הדיון באולפן ynet בסוגיית חזרת כיתות א'-ב'
(צילום: אורי דוידוביץ)

בבתים רבים בישראל עוקבים באדיקות אחר הדיווחים שיוצאים מקבינט הקורונה בדבר החזרה האפשרית של תלמידי בתי הספר למוסדות החינוך. ההחלטה מאמש (יום א') לחדש את הלימודים בכיתות א'-ד' ביום ראשון הקרוב, התקבלה אצל ההורים ברגשות מעורבים. "מאות אלפי הורים לא יוכלו לחזור לעבודה רציפה", אמר הבוקר ערן יונה, אב לחמישה ילדים במערכת החינוך, בריאיון לאולפן ynet.
לפי המתווה שאותו אישרו השרים, במסגרת תוכנית היציאה ההדרגתית מהסגר כיתות א'-ב' יפוצלו לשני חצאים וילמדו לסירוגין שלושה ימים בבית הספר. בחצי השני תימשך הלמידה מהבית. במקביל, תלמידי כיתות ג'-ד' יחזרו ללימודים בשבוע מלא בהתאם לקפסולות שנקבעו מראש. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בפתח הישיבה כי אין תקציב לממן קפסולות בכיתות א'-ב'.
2 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
"הפתרון לא נותן מענה" (ארכיון)
(צילום: מוטי קמחי)
ערן יונה, אב לילדים בכיתות ב', ג', ח', י' ו-י"ב, אמר בהתייחסו למתווה: "אני שמח מאוד על כך שתלמידי כיתות ג'-ד' חוזרים ללמוד באופן רציף בבית הספר, אבל יחד עם זאת אני לא מצליח להבין מה ההבדל בינם ובין תלמידי כיתות א'-ב'. תלמידי כיתות ב' לא נמצאים במסגרת חינוכית מסודרת מפורים בשנה שעברה, וחלק מתלמידי כיתות א' אפילו לא מכירים את בית הספר".
- ראש הממשלה אמר שאין לזה תקציב ושרים בקבינט הקורונה אומרים שזה הרע במיעוטו. "אני לא מאמין שאי אפשר למצוא פתרונות. להערכתי יש מספיק זמן להיערך, המנהלים יצירתיים ויודעים לתת פתרונות לכל סיטואציה שנצטרך. צריך פשוט לשים את חינוך ילדינו, דור העתיד של מדינת ישראל, מעל המחלוקות הפוליטיות והתקציביות - ולדאוג להם.
"הפתרון הזה לא נותן מענה. בואו נדבר על ההורים, מדובר על 300 אלף תלמידים בכיתות א'-ב' במדינת ישראל. מאות אלפי הורים לא יוכלו לחזור לעבודה רציפה, לא יוכלו לתרום לכלכלה ולא יוכלו לחזור לשגרה כלכלית אישית כמו שהייתה להם לפני הקורונה. התלמידים בכיתות א'-ב' צריכים רציפות, להגיע כל בוקר לבית הספר כפי שמורה אוהבת להסתכל עליהם ישר ולא דרך מסך המחשב, ותבין בדיוק מה קשה להם".

"זה ניהול סיכונים"

