתאכזבנו לשמוע על ה'חיבוק' המיוחד שנ' מקבל מהפיקוד הבכיר אחרי שורת המחדלים הקשים מצדו, והעובדה שעד היום הוא נמנע בהתמדה מלקחת אחריות על מעשיו ועל האסון הנורא שהביא עלינו", נמסר ממשפחתו של רס"ן איתמר אלחרר ומאמו ואחיותיו של רס"ן אופק אהרון. "אנחנו מקווים שנ' יקבל טיפול וליווי מקצועיים להמשך חייו מחוץ לצבא, ואנחנו גם מקווים שהוא ימצא את הדרך להביע את צערו האמיתי על שגרם למותם של יקירינו".
מעו"ד אל"מ (במיל') רן כהן רוכברגר, המייצג את המשפחות השכולות, נמסר: "אנחנו מצפים לסיומה של חקירת מצ"ח כדי להציג בפני הפרקליטות הצבאית את עמדת המשפחות. שם נציג בפירוט ראיות ונימוקים שמצדיקים הגשת כתב אישום נגד נ' בגין מעשיו ומחדליו שהובילו לטרגדיה".
פורסם לראשונה: 22:18, 21.06.22