עוד מתקפות מצד החות'ים נגד ספינות בים האדום, עוד חברות ענק מפסיקות לשוט בו - וכעת יש גם מי שמסרב לקחת מטען ישראלי. המורדים בתימן, בעלי בריתה של איראן שמנסים לאכוף "מצור ימי" נגד ישראל בגלל המלחמה בעזה, אישרו אחר הצהריים (יום ב') דיווחים על מתקפות נוספות מצדם בים האדום, כאלו שמעוררות חשש מפגיעה בכלכלה העולמית בשל שיתוק נתיב הסחר הקריטי הזה - שמביא גם לשיתוק התעברה בתעלת סואץ.
התייחסבו גם לאיום החות'י: הצהרות נתניהו ואוסטין
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)

6 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
לוחם חות'י בחוף חודיידה בתימן, כשברקע הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה על ידי החות'ים בחודש שעבר
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
לאיום החות'י התייחסו אחר הצהריים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, במהלך פגישתם בקריה בתל אביב. "זהו מאבק מול ציר הטרור האיראני שכעת מאיים לסגור את המעבר הימי במצר באב אל-מנדב. זהו איום על חופש השיט של העולם כולו. אני מעריך את העובדה שאתם נוקטים בפעולות כדי לפתוח את המצר. זה לא אינטרס ישראלי בלבד, אלא אינטרס של כל העולם המתורבת", אמר נתניהו לאוסטין, על רקע מאמציה של ארה"ב לגבש קואליציה בינלאומית שתסכל את המתקפות בים.
אוסטין הזהיר מצדו בהצהרה המשותפת עם נתנ יהו מהסיוע האיראני לחות'ים. "מחויבותה של אמריקה לישראל איתנה. אל לו לאף אדם, ארגון או מדינה לבחון את הנחישות שלנו", הוא אמר. "בים האדום, אנחנו מובילים כוח משימה רב-לאומי כדי לתמוך בעיקרון הבסיסי של חופש השיט. תמיכתה של איראן בהתקפות החות'ים על כלי שיט מסחריים חייבת להיפסק".
לטענת החות'ים הם תקפו עם טב"מים שתי ספינות בים האדום, אחת מהן מכלית בבעלות נורבגית בשם Swan Atlantic שמובילה ביו-דיזל, וספינת משא בשם MSC Clara. דובר הכוחות החות'יים, יחיא סריע, טען שהמתקפות שוגרו אחרי שהספינות לא נענו לקריאות ברשת הקשר. על תקיפת המכלית Swan Atlantic דווח כבר בבוקר על ידי גורמים אמריקניים, שציינו כי המשחתת האמריקנית "קרני" - שפועלת בים האדום כבר שבועות ארוכים ויירטה שוב ושוב כטב"מים וטילים ששיגרו החות'ים - נחלצה לעזרתה של המכלית, אחרי שזו שידרה אות מצוקה.
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30

6 צפייה בגלריה
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
נתיבי השייט שעוקפים את הים האדום
מצר באב אל-מנדב, והנתיב הארוך שספינות יידרשו לשוט בו כדי לעקוף את הים האדום
המכלית שייכת לחברה הנורבגית Inventor Chemical Tankers, שאישרה בהמשך כי היא הותקפה ונפגעה מ"עצם" כלשהו – אך הדגישה כי הצוות על הסיפון לא נפצע בתקרית. בהודעת החברה נמסר כי "אין לנו שום קשר לישראל", וכי המכלית התרחקה כעת מהאזור.
הנסיבות הנוגעות לספינה השנייה שהחות'ים טוענים שתקפו טרם ברורות, אבל לאורך היום דווח על שורה של "תקריות ימיות" באזור מצר באב אל-מנדב, שמקשר בין הים האדום לבין מפרץ עדן והים הערבי. ממש במקביל להודעת החות'ים, סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) הודיעה כי קיבלה דיווח על תקרית שבה חמושים שהיו על כלי שיט ניגשו לספינה כלשהי באזור - ופתחו לעברה באש. הספינה, כך נמסר, שינתה את מסלולה והתרחקה מכלי השיט.
לא ברור אם מדובר באחת משתי הספינות שעליהן דיברו החות'ים. לפי UKMTO, התקרית אירעה במרחק של כ-45 ק"מ מעיר הנמל התימנית מוחא. בבוקר דיווחה הסוכנות הבריטית גם על "פיצוץ אפשרי" שאירע בדרום הים האדום, במרחק של כ-3.5 ק"מ מספינה שהייתה במרחק של כ-55 ק"מ ממוחא.

