אחד החששות בעוטף עזה הוא שמשפחות שפונו מבתיהן ב-7 באוקטובר, לא ישובו עוד. אבל מתברר שהרצון לשקם את הבית ולקבוע את החיים בעוטף מניע משפחות רבות. את ההוכחה לכך אפשר למצוא בקיבוץ יד מרדכי, אחד מסמלי האיתנות במלחמת העצמאות, שיקבל אל שורותיו 50 משפחות כחברות בקיבוץ.
2 צפייה בגלריה
משפחת צ'יבן
משפחת צ'יבן
"פשוט רוצים להיות חלק מזה". משפחת צ'יבן
(צילום: אלעד גרשגורן)
מדובר בבנים חוזרים ומשפחות שכבר מתגוררות בקיבוץ, שלמרות הכל רואות את עצמן ממשיכות לגור בקיבוץ ולבנות בו את עתידן. המשפחות מודעות למצב הביטחוני וחוו על נפשן את מתקפת הטרור ובכל זאת רואות את עתידן בקיבוץ. עם שוך הקרבות והחזרה הביתה יחל הליך קליטתם ובסיומו הם יתקבלו לחברות. כדי להבטיח את מקומן ולהביע רצינות, שילמו המשפחות מקדמה בסך כמה אלפי שקלים.
לאחרונה, בעיצומה של המלחמה, נערך כנס קליטה של תושבי יד מרדכי המפונים למלון באזור קיסריה, שם הוצגה להם תוכנית הקליטה והבנייה. "זו הבעת אמון מוחלטת, מעבר לכך שזה מרגש. כולם יחזרו הביתה ונבנה את הכל מחדש. ותיקי הקיבוץ עשו זאת ב-48' ואנחנו נעשה את זה ב-2024", אמרו בקיבוץ.
ורד ואביב סספורטה עם הילדים אופק (9) ורום (5) הם מבין המועמדים לחברות. כעת הם מפונים לחדרה אבל מחכים ומצפים לחזור הביתה. ביד מרדכי הם גרים כבר מעל שנתיים ולשם הגיעו מאשקלון. ורד ציינה: "חטפנו מכה מאוד קשה. אבל יד מרדכי זה הבית שלנו. שם הלב שלנו נמצא. אני אחזור הביתה, אין לי ספק, אבל בינתיים נישאר בחדרה עד סוף שנת הלימודים".
2 צפייה בגלריה
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ביום תקיפת מחבלי חמאס 7.10.23
קיבוץ יד מרדכי ב-7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי)
משפחת צ'יבן, דריה, דניאל והילדים גפן (10), גילי (9) ודורי (שנה וחצי) משוכנעים: "אנחנו נחזור לקיבוץ. לפעמים יש פחד, זה ברור. קיבלנו החלטה שאנחנו רוצים להמשיך לגור ביד מרדכי. אנחנו פשוט רוצים להיות חלק מזה. הילדים כבר עמוק בפנים, זה הבית שלנו".
עמרי פרי, מנהל הקהילה, אמר: "קיבוץ יד מרדכי ערב המלחמה היה על סף התנעת תהליך של קליטה מרוכזת ובניית שכונות מגורים נוספות. כחודש אחרי השבת השחורה קיימנו תהליך קהילתי של שיח ובו חברי הקהילה סימנו את המשך הצמיחה הדמוגרפית כתמונת ניצחון, שבכוחה לחזק גם את החוסן הפנימי שלנו בזמנים אלו".
פרי הוסיף: "החלטנו ללכת על זה בכל הכוח. לשמחתי, ראינו מהר מאוד שגם בזמנים האלו הביקוש להגיע אלינו עדיין גבוה. בעיניי זה מעיד גם על הלכידות והחוסן של הקהילה שלנו".