פעילת השמאל הקיצוני האיטלקייה אילריה סאליס, שנעצרה בהונגריה לפני כשנה וחצי ולדברי תומכיה הוחזקה בכלא בתנאים קשים ומשפילים, תשוחרר בקרוב ממעצר הבית שבו היא מוחזקת בשבועות האחרונים, אחרי שבסוף השבוע נבחרה לחברה בפרלמנט האירופי – מה שיאפשר לה לקבל חסינות. כך אמר היום (ב') עורך דינה.
5 צפייה בגלריה
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
אילריה סאליס האזוקה בבית המשפט. עורך דינה: "החברוּת בפרלמנט משעה הליכים משפטיים"
(צילום: Zsofia Szollar/Index via REUTERS )
5 צפייה בגלריה
הונגריה אילריה סאליס מובלת בשלשלאות לבית המשפט ב בודפשט
הונגריה אילריה סאליס מובלת בשלשלאות לבית המשפט ב בודפשט
סאליס מובאת ברגליים קשורות לדיון בבודפשט, בתמונות שזעזעו את האיטלקים
סאליס בת ה-39, מורה בבית ספר יסודי מאזור מילאנו, נעצרה בפברואר 2023 בבודפשט בחשד למעורבות בתקיפות חמורות נגד פעילי ימין קיצוני בהונגריה. התקיפות אירעו מעט אחרי עצרת שנתית של ניאו-נאצים הונגרים לציון הניסיון הכושל של גרמניה הנאצית והכוחות ההונגריים לשבור את המצור הסובייטי על בודפשט ב-1945, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה.
לטענת התביעה ההונגרית, פעילים אנטי-פשיסטיים ואנשי שמאל קיצוני תקפו אז באלימות קשה משתתפים בעצרת, ובסרטון שפורסם בשעתו מהאירוע נראה גבר הונגרי שרוע על הרצפה, בזמן שהוא מותקף בבעיטות. התוקפים שהופיעו בסרטון לא זוהו. זמן לא רב אחר כך עצרה משטרת הונגריה את סאליס יחד עם שני אזרחים גרמנים, והאשימה אותם במעורבות בתקיפות. אחד העצורים הגרמנים הודה במיוחס לו ונשלח לשלוש וחצי שנות מאסר.
לפי התביעה, השלושה הגיעו להונגריה מראש מתוך כוונה לתקוף אנשי ימין קיצוני, ובהצהרת בית המשפט נאמר שמטרתם הייתה "להרוג את קורבנותיהם, להשפיל אותם ולגרום להם לפציעות קשות ומסכנות חיים". התביעה דרשה לגזור על סאליס 11 שנות מאסר במקרה של הרשעה, ואילו האיטלקייה מצדה הכחישה את המיוחס לה.
5 צפייה בגלריה
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
גרפיטי למען סאליס ה"שוברת" את שלשלאותיה
(צילום: Andrea BERNARDI / AFP)
5 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן ג'ורג'יה מלוני
ויקטור אורבן ג'ורג'יה מלוני
מלוני ואורבן. האופוזיציה ביקשה שתפעיל את קשריה
(צילום: AP Photo/Denes Erdos, File, רויטרס, Guglielmo Mangiapane)
באוקטובר, כשמונה חודשים אחרי מעצרה של סאליס, החלה הפרשה לעורר עניין ציבורי באיטליה, אחרי שאביה, רוברטו, סיפר על התנאים הקשים שבהם מוחזקת בתו. הוא טען שהונגריה מתייחסת אליה "כמו לחיה", ואסירה שהוחזקה עם סאליס בתא המעצר סיפרה שהוא היה מלא בחולדות וחרקים. האב טען כי בתו סובלת מיחס הסוהרים, וכי בשבוע שאחרי מעצרה לא קיבלה נייר טואלט וסבון ונאסר עליה להחליף בגדים. בינואר השנה הזדעזעו באיטליה כשסאליס הובאה לבית משפט בבודפשט בשלשלאות וכשהיא אזוקה בידיה וברגליה.
בתחילת השנה דרשה האופוזיציה האיטלקית מראש הממשלה ג'ורג'ה מלוני, אשת ימין קיצוני, לנצל את קשריה הקרובים עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן כדי לסייע לסאליס, ומשרד החוץ האיטלקי מחה רשמית בפני בודפשט על העניין. הממשלה ההונגרית מצדה טענה שהיחס לסאליס תואם את חומרת העבירות המיוחסות לה, ושתנאי כליאתה עומדים בנוהלי האיחוד האירופי. בחודש מאי שחרר אותה בית משפט לערעורים למעצר בית.
5 צפייה בגלריה
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
הונגריה אילריה סאליס עצורה ב בודפשט
רשויות אכיפת החוק של הונגריה מציגות לעיתונאים את התא של סאליס, בניסיון להדוף את הביקורת ולהוכיח שתנאיה סבירים
(צילום: EPA/ROBERT HEGEDUS )
כעת, לפי עורך דינה של סאליס, היא תצא לחיים חדשים ותהיה חופשייה מדאגות לפחות עד תום כהונתו של הפרלמנט האירופי הקרוב, בעוד חמש שנים. בבחירות לפרלמנט הזה שנערכו ברחבי האיחוד בסוף השבוע הייתה סאליס מועמדת מטעם מפלגה קטנה בשם "ברית הירוקים והשמאל" (AVS) שקיבלה 6.7% מהקולות באיטליה, ושיעור הקולות שלה הספיק לה כדי לזכות באחד המושבים.
"סאליס תטוס מהבירה ההונגרית למטה (הפרלמנט האירופי) בשטרסבורג", הכריז היום העיתון "איל ג'ורנלה", המזוהה עם הימין הפוליטי באיטליה. עורך דינה של סאליס אמר לעיתון הרומאי "איל מסג'רו" כי בחירתה לפרלמנט האירופי פירושה שתוכל לדרוש חסינות ברגע שתהפוך לחברה בו. עורך הדין הסביר שחברוּת בפרלמנט האירופי מאפשרת החרגה מכל סוג של מעצר, וכן השעיה של הליכים משפטיים.