אודליה כהן-שיינדורף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמרה בהתייחסה למתווה החזרה ללימודים כי "זו הפעם היחידה שהסיטואציה הנוכחית היא שמשרד החינוך חושב כמו ההורים. משרד החינוך חושב שצריך להחזיר את א'-ב' כמה שיותר מהר, חושב שלא צריך קפסולות, ובאמת יש כאן בעיה מאוד קשה - שמשרד הבריאות שינה את עמדתו ולכן נוצרה כל הסיטואציה הזאת.
"ברור לנו ששישה מיליארד שקלים זה סכום עצום, אנחנו גם לא משוכנעים שצריך אותו וזה בזבוז של כספי ציבור. הצער שלנו זה שחיכו שלושה שבועות. אם המציאות השתנתה, ונתוני התחלואה משתנים, אז אנא שבו יחד ותמצאו מתווה שמתאים בריאותית וכלכלית.
"זה ניהול סיכונים ולא אפס או 100, זה לא שכולם לומדים או שאף אחד לא לומד. מה שמטריד את ההורים זה הרבה יותר, כי אם אין תקציב לא'-ב' אז אין תקציב ל-ה'-ו' שעליהם בכלל לא מדברים, אותם כבר שכחו בבית. ומה עם התיכונים? אולי הכוונה שלעולם לא יחזרו ללימודים בעל-יסודי".
- אז שוב נזכרים ברגע האחרון? "יש כאן קצת היסטריה ופחד, ומשרד החינוך רגיש וצריך להראות שהוא עשה משהו שונה מהפעם הקודמת כדי לא לחזור על אותה טעות. תזכרו את המספרים כל הזמן, אנחנו ביקשנו החלטות לפי נתונים. אם הכיתות היו הרמטיות ולא היו מעברים של מורים, אפשר היה לשמור בידודים וזה מה שצריך לעמוד לנגד עיני המתכננים - איך שומרים על כיתות הרמטיות, שמורה אחד לא ידביק חדר מורים שלם או ילד אחד לא ידביק 10".
2 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
"המדינה החליטה שאין תקציב"
(צילום: AFP)
בדיון השתתפה גם ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך וחברה בוועדה המייעצת לשר. "גם אודליה וגם ערן וגם משרד החינוך מעדיפים שכל התלמידים יחזרו לבית הספר בהקדם האפשרי", אמרה ד"ר שמחון. "הסיטואציה הנוכחית לא נוחה - לא לנו לאנשי החינוך, לא לתלמידים שחווים ריחוק מצוות המורים שלהם ויש גם קושי בלמידה המקוונת ואנחנו יודעים את זה.
"צדק ערן שהורים צריכים לצאת לשוק העבודה וזה מקשה עליהם. יחד עם זאת, משרד החינוך הוא הגוף המקצועי שאמור להפעיל את המתווים שמאושרים על ידי הקבינט. כרגע הקבינט אישר לנו וגם על זה נגיד תודה. לפי הדיונים בקבינט, המתווה הזה של חלוקת כיתות א'-ב' לשניים יהיה למשך שבועיים בלבד, ובשבועיים האלה ינטרו את מצב התחלואה ואם זה יהיה בסדר יחזירו את כיתות א'-ב' למתכונת מלאה כל ימות השבוע".
- גורמים שונים טוענים שאם היו חושבים על מתווה בזמן הסגר, אפשר היה להגיע אליו כמו שצריך ביציאה ממנו. "אם האוצר היה מתקצב את משרד החינוך בשני מיליארד שקלים כדי להביא את כיתות א'-ב', כדי לבצע פיצול קפסולות, אז ערן היה מרוצה כי כל התלמידים היו מגיעים מחולקים לשניים ולמשך כל ימות השבוע".
- אז הבעיה רק באוצר? "יש תוכנית אסטרטגית שהונחה על ידי שר החינוך לפי שלבים. כשמשרד הבריאות ביקש מאיתנו להכין תוכנית מדורגת בשלבים, הנחנו את המתווה האופטימלי כולל חטיבות ביניים וחטיבות עליונות שלא הגיעו לבתי הספר תקופה ארוכה. המדינה החליטה שאין תקציב ובלית ברירה אין לנו אפשרות מלבד לחלק את כיתות א'-ב'. נכון שמבחינה פדגוגית היינו מעדיפים שהם יגיעו כל השבוע, אבל זאת החלטת הקבינט".
בוועדת הקורונה התייחסה למתווה גם צופית גולן, אם לארבעה מרחובות, חברת הנהגת ההורים הארצית. "אנחנו כהורים מרגישים שפשוט הפקירו את הילדים שלנו. לא יכול להיות שחינוך לא יהיה לפני הכל - לפני הקניונים ולפני המלונות", אמרה. "מתכונת של שבוע שבוע, חצי שבוע, מה הם טבחים בצה"ל? ואני לא מזלזלת בטבחים. הילדים שלנו צריכים מסגרת קבועה. יום כן יום לא - זה נשמע כמו הפרודיה של זהו זה".