העיקוף מסביב לאפריקה, והנזק לכלכלת מצרים

התקריות האחרונות בים האדום מצטרפות לעוד שורה ארוכה של מתקפות נגד ספינות באזור – שגברו משמעותית מאז שהחות'ים הכריזו על מצור ימי נגד ישראל לפני כשבוע וחצי, תוך שהם דורשים את הפסקת המלחמה בעזה. החות'ים הבטיחו אמנם לתקוף רק ספינות ששטות לעבר ישראל, אבל בימים האחרונים דווח על כמה וכמה מקרים שבהם הותקפו גם ספינות שיעדן לא היה בארץ.
6 צפייה בגלריה
בריטיש פטרוליום
בריטיש פטרוליום
גם BP מפסיקה לעבור בים האדום
(צילום: רויטרס)
(צילום: שמוליק דודפור)

מתקפות החות'ים מעוררות כאמור חשש כבד מפגיעה בכלכלה העולמית, ושורה של ענקיות בתחום ההובלה הימית כבר הודיעו שיפסיקו לשוט בים האדום בשל החשש לצוותיהן ולאוניות שלהן. אליהן הצטרפה בצהריים גם ענקית הנפט הבריטית BP. מדובר בתאגיד השלישי בגודלו בעולם בתחום הנפט, הגז הטבעי והפטרוכימיה.
זמן קצר לאחר מכן מסר גם תאגיד הענק אוורגרין, השישי בגודלו בעולם בתעשיית הספנות, הודעה דומה - והוסיף כי הספינות שלו יפסיקו לקבל מעתה מטען ישראלי. חברת הספנות מהונג קונג OOCL מסרה כבר אתמול הודעה הפסקת העברת סחורות לישראל, כביכול עקב "בעיות תפעוליות".
כדי להגיע ליעדיהן אוניות רבות יידרשו כעת לעשות מסע ארוך הרבה יותר ולהקיף את יבשת אפריקה, באופן שמעלה חשש מהגדלת מחירים לא רק בישראל אלא גם בעולם. למצר באב אל-מנדב, שמחבר את הים האדום לים הערבי, יש חשיבות אסטרטגית – ודרכו מועברת עשירית מכלל הנפט שמסופק דרך הים, כששווי הסחורות שמועברות דרכו נאמד בטריליון דולר מדי שנה.
כעת עולה גם חשש מפגיעה חמורה בכלכלת מצרים: כל ספינה שמבקשת לעבור בתעלת סואץ נדרשת לעבור גם דרך באב אל-מנדב, והמיסים שגובה הממשלה בקהיר על המעבר בתועלת סואץ מניבים לה סכומי עתק. אמש מסרו הרשויות בקהיר כי עד כה 55 ספינות שינו את מסלולן ובמקום לעבור דרך התעלה בחרו בנתיב הארוך יותר סביב יבשת אפריקה.
6 צפייה בגלריה
ספינה נתקעה בסואץ
ספינה נתקעה בסואץ
החות'ים תוקפים, ומצרים תיפגע כלכלית. ספינה בתעלת סואץ, ארכיון
(צילום: AFP)
החות'ים שיגרו בחודשים האחרונים גם שורה של מתקפות טילים וכטב"מים נגד ישראל עצמה, בפרט באזור אילת. ישראל נמנעה עד כה מתגובה צבאית נגדם, אבל אותתה שאם הקהילה הבינלאומית לא תמצא פתרון היא תידרש לפעול בעצמה. על רקע האזהרה הזו ארה"ב מגבשת כאמור הקמה של כוח ימי בינלאומי שיסכל את מתקפות החות'ים. לפי הדיווחים היא גם שוקלת לתקוף יעדים בתימן – ואף קירבה לים הערבי את נושאת המטוסים "אייזנהאואר" ואת ספינות המלחמה שמלוות אותה.

איטליה שוקלת להצטרף לכוח הבינלאומי, סעודיה תסייע?

