1 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה נעם
ישיבת סיעה נעם
ח"כ מעוז
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חוזר לשולחן הממשלה: הממשלה תאשר ביום ראשון את מינויו של יו"ר נעם ח"כ אבי מעוז לתפקיד סגן שר. המהלך מתבצע שלושה חודשים אחרי שמעוז התפטר מתפקידו כסגן שר במשרד ראש הממשלה מפני שגילה לטענתו כי "אין כוונה רצינית לקיים את ההסכם הקואליציוני ביחס לרשות לזהות לאומית יהודית".
חזרתו של מעוז לממשלה מתאפשרת לאחר ההחלטה שמבהירה כי בתקציב המדינה שאושר אתמול לפנות בוקר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית יוקצו 120 מיליון שקל לרשות לזהות לאומית יהודית ב-2023 ועוד 165 מיליון שקל ב-2024. מדובר בהחלטה שדורשת את אישור הממשלה, והיא תובא להצבעה ביום ראשון הקרוב.
דצמבר 2022: נאום מעוז בכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)

בהצעת ההחלטה שתובא לאישור השרים צוין בהתייחס לתקציב הרשות לזהות יהודית כי "בהמשך לסעיף 11 להחלטת הממשלה מיום 14 במאי 2023 שעניינה 'יישום הסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית בשנים 2023 ו-2024', מוצע לקבוע את חיזוק הזהות הלאומית היהודית באמצעות פרויקטים שונים, לרבות מחקרים, תמיכות, מלגות, מיזמים משותפים ופעולות בקרב ציבורים שונים, ובכלל זאת לבני נוער ולמבוגרים, לבעלי צרכים מיוחדים ואוכלוסיות נוספות".
עוד צוין בהצעה כי "בנוסף, יוקצה תקציב לפיתוח מערכת שקיפות להורים על תכניות חיצוניות, נפרדת ממשרד החינוך, ללא פגיעה בסמכויות המשרד, וגם לתמיכה וסיוע למוסדות החינוך בתחום הזהות הלאומית היהודית – בתיאום עם שר החינוך ובהסכמתו".
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, מסר בתגובה כי "כל הורה בישראל צריך לדעת שביום ראשון הממשלה תיקח את אבי מעוז, דמות משולי החברה, ותיתן לו את הסמכויות והמשאבים לשטוף את המוח לילדי ישראל. אנחנו נדאג לחשוף את הניסיונות של מעוז להדתה במערכת, ולהורים אנו קוראים לבדוק טוב טוב מה מספרים לילדים שלכם, ומי מספר להם".

סערת מינויו של מעוז

מעוז, שהצטרפותו הראשונית לממשלה עוררה סערה בציבור הישראלי, ציין במכתב ההתפטרות שהגיש בפברואר לראש הממשלה בנימין נתניהו: "לאורך כל הדורות ידע עם ישראל לשמור על היקר לו מכל - הזהות שלנו כעם יהודי, שמירה על קודשי ישראל והערצת ערכה הנעלה של המשפחה בישראל. עם כינונה של הממשלה שמחתי להיות חלק ממנה, כפי שבא לידי ביטוי בהסכם הקואליציוני.
"כידוע לך, מאז כינונה של הממשלה ניסיתי לפעול למימוש ההסכמים בינינו, תוך יצירת שיתוף פעולה עם חברי השרים כדי לבטל את נהלי משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות מתקופת ממשלת לפיד, נהלים אשר עניינם לשנות את מושגי היסוד שלנו כעם ישראל ושל המשפחה היהודית. עוד ניסיתי, יחד עם חבריי לקואליציה, להביא לכתיבת עמדת מדינה חדשה לבג"ץ הכותל, ולפיה הממשלה תפעל לשמור על קדושת הכותל ותעצור את הפעולות לחלוקתו.
מעוז כתב אז עוד לנתניהו: "כמו כן, ניסיתי לפעול כדי להחזיר את האב והאם לטפסים הרשמיים של משרדי הממשלה, כפי שהבטחנו לבוחרינו וכפי שנחתם בהסכם הקואליציוני איתנו - אך כל אלו לא צלחו לעת עתה. אשר על כן, החלטתי להתפטר מתפקיד סגן השר במשרד ראש הממשלה ואמלא את שליחותי כחבר כנסת מן המניין בקואליציה".
הרשימות השחורות של נעם נחשפות: נדב איל עם הפרטים
(צילום: אסף חן)

מעוז התבטא בעבר נגד קהילת הלהט"ב ובעד שינוי הסטטוס-קוו הדתי בישראל, והכוונה להעביר את הסמכויות אליו הובילה למחאה רחבה מצד ראשי רשויות - שטענו כי לא ישתפו פעולה עם היחידה תחתיו.
בנובמבר בשנה שעברה אמר מעוז, בין היתר, כי יפעל לבטל את מצעד הגאווה בירושלים, שאותו כינה "מצעד תועבה זנותי בפרהסיה". עוד נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי מפלגתו של מעוז ריכזה שמות של הומואים ולסביות בולטים העובדים בעולם התקשורת, במה שכונה רשימות סימון הלהט"ב.
בריאיון שהעניק ל"מקור ראשון" לפני כשנתיים נשאל מעוז על קהילת הלהט"ב, ואמר: "גדלנו במשפחה, דבר פשוט מאוד. עד לפני עשור היית שואלת כל ילד 'מה זה משפחה?', והוא היה אומר לך 'אבא, אמא, ילדים'". לדבריו, "יש מלחמה תודעתית-תרבותית-רוחנית. הפוסט מודרנה אומרת שמה שהיה נכון עד לפני כמה שנים – שיש אמת ויש שקר, יש טוב ורע, יש משפחה ולא משפחה, יש איש ויש אישה - היום לא קיים". בריאיון אחר אמר: "כשבא גבר ואומר 'אני לא גבר - אני אישה', וכשבאה אישה ואומרת שהיא גבר, בסדר, אז אמרת. אני לא מקבל את זה, זה אדם תימהוני".
פורסם לראשונה: 21:52, 24.05.23