נתניהו ממשיך להתעקש על ציר פילדלפי, חמאס דוחה הודעה רשמית "הצעות חדשות" - אבל האמריקנים לא מוותרים, וצפויים להעלות הצעת גישור, שנייה במספר בתוך פחות מחודש. בוושינגטון שוקלים להניח את ההצעה בסוף השבוע הקרוב, ביום שישי או בשבת, אך הם כבר לא מגדירים אותה כ"הצעה אחרונה" - כנראה מתוך הבנה שהקשיים לא צפויים להיפתר בקרוב. חמאס פרסם הלילה (בין שני רביעי לחמישי) הודעה שבה דחה "הצעות נוספות" לעסקה, וטען שהתעקשות נתניהו על הישארות בציר פילדלפי נועדה לסכל עסקה: "יש להפעיל לחץ על נתניהו וממשלתו ולחייב אותם למה שסוכם".
נתניהו מציג עוד מפות, ומסביר באנגלית על חשיבות פילדלפי
(צילום: לע"מ)

בממשל האמריקני טרם החליטו אם הנשיא ג'ו ביידן יציג את ההצעה לבדו, או שתוצג במשותף על ידי ארה"ב והמתווכות קטאר ומצרים. כך או כך, ישנה פסימיות גדולה מאוד בקרב אלו שמעורבים במשא ומתן, והתחושה שהסיכויים לעסקה נמוכים מאוד.
ההבנה היא שלא תהיה עסקה כל עוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש על הישארות בציר פילדלפי, ובארה"ב שוקלים להגביר בהצעה החדשה את הלחץ על נתניהו להתגמש עוד, ולדרוש "דילול דרמטי" של הכוחות בפילדלפי. בכיר אמריקני אמר אמש בתדרוך לתקשורת כי וושינגטון בטוחה ביכולתה "לערוב לביטחון ישראל בציר פילדלפי בצעדים חסרי תקדים".
אבל גם בצד השני כל לא ברור אם יש נכונות לעסקה. גורם אמריקני אמר אמש ל-ynet כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר צפוי לדחות את העסקה: "אבל אנחנו חייבים להמשיך ולנסות להגיע אליה, לעולם לא נוותר. אנחנו חייבים את זה לחטופים", הדגיש. לדבריו, האמירות של נתניהו ולפיהן ישראל לא תיסוג מציר פילדלפי הן רק חלק מטקטיקת משא ומתן, אבל נובעות גם מפחד של ראש הממשלה מהשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' - שאיימו לפרק את הממשלה אם יסכים למה שהם מכנים "עסקה מופקרת".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן ומנהרה שאותרה בציר פילדלפי
(צילום: חיים גולדברג, REUTERS/Nathan Howard, דובר צה"ל)
במקביל, בכירים אמריקנים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ההצעה הקרובה צפויה להיות מפורטת יותר מ"הצעת הגישור" הראשונה שהועברה בחודש שעבר, ותכלול פרטים מדויקים יותר לגבי חילופי השבויים, מה עשוי להוביל לחידוש הלחימה, וכמה זמן יוכלו הכוחות הישראליים להישאר בציר פילדלפי. רוב המתווה המוצע סוכם, כך לפי אותם בכירים, אך הם מדגישים כי חמאס נותר הצד שמסרב יותר לאשר אותו. לדבריהם, העסקה המוצעת מעניקה לחמאס את רוב דרישותיו - בעוד שישראל עשתה ויתורים רבים כדי להגיע לעסקה.
דובר מחלקת המדינה, מת'יו מילר, התייחס אמש למסיבת העיתונאים הנוספת של נתניהו - הפעם באנגלית - שגם בה פירט ממושכות על התעקשותו לשמור על נוכחות בציר פילדלפי, וטען כי הדרישה שלו לא סותרת את המתווה הישראלי שהוא עצמו הגיש ב-27 במאי, ושבו לא הייתה התייחסות ישירה לנוכחות שכבר הייתה אז בציר, אך ההבנה הייתה שישראל כן מסכימה לכך בסופו של דבר.
