4 צפייה בגלריה
עלייה מאוקראינה
עלייה מאוקראינה
עולים מאוקראינה
(צילום: מוטי קמחי)
על רקע המלחמה המסתעפת בין רוסיה לאוקראינה, קבינט העלייה והקליטה התכנס אתמול (יום ראשון) לדיון חירום, כשהדגש הוא על עלייה מזורזת מרוסיה. במבצע "עולים הביתה" מפרוץ הלחימה באוקראינה בחודש פברואר עלו למעלה מ-40,000 עולים חדשים, כ-24,000 מתוכם עלו מרוסיה. זהו גל העלייה המשמעותי ביותר מרוסיה מזה שני עשורים ולפי ההערכות של משרד החוץ, יש עוד כ-60 אלף זכאי חוק השבות בעלי אזרחות רוסית שיכולים להגיש בקשה לעלות ארצה. נכון להיום ישנן 17 אלף בקשות שנמצאות בטיפול. בשבוע האחרון הגיעו מאות עולים מרוסיה בכל יום והצפי הוא לעשרות אלפי עולים שיגיעו לישראל בחודשים הקרובים.
בישיבת הממשלה שנערכה בשעות הצהריים, אושרה תכנית לקליטת העולים מרוסיה בהיקף של 90 מיליון שקל בהובלת שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ושר האוצר אביגדור ליברמן, זאת על אף שדרישת משרד העלייה והקליטה הייתה מיליארד שקלים כדי לעמוד בעומסים הצפויים ולטפל באלפי העולים.
4 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
התוכנית שאושרה תסייע באופן מיידי בהיערכות מדינת ישראל לקליטת העלייה מרוסיה בהיבט של פתרונות דיור, שילוב בשוק התעסוקה, חינוך, בריאות וכו', מתוך הבנה כי רבים מהעולים מגיעים לישראל בבהילות וללא הכנה מקדימה כבימי שיגרה.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הורתה לתגבר את אגף משרד העלייה והקליטה בנתב"ג ודיווחה על תורים ארוכים של המבקשים להסדיר מעמד. היום אמרה השרה: "נמשיך לוודא שכלל העולים מרוסיה אשר מגיעים ארצה בימים אלו בנסיבות לא פשוטות יקבלו את המעטפת ההוליסטית הראויה להשתלבות מיטבית ומהירה ככל הניתן בחברה הישראלית. אני מברכת את שר האוצר ושאר חברי הממשלה על שיתוף הפעולה המהיר ואישור התוכנית היום בממשלה, זהו צעד חשוב אשר מזקק את תפקידה של מדינת ישראל כלפי העם היהודי כולו".
4 צפייה בגלריה
מפעל עולה באש באירפין אוקראינה לאחר שהופצץ
מפעל עולה באש באירפין אוקראינה לאחר שהופצץ
מפעל עולה באש באירפין באוקראינה לאחר שהופצץ
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
(צילום: מוטי קמחי)
שר האוצר אביגדור ליברמן, הוסיף כי "משרד האוצר בראשותי לא יחסוך שום משאב על מנת לאפשר את עלייתם לישראל של יהודים וזכאי חוק השבות. העלייה היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל ומנוע הצמיחה הכי גדול שהיה פה מאז קום המדינה".
האתגרים שעדיין מדינת ישראל לא מצליחה לגבור עליהם הם המחסור באולפני העברית והשילוב בתעסוקה של העולים האקדמאים ובעלי המקצועות. בישראל ישנם 95 אולפנים שמופעלים ע"י משרד החינוך, שם למדו כ-10,000 מהעולים. בנוסף, יש 29 אולפנים פרטיים שהעולים יכולים להגיע ללמוד בהם עברית באמצעות וואצ'ר ממשרד העלייה והקליטה, בהם למדו כ-2,600 עולים ממבצע "עולים הביתה". בשל ריבוי העולים ובגלל מחסור במורים יש המתנה לאולפני העברית שיכולה להימשך חודשים וצוואר הבקבוק הזה צפוי להמשיך ולהחמיר עם גל העלייה הנוכחי. עולה חדש שלא דובר את השפה, יתקשה להתנהל בארץ ובטח לנסות להשתלב בתעסוקה.
אלקס ריף, מנכ"לית לובי המיליון, עמותה המסייעת לדוברי רוסית בישראל, יצאה נגד תוכנית הממשלה שלטענתה "נותנת לעולים 'דגים' לשבועות הראשונים אך לא עוזרת להם עם 'חכות' בכדי שיוכלו להשתלב בישראל".
"אלפי עולים מחכים חודשים בתור להתחיל אולפן. הרוב המוחלט של העולים עדיין לא מצא עבודה, בטח לא במקצוע שלהם", אמרה. "התקציבים שאושרו לנושא מועברים לנושאי סל קליטה מוגדל, קליטה במלונות וסבסוד שכר דירה, אך אין תקציבים נוספים משמעותיים לסוגיות הקריטיות שיגרמו לעולים להישאר בישראל - הרחבת האולפנים ובניית תכניות תעסוקה שיאפשרו לאקדמאים להשתלב בארץ במקצועם". בלובי המיליון פנו ללשכתו של ראש הממשלה לפיד וקראו לו לפעול במהרה.
פורסם לראשונה: 22:57, 02.10.22