ארגון הטרור חיזבאללה לקח היום (שבת) אחריות על 12 אירועי ירי לעבר שטח ישראל, במסגרתם ירה עשרות רקטות - אך דווקא על הירי למג'דל שמס, שם נרצחו 12 בני אדם ונפצעו יותר מ-30 - לא פורסמה כל לקיחת אחריות מטעמו. יתרה מכך, מיד לאחר האירוע החלו גורמים בחיזבאללה להכחיש את הקשר של ארגון הטרור לירי.
רגע הפגיעה במג'דל שמס

2 צפייה בגלריה
נפילה במג'דל שמס
נפילה במג'דל שמס
זירת הפגיעה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בחודשים האחרונים חיזבאללה יורה ללא הפסקה לעבר יישובי הצפון, ולא מדובר בפעם הראשונה שבה הוא פוגע במגרשים באזור. כך למשל, בתחילת החודש דווח על פגיעה ישירה באצטדיון בקריית שמונה, וביוני פגע כטב"ם במגרש הכדורגל של מועצת חורפיש, ומיד לאחר מכן התפוצץ אחד נוסף באותו המגרש, על אנשי ההצלה שהגיעו למקום.
אך נראה כי האירוע החריג היום שהביא למותם של ילדים במג'דל שמס, הפתיע בעוצמתו גם את ארגון הטרור חיזבאללה, מה שגרם לו לא רק לוותר על לקיחת האחריות - אלא גם להוציא הכחשות מיידיות באמצעות ערוציו השונים.
ובינתיים, ברשתות בלבנון התעורר שיח פנימי לגבי מי ביצע את הירי. חלק מהלבנונים טענו כי לא ייתכן שחיזבאללה רוצה להיכנס לסכסוכים עם הדרוזים בלבנון, ועם הפוליטיקאי הדרוזי-לבנוני ומנהיג הדרוזים בלבנון, וליד ג'ונבלאט. בהצהרה שנשא לאחר התקרית, מסר ג'ונבלאט כי "פגיעה באזרחים אינה מקובלת ומגונה, לא משנה אם היא בגולן הכבוש או בדרום לבנון. ההיסטוריה וההווה של האויב הישראלי מלאים במעשי טבח שהוא ביצע ומבצע באזרחים ללא הפסקה.
2 צפייה בגלריה
פגיעה באזרחים לא מקובלת, אבל חיזבאללה לא הוזכר. ג'ונבלאט
פגיעה באזרחים לא מקובלת, אבל חיזבאללה לא הוזכר. ג'ונבלאט
פגיעה באזרחים לא מקובלת, אבל חיזבאללה לא הוזכר. ג'ונבלאט
(צילום: רויטרס)
"אנו קוראים לכולם בלבנון בפלסטין (ישראל) ובגולן, להימנע מהסתה לפרויקט ההרס של האויב", הוסיף. "לא צריך להרחיב את המלחמה - ויש לעצור מיידית את התקיפות והירי". בעקבות הכחשת חיזבאללה, אמר כי "האויב הישראלי עובד כבר זמן רב על הצתת סכסוכים, פיצול האזור ותקיפת מרכיביו. הורדנו את הפרויקט הזה בעבר ואם הוא ירים ראש שוב – נחפש אותו יחד עם חיזבאללה וכל לוחמי ההתנגדות המתמודדים עם הפשעים והכיבוש הישראלי".
לפי פרסומים סורים, חכמת אל-הג'רי, המנהיג הרוחני של הדרוזים בסוריה, גינה את "הפשע הנתעב שפגע בחפים מפשע וילדים בכפר הבטוח מג'דל שמס. אנו קוראים לחוגים הבינלאומיים להעמיד לדין את מי שביצע את הפשע. יש להעניש את האשמים באמצעות החוק הבינלאומי על מה שעשו. ילדינו אינם אתרי אימונים או אתרי ניסויים והשמיים שלנו אינם שדה קרב של אף אחד. לא ישיגו מטרות באמצעות דם ילדינו".