במסיבת העיתונאים, יצוין, נתניהו הותיר פתח לנסיגה מפילדלפי - אך לדבריו רק בשלב השני של העסקה - זה שכדי להגיע עליו יש להשלים משא ומתן נוסף על סיום המלחמה מול חמאס והסיכויים להגיע אליו קלושים ממילא. נתניהו אמר שדרישתו במשא ומתן עתידי שכזה תהיה שתהיה נוכחות כלשהי על הציר על מנת לוודא שלא יהיו דרכו הברחות.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו מציג מפה של עזה, במסיבת העיתונאים אמש לתקשורת הזרה
(צילום: ABIR SULTAN / POOL / AFP)
"הסכמנו לדלל את מספר החיילים לאורך הציר, אנחנו לא צריכים אוגדה שלמה שם", אמר בהתייחסות לשלב הראשון בעסקה. "42 ימים נישאר תוך כדי רידוד כוחות, אבל הסכמנו להתחיל בשיחות על הפסקת אש קבועה, והתנאים שלנו חייבים לכלול מצב שבו ציר פילדלפי לא יהיה חדיר. מישהו חייב להיות שם - לא אכפת לי מי. תביאו מישהו שיראה לנו לא על הנייר או במילים - אלא בשטח, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, שהם יכולים למנוע חזרה על מה שקרה, אנו פתוחים לשקול את זה".
כאמור, הסיכוי שיושג הסכם להגעה לשלב השני וסיום המלחמה קלוש ממילא, וישראל מתעקשת שתוכל לחדש את הלחימה אחרי השלב הראשון - שבו ישוחררו עשרות חטופים מהקטגוריות ההומניטריות.
דובר מחלקת המדינה מילר השיב לכך אמש, ואמר כי בהצעה מחודש מאי ישראל כן הסכימה להתפנות מ"אזורים צפופי אוכלוסין", ולדבריו הדבר כולל גם את ציר פילדפלי. מילר אמר שכדי להגיע לעסקה "יש צורך בגמישות מצד ממשלת ישראל בדיוק כמו הגמישות שנדרשת מחמאס למצוא דרכים להגיד כן להסכם להפסקת אש. אנחנו מכירים בחששות הביטחוניים של ישראל מהברחות לאורך הציר שמהוות איום על ביטחונה של ישראל ואנחנו מנסים להגיע לפתרונות לכך גם בצורה דיפלומטית".
3 צפייה בגלריה
סינואר יסכים בכלל? בכירים אמריקנים מבהירים כי חמאס מסרב "יותר" מישראל
סינואר יסכים בכלל? בכירים אמריקנים מבהירים כי חמאס מסרב "יותר" מישראל
סינואר יסכים בכלל? בכירים אמריקנים מבהירים כי חמאס מסרב "יותר" מישראל
(צילום: דובר צה"ל, AP)
דובר נוסף מטעם מחלקת המדינה האמריקנית, סמואל וורברג, התראיין במקביל ל"סקיי ניוז" בערבית ואמר כי אינו יכול לחשוף את המאמצים שנמשכים לדבריו מאחורי הקלעים: "איננו יכולים לכפות את רצוננו על ישראל ועל חמאס לקבל את ההסכם. אנו פועלים לשחרר את כל בני הערובה", אמר. הוא הוסיף כי גם ישראל וגם חמאס לא מסכימים עד כה להסכם - וכי על שני הצדדים מוטלת האחריות לכך. עוד אמר כי "ישראל מסוגלת להגן על עצמה מפני כל תקיפה גם ללא נוכחותה בציר פילדלפי".
בתוך כך, גורם מצרי בכיר תקף בחריפות את נתניהו על הצהרותיו בנוגע לציר פילדלפי - ואמר כי מדובר ב"מסר לוושינגטון" שלפיו הוא מסרב לכל הצעה לעסקה ו"מבטל את המאמצים לרגיעה ולשחרור חטופים ואסירים". הגורם, שצוטט בערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה", הוסיף: "ראש ממשלת ישראל מפיץ שקרים כדי לכסות על כשלונו בעזה. נתניהו, באמצעות טענותיו להברחת נשק ממצרים, סולל את הדרך להכרזה על כישלונו הביטחוני והמדיני, אי מציאת בני ערובה ואי השגת ניצחון כלשהו בעזה ובגדה. כל הצדדים לא מרוצים מהכישלון המתמשך של ראש ממשלת ישראל בהגעה להסכם הפסקת אש".
פורסם לראשונה: 22:27, 04.09.24