בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (חמישי) על סאמי אבו אל-עסל 23 שנות מאסר ופיצויים, לאחר שהורשע בהתאם להודאתו ברצח מרגריטה לוי ז"ל לפני 21 שנים באילת.
2 צפייה בגלריה
בצד ימין: מרגריטה לוי, בצד שמאל: הנאשם ברצח סאמי אבו אל-עסל
בצד ימין: מרגריטה לוי, בצד שמאל: הנאשם ברצח סאמי אבו אל-עסל
בצד ימין: מרגריטה לוי, בצד שמאל: סאמי אבו אל-עסל
(צילום: דני סולומון, רפרודוקציה)
מהפרקליטות נמסר כי "במסגרת הסדר אליו הגיעו הצדדים, הגיש עו"ד אביב דמרי מפרקליטות מחוז דרום כתב אישום מתוקן שבו הודה אבו אל-עסל. על פי כתב האישום, במהלך יוני 2003, עת שהתה המנוחה באילת, חנק אותה אבו אל-עסל, הכה אותה בראשה, בפניה ובגפיה העליונים ודקר אותה בחזה. כתוצאה ממעשיו נפטרה המנוחה. שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע, גילת שלו, איתי ברסלר גונן ופאני גילת, הרשיעו את אבו אל-עסל ברצח וגזרו עליו 23 שנות מאסר, מאסר על תנאי ו 100,000 שקל פיצויים".
בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון, אך הדגיש כי אמה של מרגריטה ז"ל הביעה את התנגדותה להסדר הטיעון, ואף הביעה בפני בית המשפט דברים קשים וכואבים וביקשה כי ייעשה עם בתה צדק. האם אמרה כי איש לא מדבר בשם בתה, וקשה להלום את העובדה שהנאשם לא יישא בעונש לגבי משיו ולא יקבל את העונש המקסימלי שנקבע בחוק. "דבריה של האם מרגשים וכואבים מאוד, וניכר כי היא דיברה מדם ליבה. אך ברור הוא כי הכאב על גדיעת פתיל חייה של בחורה צעירה הוא כאב שאין לו מרפא ואין לו זמן, ומבחינתה בתה תישאר צעירה לנצח אשר כל חייה היו לפניה בעת האירוע", כתבו השופטים בגזר הדין.
עוד נכתב כי "חלק נכבד מהסדר הטיעון קשור בתיקון כתב האישום, ובעניין זה הפרוגטיבה היא של התביעה בלבד, ואין לבית המשפט שיקול דעת. עם זאת, ראוי לציין כי באי כוח הצדדים שטחו בפנינו בפירוט את הנימוקים והשיקולים כבדי המשקל שהובילו לתיקון כתב האישום, ולמעשה למחיקת עבירות המין והעבירה של רצח בנסיבות מחמירות. בתוך כך, פירט בא כוחה של המאשימה את הקשיים הראייתיים המשמעותיים, הנובעים הן משום שהתיק מבוסס בעיקר על ראיות פורנזיות, והן מאחר שמדובר בתיק שפוענח 20 שנה לאחר העבירה, והדבר יוצר קושי משמעותי בהבאת ראיות לבית המשפט.
"לאחר תיקון כתב האישום והודאתו של הנאשם בעבירה של רצח בכוונה, לא ניתן לומר כי הסדר הטיעון אינו סביר, הגם שניתן לומר כי העונש המוסכם מצוי ברף הנמוך של מתחם העונש ההולם לעבירה זו".
2 צפייה בגלריה
המשטרה פענחה את רצח מרגריטה לוי שנרצחה באילת לפני 20 שנה
המשטרה פענחה את רצח מרגריטה לוי שנרצחה באילת לפני 20 שנה
(מתוך ידיעות אחרונות)
אמה של מרגריטה, אולגה לוי, אמרה ל-ynet על הסדר הטיעון: "זה יום לא פשוט עבורי בכלל. קשה לי מאוד. אני חושבת שלא נעשה צדק. אם מצאו DNA של הרוצח הזה על הגוף של הבת שלי, והוא גם הודה שרצח, איך אני יכולה להיות מרוצה מהעונש הזה? אני נלחמת עם עצמי כדי להירגע אחרי שהודיעו לי. זה לא צדק. אמרתי להם שאני מתנגדת להסדר הטיעון, אבל אף אחד לא הקשיב לי. זה כבר היה מאוחר, הם כבר סידרו כתב אישום חדש. אני לא משלימה עם זה ולא אשלים עם זה אף פעם".
בתום הדיון מסר עו"ד אביב דמרי: "הרשעתו של סאמי אבו אל-עסל ברצח מרגריטה לוי ז"ל לפני כעשרים שנה באילת היא תוצאה של עבודה מאומצת ונחושה של צוותי החקירה ופרקליטות מחוז דרום פלילי. למרות הזמן הרב שחלף מאז המעשה, הצלחנו להביא את האחראי לדין. מקרה זה מדגיש את המחויבות הבלתי מתפשרת של מערכת המשפט להעמיד לדין את אלו שפוגעים בחייהם של אחרים ולדאוג שהצדק ייעשה, גם אם הדבר לוקח זמן רב. אנו מקווים שהרשעה זו תספק מידה של סגירת מעגל למשפחתה של מרגריטה לוי ז"ל".