גם סאמי אבי אל-מונא, המנהיג הדתי הדרוזי-לבנוני גינה בחריפות את התקיפה במג'דל שמס ואת "הרג הילדים והחפים מפשע, בין אם הם דרוזים או פלסטינים". הוא קרא למקבלי ההחלטות לעצור את המלחמה.
בנוסף, רשת NBN הלבנונית פרסמה כי ג'ונבלאט קיבל טלפון מעמוס הוכשטיין, שליחו של הנשיא האמריקני, שהביע את דאגתו מההתפתחויות. ג'ונבלאט חזר על הקריאה להפסיק את "התוקפנות הישראלית". וויאם והאב, פוליטיקאי דרוזי-לבנוני, התייחס למקרה גם כן, וכתב בחשבון ה-X שלו: "מג'דל שמס, העיירה ששמרה על זהותה, על הערביות והנאמנות שלה לסוריה – משלמת מחיר כבד היום. שלום לאנשינו במג'דל שמס ותנחומים למשפחות ההרוגים. בואו נגלה קודם מה קרה".
בציוצים לאחר מכן הוסיף: "לכלבים ברשתות החברתיות: ההרוגים בגולן הם ערבים סורים ששמרו על זהותם משנת 67, הם יותר מכובדים מכם כי הם שמרו עליה ללא תמורה ולא כמוכם". לדבריו, "הדם שלנו לא זול. אנו דורשים חקירה עצמאית, שבה ישתתף האו"ם - כדי לחשוף את נסיבות הטבח במג'דל שמס".
דובר צה"ל: כל ההרוגים - ילדים ונערים; חיזבאללה נושא באחריות
(צילום: דובר צה"ל)

גם העיתונאי הלבנוני ח'ליל נסראללה, המזוהה עם ארגון הטרור, כתב בחשבון ה-X שלו כי "מה שקרה במג'דל שמס בגולן לא ברור. הדיווחים בתקשורת הישראלית מתנגשים. ייתכן שהאירוע נגרם מטיל של כיפת ברזל". הוא הוסיף: "ההרוגים הם מבני עמנו במג'דל שמס".
בנוסף, מקורות מסרו לאתר אל-עהד, של חיזבאללה כי "ההאשמות של ישראל על כך שחיזבאללה תקף במג'דל שמס – לא נכונות". גם ערוץ אל-ג'דיד הלבנוני פרסם ממקורותיו בחיזבאללה, כי ארגון הטרור הוא לא זה שירה את הטיל שפגע במגרש, וברויטרס פורסם גם כן מפי גורם רשמי בארגון הטרור כי חיזבאללה מכחיש אחריות לתקיפה.
מיד אחרי ההכחשות הראשוניות, ארגון הטרור פרסם הודעה רשמית, וכתב כי "חיזבאללה מכחיש מכל וכל את ההאשמות שדווחו על ידי כמה כלי תקשורת של האויב לגבי תקיפת מג'דל שמס". עוד נכתב: "חיזבאללה מאשר כי לארגון אין כל קשר לאירוע ומכחיש את האשמות השווא".
דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, התייחס להכחשות של חיזבאללה, ומסר במהלך הצהרתו לתקשורת הערב כי "האירוע חמור וקשה. ההרוגים כולם ילדים בני 10 עד 20, שנהרגו בעקבות רקטה שנורתה על ידי חיזבאללה ופגעה במגרש כדורגל במרכז היישוב. חיזבאללה משקר ומכחיש את אחריותו לאירוע - המודיעין שלנו ברור, חיזבאללה נושא באחריות להרג ילדים חפים מפשע".
לפי דיווחים בתקשורת הערבית, מיוניפי"ל, הכוח הצבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם שמוצב בדרום לבנון, נמסר הערב כי הם בקשר עם הרשויות בלבנון וישראל לגבי האירוע במג'דל שמס, "במאמץ לשמור על השקט".