שני האישים הדמוקרטים הבכירים ביותר בקונגרס, יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר, קראו הערב (יום ה') לרפובליקנים לחדול מתמיכתם בסירובו של הנשיא דונלד טראמפ להכיר בג'ו ביידן כנשיא הנבחר של ארה"ב. "תפסיקו עם הקרקס, וגשו לעבוד על מה שבאמת חשוב לעם האמריקני – הבריאות שלו וביטחונו הכלכלי", אמרה פלוסי, כשכוונתה למגפת הקורונה, שבימים האחרונים פשוט משתוללת בארה"ב. מספר הנדבקים היומי שם הגיע אתמול ליותר מ-140 אלף.
ביידן: מביך שטראמפ לא מודה בהפסד

4 צפייה בגלריה
ארה"ב יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
ארה"ב יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
פלוסי הערב. "תכירו במציאות"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר
ארה"ב מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר
"תיאוריות קונספירציה". צ'אק שומר
(צילום: MCT)
"הרפובליקנים שקועים כרגע בקרקס אבסורדי ומסרבים לקבל את המציאות", אמרה הערב פלוסי במסיבת עיתונאים, ועמיתה צ'אק שומר הוסיף: "זה עתה סיימנו בחירות קשות ומפלגות, אבל במקום לפעול לאיחוד המדינה מחדש כדי שנוכל להילחם באויב המשותף שלנו, הקורונה, הרפובליקנים בקונגרס מפיצים תיאוריות קונספירציה, מכחישים את המציאות ומרעילים את באר הדמוקרטיה שלנו".
טראמפ, נזכיר, מפזר מאז השבוע שעבר טענות לא מבוססות שלפיהן הבחירות "נגנבו" ממנו וניצחונו של ביידן הושג בדרכי מרמה. טראמפ ניצל – כפי שחזו רבים מראש – את העובדה שבמדינות רבות בליל הבחירות נספרו תחילה הפתקים מהקלפיות, שרוב הניגשים אליהן השנה היו רפובליקנים, ורק אחר כך פתקים שנשלחו בדואר, שיטה שרוב המשתמשים בה השנה היו דמוקרטים, בעיקר בשל חששם של אלה מהקורונה והעובדה שטראמפ קרא לרפובליקנים להימנע ממנה בטענה שהקולות בדואר יזויפו. בליל הבחירות, כשהנתונים הראו תחילה פער גדול אבל זמני ומתעתע לטובת טראמפ, הוא מיהר לצאת להכריז שניצח, אף שידע כי הפער יקוזז כשייספרו הקולות מהדואר. בכל מדינות ארה"ב מדווחים פקידי הבחירות, בכללם בכירים רפובליקנים, כי ההצבעה והספירה דווקא התנהלו היטב.
4 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. 8 ימים לסוף הספירה החוזרת
(צילום: AFP)
מקורות בסביבת טראמפ אמרו היום ל-CNN כי אל לדמוקרטים לצפות שהנשיא יכיר בהפסדו לפני שתסתיים הספירה החוזרת בג'ורג'יה. הספירה הזו אמורה להיגמר ב-20 בנובמבר, והסיכוי שהיא תביא לשינוי משמעותי בתוצאות קלוש: ביידן מוביל שם בקצת יותר מ-14 אלף קולות (0.3%), וספירות חוזרות מביאות בדרך כלל לכל היותר למעבר של כמה מאות קולות לכאן או לכאן.

