מתרבות ההודעות על אי-התייצבות למילואים: ריאיון עם שניים
(צילום: ירון ברנר)

פרסום ראשון: קצין בקבע ביחידה מובחרת בחיל האוויר, שצפוי לשוב ליחידתו בתום לימודי התואר, קרא למשרתי המילואים ביחידה להצטרף למחאה נגד המהפכה המשפטית. בתגובה הודיעו בצה"ל כי הוא הוזמן לבירור וטיפול משמעתי. במקביל, קצין במילואים בדרגת אלוף משנה הצטרף למחאת יוצאי הרפואה הצבאית והודיע על השהיית התנדבותו: "לא אשרת ראש ממשלה שמקדם משתמטים וקורא 'אנרכיסטים' לאנשים שמקריבים את נפשם". "יום השיבוש" בשלישי: אלו התוכניות של ראשי המחאה.
3 צפייה בגלריה
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
הקצין פנה למשרתי המילואים ולא ללוחמים בסדיר, והדגיש שאין בהודעתו קריאה לסרבנות. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
אלוף משנה, מודיע כי יפסיק להתנדב בעקבות המשך החקיקה
אלוף משנה, מודיע כי יפסיק להתנדב בעקבות המשך החקיקה
"זו לא המדינה עבורה לחמו הוריי". מכתבו של אלוף המשנה שהודיע על הפסקת התנדבות
הקצין נמצא כעת בלימודי תואר ראשון ולא בעל תפקיד ביחידה, אך הוא צפוי כאמור לשוב אליה בסיום התואר ונמצא בקשר רציף עם הלוחמים בה. האירוע התרחש לפני כמה ימים עת הופצה ההודעה בקבוצות הוואטסאפ של היחידה. הדבר נודע למפקדיו, שפעלו מולו משמעתית. בהודעה שהפיץ פנה הקצין לחבריו משרתי המילואים ולא לקצינים והלוחמים בשירות הסדיר, ואף הדגיש שאין בהודעתו קריאה לסרבנות.
בדובר צה"ל מסרו כי מדובר במקרה "שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממשרת בצה"ל", והודיעו כי הוא יזומן לבירור מול מפקדיו וטיפול משמעתי בהתאם. מדובר באירוע חריג, שכן צה"ל התמודד עד כה מול איומי אי-התייצבות של אנשי מילואים, ולא קצינים בקבע. הקצין אמנם לא קרא לסרבנות, אך גורמים בצה"ל רואים בהודעתו חציית קו, ובצבא מתייחסים לאירוע בחומרה.
באשר לאנשי המילואים, בצהריים הודיע קצין בדרגת אלוף משנה, איש הרפואה הצבאית לשעבר, כי יפסיק להתייצב לשירות באופן זמני. בפתח מכתבו כתב הקצין במיל': "שבועתי כחייל בצה"ל כי אפעל לפי רוח צה"ל, שהיא שמירה על חוקי המדינה ועל כבוד האדם וכיבוד ערכיה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית. עם זאת, היא אינה יכולה להתקיים נוכח קידום החקיקה שנועדה להסיר ביקורת שיפוטית על ממשלת ישראל כמכהנת, ובכך מאפשרת לה יד חופשית לקבלת החלטות ללא הצורך במתן דין וחשבון".
3 צפייה בגלריה
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
מכתבים מאנשי הרפואה על הפסקת שירות המילואים בשל חקיקת ביטול עילת הסבירות
אחד המכתבים שנשלח לקצין רפואה ראשי
בהמשך תיאר: "סבי נלחם בפלמ"ח, אבי נתן את נשמתו כמג"ד במילואים, אחותי נהרגה במהלך שירותה הצבאי ואני התנדבתי עד גיל 55. אבל לא אשרת ראש ממשלה פושע שמקדם משתמטים וקורא 'אנרכיסטים' למי שמקריבים את נפשם". לדבריו, "ראש הממשלה מעודד שנאת אליטות ומטיח ראשי ציבורים אלה באלה".
בארגון "אחים לנשק" הזהירו היום כי אם הממשלה לא תביע נכונות לשינוי במהלך השבוע הקרוב, "הנזק לצבא העם יהיה בלתי הפיך". בהודעתם כתבו: "בפתחו של שבוע כולנו מבינים שאין הזדמנות שנייה לדמוקרטיה הישראלית. העברת החוק לביטול עילת הסבירות היא השער לדיקטטורה שאחריו ישראל לא תהיה דמוקרטית יותר".
הם קראו לציבור להשתתף באירועי המחאה שצפויים השבוע, ובפרט ב"יום השיבוש" שצפוי ביום שלישי. "קוראים לממשלה לחזור מיידית לשולחן ההידברות. במידה והממשלה לא תביע נכונות לשינוי במהלך שבוע זה הנזק לצבא העם יהיה רב יותר. אף חוק במערכת המשפט לא שווה את הנזק הרב שנגרם ממהלך כזה. אנחנו קוראים לגלנט לגלות מנהיגות".
הבוקר כאמור יותר מ-150 אנשי פורום הרפואה הצבאית - רופאים ורופאות, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש במיל' - העבירו מכתבים אישיים למפקדיהם, שבהם הם מכריזים על הפסקת שירות המילואים באופן מיידי. במקביל, ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע כי על אף שבצה"ל מתעקשים שלא היו מקרי סירוב להגעה למילואים, עשרות לוחמים ביחידות השונות אכן הודיעו שיסרבו ולכן הם לא מזומנים כלל.
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בת"א, אתמול
(צילום: Satview)

"יום השיבוש" בשלישי: מחאה מול בניין ההסתדרות בצהריים, הפגנה מרכזית בקפלן בערב

בתוך כך, אחר הצהריים הודיעו ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית על לוח זמנים ראשוני ל"יום השיבוש" שצפוי ביום שלישי הקרוב. ב-09:30 יחלו "מחאות דור בוני הארץ" במתחמי דיור מוגן ובבתי אבות, ב-11:00 תתקיים "מחאת ההייטקיסטים" בשרונה ובמקביל צעדות ממספר מוקדים בתל אביב לעבר בניין ההסתדרות הכללית.
ב-16:00 יתקיימו מחאות ברציפי תחנות רכבת ישראל, וב-20:00 תתקיים ההפגנה המרכזית בקפלן ובמקביל גם מחאות במרכזי ערים ברחבי הארץ. ראשי המחאה הדגישו כי אלו רק פעולות שניתן לפרסם, וכי מתוכננים צעדי מחאה נוספים.