ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) בפעם הראשונה בלשכתו בירושלים עם משפחות התצפיתניות שנפלו במוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר: מיה ויאלובו פולו, שי אשרם, נועה פרייס, רוני אשל, שירת ים עמר, עדי לנדמן, יעל לייבושור, שיראל מור, הדר מרים כהן, אביב חג'ג', וכן עם משפחתה של התצפיתנית נועה מרציאנו, שנרצחה בשבי.
הפגישה הקשה ארכה שלוש שעות, ונתניהו הקשיב בה בסבלנות לדברי קרובי התצפיתניות. כמה מההורים בכל זאת יצאו מתוסכלים מהפגישה, וחלקם סיפרו כי עזבו אותה בעיצומה משום שהרגישו "אי-נוחות": "לצערנו, הוא לא אישר שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, לפחות לא בעת הזו. לא נסכים לכך. הוא לא לוקח אחריות".
הצהרת המשפחות בתום הפגישה, היום
(צילום: אלכס גמבורג)

3 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות התצפיתניות
הצהרת משפחות התצפיתניות
משפחות התצפיתניות בתום הפגישה, היום. "ילדות בנות 19 ידעו, וצמרת צבאית לא"
(צילום: אלכס גמבורג)
3 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות התצפיתניות
הצהרת משפחות התצפיתניות
(צילום: אלכס גמבורג)
הפגישה התקיימה לאחר פניית פורום "הקול שלהן", שמייצג את המשפחות השכולות, לפני כשלושה שבועות. לדברי גורמים שנכחו בפגישה, נתניהו האזין בקשב רב לסיפורי הגבורה של כל אחת מהחיילות ושמע את בקשותיהם ודרישותיהם לחקירת האירועים ולהנצחתן. הוא השיב לשאלות ואמר כי הדברים ייבדקו עד תום. גורמים סיפרו כי נתניהו לקח לידיו כל אחד מהצילומים של התצפיתניות, והקשיב להקלטות רשתות הקשר שהושמעו. הפגישה, כך נאמר, הייתה כואבת מאוד.
בתום הפגישה טען אבי מרציאנו, אביה של נועה, כי הרגיש שנתניהו "לא לקח אחריות". הוא סיפר: "יצאתי במהלך הפגישה, לא יכולתי להיות שם. הרגשתי אי-נוחות. הגענו כדי לקבל הבטחה שתוקם ועדת חקירה, זה הדבר שהכי חשוב לנו, וזה לא קרה". גם דרור אשרם, אביה של שי, יצא באמצע הפגישה: "היו לי לחצים בחזה ולא הרגשתי טוב בגלל הדברים שנאמרו. זה הציף את הקושי".
שחר, אחותה של שי אשרם, סיפרה: "אחת האימהות שאלה את ראש הממשלה - למה שבועיים לפני אמרה שחמאס מורתע? הוא ענה שעקב כל המבצעים האחרונים שעשינו, הייתה הערכה מודיעינית שהחמאס מורתע. זה רק מראה כמה לא הייתה הערכה מודיענית. ילדות בנות 19 ידעו, וצמרת צבאית שלמה לא ידעה. בדיוק בגלל זה חייבים ועדת חקירה".
ארז, אביה של נועה פרייס, אמר: "מבחינתנו הייתה פגישה חשובה וטובה. בסופו של דבר גם ראש הממשלה מבין שבנחל עוז קרה את אחד הדברים המשמעותיים ב-7 באוקטובר ומשם צריכה להיפתח הבדיקה. לצערנו, הוא לא אישר שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, לפחות לא בעת הזו. הוא מבקש שזה יקרה רק אחרי המלחמה ואנחנו לא נסכים לכך ונתעקש על כך שהיא תוקם כבר בעת הזו. זה מבחינתנו הדבר הכי חשוב שלשמו באנו ואת זה לא קיבלנו".
אייל אשל, אביה של רוני אשל, אמר: "הבוקר הזה נפגשנו עם ראש הממשלה. אנחנו מברכים על הפגישה הזו והוא הקדיש לנו את מלוא הזמן ותשומת הלב. אני מצר כל כך שהוא לא ממש מכיר את הפרטים אבל יצאנו משם עם שתי הבטחות: חמ"ל נחל עוז ישומר וייהפך לאתר מורשת, וההבטחה השנייה לגבי האנדרטה ליד עלומים - היא תשומר ותתוחזק. זה המסר לדורות הבאים על גבורתן של התצפיתניות".
גילי, אימה של יעל לייבושר, אמרה: "יעל, כמו החברות שלה, דיווחו על הפשיטה למדינת ישראל בגבורה. אנחנו מייצגים גם משפחות שלא יכלו להגיע וגם את משפחות החטופות, ובאנו בדרישה להחזיר את החברות של הבנות שלנו הביתה. אין יותר מקום לתצפיתניות שנהרגו. אמרנו ודרשנו שכל מי שלאורך שנים בדרג מדיני או צבאי הסיט מבט, שישלם".
"יצאנו מהפגישה די מרוצים, הוא הקשיב לנו ושאל שאלות על דברים שהוא לא ידע", אמר יגאל, אביה של הדר מרים כהן. "הפגישה הייתה טעונה. אני אישית הבאתי לראש הממשלה סטיקר שידביק אותו במשרד על הקיר. הוא הבטיח שיעשה את זה כדי שיראה תמיד לנגד עיניו את 16 התצפיתניות שנהרגו ושדברים כאלה לא יקרו שוב".
מושיקו, אביה של שירת ים עמר, הדגיש גם הוא את הצורך בוועדת חקירה ממלכתית כעת. "אנחנו לא נוותר. נלך לוועידת חקירה עד הסוף, שהאשמים יצאו לאור. כל אחד שחושב שישים את המפתחות ובזה יגמר הסיפור - זה לא יקרה. אנחנו נרדוף אותם ככל אשר יהיו".
המשפחות סיפרו לאחר הפגישה שנתניהו לא ידע שלתצפיתניות לא היו נשקים, ולא ידע שח"כים ושרים לא הגיעו לנחם את המשפחות. "ההרגשה הייתה שהוא מפנה את האשמה לצבא. בשום שלב לא דיבר על דרג מדיני, רק על דרג צבאי". על שחרור מנהל בית החולים שיפא אמר שלאחר המקרה הוא הורה להקים מערך שבוחן עצירים שמשתחררים.
עם ההודעה על החלטתן להתאגד, ציינו משפחות התצפיתניות כי הן ייאבקו על חשיפת המחדלים במוצב ולהקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הטבח ב-7 באוקטובר. "לא נסכים למסמוס ולטאטוא, לא נסכים שהתפטרויות ינקו את האחראים", אמרו ההורים. "בשמן אנחנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית - ומיצוי הדין על כל האחראים".
בתוך כך, הערב יחשפו משפחות חמש התצפיתניות שנחטפו - לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי - תמונות שלהן מעזה, כשעתה הן כבר 284 ימים בשבי. משפחותיהן דורשות פגישה מיידית עם ראש הממשלה, לפני המראתו לוושינגטון.
במסיבת העיתונאים שיקיימו הערב ב-19:00 בתל אביב, ידרשו קרובי התצפיתניות פגישה מיידית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחינה לחתום על העסקה עוד לפני נסיעתו לנאום בקונגרס.
הבוקר קרובי חטופים ופעילות מחאת הנשים חסמו את נתיבי אילון לכיוון דרום באזור מחלף השלום, לקראת אותה פגישה וכינוס הקבינט הערב.