רפובליקנים: לחשוף את ביידן לתדריכים מסווגים

CNN וכלי תקשורת אחרים בארה"ב מצטטים בימים האחרונים גורמים במחנה הרפובליקני שלפיהם הסבלנות במפלגתו של טראמפ כלפי התנהלותו לא צפויה להימשך עוד זמן רב, והמבוי הסתום הנוכחי לא אמור להימשך יותר מעוד שבוע או עשרה ימים. רבים בארה"ב מעריכים כי פוליטיקאים רפובליקנים חוששים לצאת בגלוי נגד טראמפ משום שבהתחשב בתמיכה האדירה שלה הוא זוכה מתומכי המפלגה סיכוייהם להיבחר מחדש לקונגרס ייפגעו מאוד אם ידברו נגדו.
לרשימת הרפובליקנים שכן מכירים בניצחון ביידן הצטרף היום המושל הרפובליקני של אוהיו, מייק דווין, והסנאטורים צ'אק גרסלי וג'יימס לנקפורד קראו לממשל לתת לביידן גישה לתדרוכים מסווגים כדי להיערך לתפקיד – קריאה שממשל טראמפ מסרב לפי שעה להיענות לה.
גם בהיבטים אחרים ממשיכים אנשי טראמפ להערים קשיים על ההכנות של צוות המעבר של ביידן לכניסתו לבית הלבן. CNN מדווחת כי מחלקת המדינה מונעת מביידן גישה לשלל הודעות שהתקבלו אצלה מהעולם ושמיועדות לביידן – דרך התקשרות מסורתית בין מדינות זרות לנשיא נבחר בארה"ב. צוותו של ביידן עומד בינתיים בקשר עצמאי עם שלל ממשלות זרות, אך בהיעדר סיוע ממחלקת המדינה נמנע ממנו למשל סיוע בתרגום שהיא מספקת. מזכיר המדינה מייק פומפאו, נזכיר, הפגין השבוע נאמנות עיקשת לטראמפ כשהצהיר כי בסופו של דבר תהיה העברת שלטון חלקה – אבל מממשל טראמפ אחד לממשל טראמפ חדש.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב הבית הלבן המדשאה הצפונית
ארה"ב הבית הלבן המדשאה הצפונית
המדשאה הצפונית של הבית הלבן. השבעה ב-20 בינואר
(צילום: EPA)
גורם בצוות המעבר של ביידן מסר היום שכך או כך, הצוות "מתקדם במלוא המהירות", ואינו נרתע מהקשיים שהממשל מנסה להערים עליו. בארה"ב מציינים כמה תחנות בלוח השנה שיהיו מבחן ליכולת של טרמאפ להמשיך להתעקש שהוא המנצח: ב-23 בנובמבר ייחתמו רשמית התוצאות במישיגן ופנסילבניה, שתי מדינות שבהן טראמפ מערער על הספירה, וכל מדינות ארה"ב אמורות לאשר ולמסור את תוצאותיהן עד 11 בדצמבר. ב-14 בדצמבר אמורים האלקטורים – נציגי המדינות הבוחרים פורמלית את הנשיא – להתכנס במדינותיהם ולהצביע, והצבעתם חייבת להגיע לוושינגטון עד 23 בדצמבר. ב-3 בינואר יושבע הקונגרס החדש, וב-6 בינואר הוא אמור לאשר את תוצאות הצבעת האלקטורים. הנשיא החדש יושבע ב-20 בינואר.

הערוץ החדש של הטראמפיסטים

טראמפ בינתיים ממשיך לתקוף את רשת "פוקס ניוז" השמרנית, שבמשך שנים נחשבה לרשת הבית שלו ורוממה את קרנו, אבל בחודשים האחרונים נוקטת קו אוהד פחות כלפיו ואף מעיזה להשמיע עליו ביקורת משמעותית. הנשיא ואנשיו, נזכיר, זעמו בימים האחרונים על כך שהרשת מיהרה להכריז על ניצחונו של ביידן באריזונה, הקפידה להדגיש שלטראמפ אין הוכחות להונאת בחירות משמעותית, ואף קטעה השבוע את מסיבת העיתונאים שבה הדוברת של טראמפ פיזרה טענות לזיוף בלי שום גיבוי ראייתי.
פוקס ניוז קוטעת את תדרוך הדוברת של טראמפ
(צילום: Fox News)

היום שיתף טראמפ שלל ציוצים נגד פוקס ניוז, טען שהרייטינג שלה בקריסה מוחלטת, וכתב: "עצוב לראות את זה קורה, אבל הם שכחו מי הפך אותם למצליחים, מה הביא אותם למקום הזה. ההבדל הגדול ביותר בין בחירות 2016 לבחירות 2020 היה פוקס ניוז!". דבריו של טראמפ באים כשברקע מתרבים הדיווחים שלפיהם אחרי שיעזוב את הבית הלבן הוא מתכוון לבסס רשת שמרנית מתחרה שתפגע במעמדה של פוקס ניוז. לפי דיווח שפורסם היום ב-Axios, מכיוון שהקמת רשת בכבלים היא דבר יקר, טראמפ שוקל להקים ערוץ שיועבר בשידור דיגיטלי.
בימים האחרונים מדווחים בארה"ב כי תומכי טראמפ שאינם מרוצים מהסיקור של אירועי הבחירות ב"פוקס ניוז" פונים לערוץ אחר, Newsmax TV, אשר מקדם ללא הפסקה את טענותיו של טראמפ ל"הונאת בחירות". אף שלעת עתה מדובר בערוץ קטן יחסית, ב-CNN מגדירים אותו "האתגר המשמעותי ביותר שהיה ל'פוקס' מימין". לפי CNN, בתוך חודשים צמח מספר הצופים הממוצע של Newsmax TV מכ-25 אלף בכל רגע נתון עד ל-437 אלף כעת. טראמפ עצמו משתף סרטונים מתוך שידורי הערוץ, ואנשיו מתארחים בו.