בריטניה וצרפת כבר תגברו את הנוכחות הצבאית שלהן באזור, וספינות מלחמה של שתי המדינות סייעו בימים האחרונים ביירוטי הכטב"מים של החות'ים. בצהריים דיווחה רויטרס כי גם איטליה שוקלת להצטרף לקואליציה הימית המתגבשת. גורם ברומא אמר לסוכנות הידיעות כי איטליה קיבלה בקשה להצטרף לכוח, וכי החלטתה בסוגיה תתקבל עד סוף השבוע.
אמש דווח ב"גרדיאן" הבריטי כי ארה"ב צפויה להכריז רשמית על הקואליציה הימית הבינלאומית בימים הקרובים, וכי יהיו מעורבות בה גם מדינות ערביות. על פי הדיווח, ההכרזה תיעשה במהלך ביקורו באזור של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שהגיע היום לישראל וימשיך אחר כך לקטאר ולבחריין. השם הזמני שניתן לכוח, כך דווח, הוא "מבצע שומר השגשוג" (Operation Prosperity Guardian).
6 צפייה בגלריה
USS Carney
USS Carney
המשחתת האמריקנית "קרני", שפועלת בים האדום
(צילום: Oleksandr Shestakov / Shutterstock)
למעשה, כך לפי הדיווחים, הכוח החדש יהווה הרחבה לכוח בינלאומי בשם "כוח המשימה 153" שנאבק עד כה בפיראטים סומליים באזור. על פי הדיווח ארה"ב ניסתה לשכנע גם את סין להצטרף לכוח המוגדל, וכמה גורמים מאמינים שהייתה לכל הפחות הצלחה בהבטחת מעורבותן של ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה, קטאר, עומאן, מצרים ובחריין. עם זאת, ב"גרדיאן" הדגישו כי ישנו חשש שסעודיה לא תצטרף לכוח, כדי לא לסכן את הסכם השלום שאליו הם חותרים כעת, במטרה לסיים את המלחמה ארוכת השנים שלהם מול החות'ים.
לפי דיווח ב"סקיי ניוז" בערבית, "כוח 153" הוקם בשנה שעברה כדי להילחם בהברחות ובפעילות בלתי חוקית וטרור באזור ים סוף, באב אל-מנדב ומפרץ עדן. כוח המשימה המשותף הוא למעשה קואליציה של 39 מדינות שהמטה שלה בבחריין, ומתמחה באבטחה ימית בים האדום ומפרץ עדן. הוא חלק מהכוח הימי המשולב CMF שהוקם כבר ב-2001, וכלל שיתוף פעולה בין 12 מדינות והתרחב אחר כך ל"כוח 153".
כעת כאמור לפי הדיווחים התוכנית האמריקנית היא להרחיב את פעילות הכוח. הדעות חלוקות בין החוקרים הצבאיים השונים. חלקם טוענים כי אין צורך להרחיב את הכוח הצבאי וכי הוא מספיק כבר כעת להתמודדות עם החות'ים, אך מומחים אחרים גורסים כי יש צורך לתגבר אותו ואף להתחיל לתקוף יעדים חות'יים ולנתק את הקשר שלהם עם איראן – שלא רק מספקת להם את נשקם אלא לפי הדיווחים גם מודיעין על הספינות שהם תוקפים בים האדום.
6 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. גם ריאד תסייע בסיכול המתקפות?
(צילום: רויטרס)
חוקר צבאי בשם מוחמד מנסור אמר ל"סקיי ניוז" בערבית כי בהתחשב בעברו של "כוח 153", ניתן לומר כי יש לו די יכולות לוגיסטיות וחימוש כדי לנטרל איומים ימיים או אוויריים. עם זאת הוא הוסיף כי כל עימות עם החות'ים עלול להגביר את התקיפות שלהם, באמצעות כטב"מים או טילים, מה שידרוש תקיפות בחלק מאתרי החוף בתימן. לדבריו, לנוכח ההתפתחויות האחרונות ההחלטה להרחיב את הכוח הימי הייתה צפויה – וסביר להניח שיוצבו באזור כלי שיט אמריקניים, צרפתיים ובריטיים נוספים. הכוח יפעל בין היתר כדי למנוע השתלטות על ספינות מסחריות, אחרי שהחות'ים חטפו בחודש שעבר את הספינה "גלקסי לידר" – שעדיין מוחזקת מול חופי נמל חודיידה בתימן. החוקר איימן סמיר הוסיף כי מלבד הגנה על הסחר הבינלאומי, מטרת הכוח הזה היא למנוע חיכוך ישיר בין ישראל לחות'ים – ולהימנע מגרירת ארה"ב למלחמה ישירה עם ארגון שנשלט בידי איראן.
במקביל להסלמה למתקפות מצדם, החות'ים אותתו בסוף השבוע גם לאפשרות של "צמצום המתיחות", ודובר מטעמם הודיע כי קיימו שיחות עם גורמים בינלאומיים, שזהותם לא נמסרה, בתיווך עומאן. הדובר החות'י מוחמד עבד א-סלאם הדגיש שהם לא ישנו את עמדתם עד שישראל תעצור את ה"תוקפנות" בעזה, אבל הוסיף כי "צעדים אמיתיים" בנוגע למשבר ההומניטרי ברצועה, בדמות הכנסת מזון ותרופות, "יתרמו להפחתת ההסלמה".
פורסם לראשונה: 14:03, 18.12.23