2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור בפיקוד המרכז
בנימין נתניהו בביקור בפיקוד המרכז
גלנט ונתניהו. האיסור בוטל?
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
שר הביטחון יואב גלנט צפוי לצאת בהמשך החודש לפגישה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בוושינגטון. מדובר בפעם הראשונה שבה שר בממשלתו של בנימין נתניהו, למעט השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, יוצא לפגישה בבירת ארצות הברית עם עמיתו, מכיוון שראש הממשלה אסר על השרים לטוס לפגישות מקצועיות בוושינגטון - כל עוד הוא לא מוזמן לפגישה עם הנשיא ביידן.
לפני כשבוע וחצי נתניהו נפגש סוף סוף עם ביידן בשולי עצרת האו"ם בניו יורק - יותר מתשעה חודשים אחרי שהוקמה הממשלה, דבר חריג במיוחד ביחסים החמים וההיסטוריים בין ארה"ב לישראל. נתניהו אמנם לא הוזמן לבית הלבן, אבל נראה שהפגישה עם הנשיא האמריקני בכל זאת גרמה לו לבטל את האיסור על שריו.
הפגישה בין נתניהו לביידן בשולי עצרת האו"ם
(צילום: רועי אברהם, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

ממשרד הביטחון נמסר הערב כי גלנט קיבל את הזמנתו של שר ההגנה אוסטין וייצא במהלך חודש אוקטובר לביקור רשמי בוושינגטון. בפגישתם, נמסר, השניים ישוחחו על הדרכים לחיזוק הקשרים הביטחוניים המיוחדים בין ישראל לארה"ב וידונו על האתגרים הביטחוניים וההזדמנויות המדיניות השונות במזרח התיכון.
לפני כחודש השר גלנט ביקר בארה"ב - אך לא נפגש שם עם אף בכיר בממשלו של הנשיא ביידן, בעקבות החלטתו של נתניהו שלא לאפשר פגישות מקצועיות של שרים בוושינגטון כל עוד הוא עצמו לא מוזמן. בחודש יוני האחרון נאלץ גלנט לטוס עד לבריסל, בירת בלגיה, כדי להיוועד שם עם מזכיר ההגנה האמריקני אוסטין.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט ולויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
גלנט ואוסטין בפגישתם הקודמת, בבריסל
(צילום: אלעד מלכה)
בביקור שקיים גלנט בארה"ב הוא נפגש עם עוזרת מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, וכן עם יועץ הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגורק. פגישות אלו תואמו עם נתניהו, על רקע האיסור שהטיל על שריו.
הפגישה בין נתניהו לביידן במלון אינטרקונטיננטל בניו יורק לפני כשבוע וחצי התאפיינה במתיחות שהורגשה באופן בולט, חרף החיבוקים החמים והמילים הטובות שהוחלפו בין השניים, כשברקע התקיימו הפגנות מחוץ למלון. הפגישה נמשכה כשעה ולא התארכה מעבר למצופה - בניגוד למפגשי עבר בין מנהיגי המדינות. ביידן אמר לנתניהו בפגישה כי הוא מקווה להתראות איתו בוושינגטון לפני סוף השנה.
ביידן הפציר השנה בנתניהו בכמה הזדמנויות לעצור את המהפכה המשפטית ולקדמה רק בהסכמה רחבה. בפגישה ביניהם הוא בחר להדגיש את הערכים הדמוקרטיים ואת חשיבות השמירה על איזונים ובלמים, וציין שיש בין השניים פערים. הנשיא האמריקני, נזכיר, אף התבטא מפורשות באופן חריג לפני כמה חודשים, כשאמר שלא יזמין את נתניהו לבית הלבן - בעדות פומבית נדירה לפגיעה בברית החמה והמסורתית בין המדינות.