20 שנים בין הרצח לכתב האישום

לפני כמעט שנה שלמה, ב-13 ביולי, הותר לפרסום כי המשטרה פענחה את הרצח של לוי, שהייתה בת 20 במותה. הוכרז באותה עת שכתב אישום יוגש בימים נגד אבו אל-עאסל, תושב יפו בן 52 עם עבר פלילי בתחום עבירות המין, שבזמן הרצח עבד בבר במרכז תיירות באילת.
גופתה של לוי אותרה בשנת 2003 בגינה ציבורית בלב שכונה באילת. "בשנים האחרונות, חלה התפתחות טכנולוגית משמעותית בתהליך הפקת ראיות DNA, וחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי במטה הארצי של משטרת ישראל, ממשיכים לבחון כל העת ממצאים וראיות שנאספו במסגרת חקירות תיקים שטרם פוענחו", מסרה אז המשטרה, וציינה בנוסף כי "לפני מספר חודשים, בחינה מחודשת של ממצאי תיק החקירה, אפשרו הפקת פרופיל DNA, שחשף קצה חוט שהוביל לחשוד ברצח, שהיה בן 31 ובאותה העת התגורר באילת".
אל-עאסל ריצה 13 שנות מאסר בכלא בעקבות תקיפה באילת שאירעה חודש וחצי אחרי רצח לוי. בעקבות עברו הפלילי, ולאור ההתפתחות הטכנולוגית, ביוני 2022 נמצאה התאמה של ה-DNA שלו ל-DNA שנמצא על גופתה של לוי, והמשטרה פתחה בחקירה סמויה. אל-עאסל נעצר בחודש מאי אשתקד, ובכל 12 החקירות שמר על זכות השתיקה.
הכרזת המשטרה על פענוח הרצח
(צילום: דוברות המשטרה)

במהלך החקירה המחודשת שללה המשטרה קשר בין אל-עאסל לבין צעיר שנעצר בעבר בפרשה ושוחרר. במשטרה קראו לנשים נוספות שנפגעו מאל-עאסל להתלונן: "אנחנו יודעים שיש נשים שנפגעו ממנו בעבר. חשוב שאם יש נשים נוספות שנפגעו ממנו הן יתלוננו". מבחינת משטרת מרחב אילת, מדובר בסגירת מעגל – חוקרים שחקרו את התיק לפני 20 שנה חקרו אותו שוב.
זמן קצר לפני הרצח השתחררה לוי מצה"ל, לאחר ששירתה כטכנאית בחיל האוויר. היא הגיעה מאשדוד לאילת ארבעה ימים לפני שנרצחה במטרה לעבוד במלצרות בבית מלון, לפני תחילת לימודי סיעוד באוניברסיטה העברית בירושלים. גופתה נמצאה בגינה ציבורית באילת עם סימני אלימות קשים, כשהיא עטופה בשמיכות קשורות בכבלים ועל ראשה מגבת מגואלת בדם.
יום לפני הודעת המשטרה על פענוח הרצח, קיבלה משפחתה של לוי עדכון על ההתפתחויות. אמה אולגה סיפרה אחרי הרצח ל"ידיעות אחרונות" כי ביום שבו הייתה אמורה להתחיל את עבודתה במלון, מרגריטה עברה להתגורר בדירתה של צעירה שאותה הכירה. "דיברתי איתה כל יום כמה פעמים, היא נשמעה מאושרת וסיפרה שהיא נהנית מהים ומשתזפת", אמרה האם. יום לפני שהתגלתה גופתה, דיווחה אמה על היעדרותה, לאחר שלא הצליחה לתפוס את בתה בטלפון. שבועיים לאחר הרצח נעצר צעיר ממגדל העמק, שהכיר את לוי. שלושה שבועות לאחר מכן הוא שוחרר.
"הבת שלי הלכה למקום שאמור להיות בטוח, בלי פיגועים", אמרה אז האמא. "היא נסעה לאילת להרוויח קצת כסף לפני הלימודים, כמו שעושים רוב הסטודנטים. היא אהבה את הים האדום, ושתינו היינו מאושרות. עד שמישהו רצח לי אותה באכזריות".
עו"ד ליאור אשכנזי עו"ד ליאור אשכנזי צילום: עידן מעוז
עו"ד ליאור אשכנזי, הסנגור בתיק, מסר: "הסדר הטיעון וגזר הדין שניתן היום משקף תוצאה מוסכמת גם על הנאשם וגם על המדינה, באופן שמביא לתוצאה אופטימלית וצודקת, לשני הצדדים. התיק הזה היה רווי בהמון בעיות ואינספור בחורים בראיות שהצגתי את כולם לפרקליטות, כך שאילו התיק היה הזה מנוהל עד תום היה למדינה כאן קושי להוכיח את העבירות. מעבר לזה, העובדה שהנאשם הודה ולקח אחריות יצרה כאן סוף סוף ודאות לפצע שהיה עלום ופתוח כל כך הרבה שנים, זה לא פחות חשוב מהעונש שמוטל עליו בסוף, ויש לזה ערך עצום. בסופו של יום ההסדר אמנם בצד המקל, אבל אין ראוי ומוצדק ממנו".