מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - סבא"א - אישרה הערב (רביעי) החלטה נגד איראן שבה היא נקראת להגביר את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות, ולחזור בה מהאיסור על כניסת פקחי סבא"א למתקניה. ההחלטה נגד איראן התקבלה לראשונה מאז נובמבר 2022, וחרף חילוקי דעות בין מדינות אירופה לבין ארה"ב סביבה.
4 צפייה בגלריה
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
הדיון במועצת הנגידים, היום. איך תגיב טהרן?
(צילום: Joe Klamar / AFP)
ההחלטה שקיבלה מועצת הנגידים, שבה חברים נציגים מ-35 מדינות, עברה ברוב של 20 מדינות שהצביעו בעד, 12 שנמנעו ושתיים שהצביעו נגד - רוסיה וסין. ההחלטה הקודמת נגד איראן עסקה בדרישתה של סבא"א מטהרן לשתף פעולה איתה בנוגע לשרידי האורניום שהתגלו באתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה, אך מאז חלו החרפות במערכת היחסים בין איראן לסבא"א - וההחלטה החדשה עוסקת גם בהן.
"מועצת הנגידים הייתה צריכה לגרום לאיראן לשאת באחריות ולעמוד בהתחייבויותיה כבר מזמן. איראן חייבת מיד ובאופן חד משמעי לשתף פעולה עם הסוכנות", מסרו בריטניה, צרפת וגרמניה בהצהרה משותפת אחרי ההצבעה על ההחלטה שניסחו.
בספטמבר האחרון, איראן החליטה לסלק קרוב לשליש מפקחי הגרעין המנוסים ביותר של סבא"א, כאלו שלדבריה יש להם מומחיות רבה בתחום העשרת אורניום. ראש סבא"א רפאל גרוסי הזהיר אז כי המהלך יפגע ביכולתה של סבא"א לפקח על תוכנית הגרעין של איראן, ואמר כי הוא מהווה "מכה" ליחסים בין הארגון שלו לבין טהרן - יחסים שהיו מתוחים ממילא בשל ההגבלות שהטילה בשנים האחרונות על פעילות המעקב של הפקחים.
4 צפייה בגלריה
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
דיון ב מועצת הנגידים של סבא"א נגד איראן מטה וינה רפאל גרוסי גרעין
ראש סבא"א רפאל גרוסי. יחסים מתוחים
(צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
השר כ"ץ
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
צנטריפוגות בנתנז
צנטריפוגות בנתנז
צנטריפוגות בנתנז. איראן העשירה עד כה ל-60%
(צילום: AP)
בהחלטה שאומצה היום במועצת הנגידים של סבא"א, נקראה טהרן "לחזור בה מסילוק של כמה פקחים מנוסים", מה שלדברי סבא"א חיוני לה כדי לבצע את פעילות הפיקוח שלה באיראן בצורה יעילה.
בפעם האחרונה שבה התקבלה החלטה נגד איראן במועצת הנגידים של סבא"א, היא הגיבה בהסלמה והחליטה להעשיר אורניום לרמה של 60% במתקן הגרעין בפורדו. מאז חלפה כמעט שנה וחצי, ולפי הערכות סבא"א, איראן מחזיקה בידיה חומר שיוכל להספיק לשלוש פצצות - אם יועשר לרמה של 90% - הרמה שדרושה לנשק גרעיני. מדעני גרעין טוענים כי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית. יחד עם זאת, כדי להחזיק בפצצה גרעינית תידרש איראן גם למה שמכונה "קבוצת הנשק", התקן צבאי שיודע ליצור תגובת שרשרת ופיצוץ. בטור של נדב איל ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" פורסם במרץ האחרון כי טהרן מנסה לקדם את אותה קבוצת נשק בתקופה האחרונה.
מאחורי ההחלטה היום בסבא"א עמדה גם ישראל. גורמים המעורים בפרטים אמרו כי שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח לאורך החודשים האחרונים עם שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה, כדי לדחוף את ההחלטה - בין השאר לאחר המתקפה האיראנית על ישראל.
ההחלטה נחשבת אמנם הצהרתית בלבד, אך בעבר, כאמור היא הפריעה לטהרן - שנקטה צעדים מצידה. בישראל אומרים כי אם ההחלטה לא הייתה עוברת - היא הייתה עשויה לשקף לאיראן שהקהילה הבינלאומית מאפשרת לה להמשיך בשלה.
"אני מברך על ההחלטה החשובה שהתקבלה היום. החלטה זו מדגישה את הסכנה שאיראן מציבה לביטחון וליציבות העולמית ואת נחישות העולם החופשי לבלום את תוכנית הגרעין האיראנית. ישראל תמשיך להציג בפני העולם את הפנים האמיתיות של איראן. אסור לנו לעצור כאן. העולם החופשי חייב לעצור את איראן עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי", אמר שר החוץ ישראל כ"ץ.