השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר הבוקר (יום חמישי) בזירת הפיגוע בכביש 1 ליד מעלה אדומים כי צריך להגביל עוד את חופש התנועה של הפלסטינים - ודחה את הטענות להבערת השטח עקב ההגבלות המתוכננות בהר הבית ברמדאן.
(צילום: גיל יוחנן)

"נמנע כאן אסון גדול מאוד בזכות העובדים שלכל השוטרים ולאזרחים יש נשק", אמר בן גביר, ושיבח את עבודת משרדו. לאחר מכן חזר על הצהרתו מלפני חצי שנה, שהובילה להאשמת ישראל באפרטהייד: "אני מזכיר לכם שאמרתי בצורה מפורשת שהזכות לחיות גוברת על הזכות לחופש תנועה של תושבי הרשות הפלסטינית. הזכות לחיים של תושבים ביהודה ושומרון גוברת על חופש התנועה של תושבי הרשות".
לדברי בן גביר, "גם אז אנשים ששבויים בקונספציה, וגם היום, לא הבינו את זה. אני מצפה שיהיו כאן עוד מחסומים ועוד הגבלות. צריך להגיע סוף-סוף להבנה שהאויבים שלנו לא מחפשים תירוצים, הם רק רוצים לפגוע".
כשנשאל על ההגבלות המתוכננות בהר הבית ואזהרת מערכת הביטחון שהן עלולות להבעיר את השטח, אמר: "שמעתי על ההסברים האלה בכל השנה האחרונה, כשאמרתי שצריך סיכולים ממוקדים בעזה אמרו לי שזה יבעיר את השטח, וכשאמרתי שעל כל טיל צריך 50 אמרו שזה יבעיר את השטח".
השר מיקי זוהר בריאיון ל-ynet
(צילום: אסף חן)

בן גביר המשיך וטען: "אמרתי לא להכניס פועלים פלסטינים מעזה - אין כזה עם פלסטיני, כן? זה עם מומצא - ואמרו לי שזה יבעיר את השטח. אבל הם לא צריכים תירוצים כדי להבעיר את השטח. הם שונאים אותנו. לכן אני אאבק על ההגבלות. טוב שראש הממשלה מקבל את עמדתי העקרונית (להגבלות בהר הבית, ל"ת), אבל צריכות להיות הגבלות הרבה יותר מממשיות. צריך לשים מחסומים, כן, גם סביב הכפרים".
"צריך להגביל את חופש התנועה, מספיק להיות יפי נפש", סיכם. "אני משבח את השוטרים כאן שפעלו במהירות, אני משבח את האזרחים. אני אמשיך במדיניות שלי לחלק עוד כלי נשק כי זה מציל חיים".
השר מיקי זוהר, שהתראיין ל-ynet הבוקר, אמר כי "לקראת הרמדאן ובפרט במלחמה מאוד קשה מול חמאס וחיזבאללה יש חשש אמיתי שייצאו פיגועים כאלה. צריך לשמור על עירנות מקסימלית. כוחות הביטחון והאזרחים. אלו שיוצאים לפגע לא יוצאים בעקבות אמירה כזאת או אחרת (של פוליטיקאים - ש"כ) אלא בשביל לרצוח יהודים. יש הסתה ברשת של חיזבאללה ואיראנים. הם עושים את זה מול אוכלוסייה במזרח ירושלים וביו"ש, וזה על בסיס קבוע. כוחות הביטחון מנסים כמה שניתן לסכל".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
בפיגוע הבוקר היו מעורבים שלושה מחבלים מאזור בית לחם - שניצלו את פקק התנועה בדרך למחסום א-זעיים שבאזור מעלה אדומים - וירו מנשק אוטומטי לעבר מכוניות בכביש העמוס. צעיר בשנות ה-20 לחייו נרצח, ושישה נוספים נפצעו. בין הפצועים גם אישה במצב קשה - שנמצאת בהיריון. העובר שבבטנה בסדר. כל הפצועים הועברו לטיפול בבתי חולים בירושלים.
שניים מהמחבלים חוסלו בזירה, ואחר נוטרל בזמן שניסה להימלט. על אחד מהם נמצא גם רימון גז. "שוטרי תנועה של מחוז ש"י שהיו פה בפעילות פתחו באש לעבר המחבלים, הרגו שניים והשלישי פצוע אנוש", אמר מפקד מחוז ש"י עוזי לוי, שהגיע לזירה. במקום נכח גם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
הפיגוע התרחש בציר המרכזי שמוביל לירושלים, שעמוס ופקוק במיוחד בבקרים, ונוסעים בו גם ישראלים וגם פלסטינים. בהתנחלויות הזהירו כי האזור הזה, וצירים פקוקים נוספים ביהודה ושומרון, הם בבחינת "מלכודת מוות", שכן אם מחבלים יפתחו באש לעבר כלי הרכב - כפי שקרה הבוקר - לא יהיה לנהגים לאן לברוח.
ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, אמר כי "מתווה הפיגוע הבוקר, וניצול פקקי התנועה באזור המחסום, הוא חלום הבלהות של כל מי שעומד בכביש לקראת מחסום המנהרות (שליד בית לחם - ל"ת). לדברי רביבי, "זה זמן רב שאנחנו פונים למשרד לביטחון לאומי, למשרד הביטחון, לצה"ל ולמשטרה ומתריעים כי ההתנהלות במחסום המנהרות - שמייצרת פקקי ענק - היא מתכון למתווה פיגוע כנגד יהודים שיעמדו בפקק. פנינו בתחילה במפגשים שונים, פנינו באמצעות מכתבים, אפילו יזמנו דיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת. כל הקריאות עד כה נפלו על אוזניים ערלות".