(צילום: גיל יוחנן, נויל האריס)

שר התרבות והספורט חילי טרופר יצא נגד אמירתו של השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ, שכינה את שופט בית משפט השלום שרמז שיש חופש פולחן ליהודים בהר הבית "טיפש". בריאיון לאולפן ynet אמר טרופר: "בעניינים האלה אני משתדל לא לדבר מתוך פוזיציה. כמו שמפריע לי שמהאופוזיציה תוקפים את השופטים, כך מפריע גם כשעושים זאת מהקואליציה".
לדבריו, "אפשר לא להסכים, לחלוק, אך אני מציע שכולם ישמרו על צורת התנהלות ושיח מכובד. זו החלטתו של בית המשפט ולא הייתי מגדיר שום שופט כ'טיפש'. צריך לכבד את בית המשפט גם כשמתקבלות החלטות שמנוגדות לדעה שלנו".
3 צפייה בגלריה
"לא הייתי מגדיר שום שופט כ'טיפש', יש לכבד החלטת בית משפט". טרופר נגד פריג'
"לא הייתי מגדיר שום שופט כ'טיפש', יש לכבד החלטת בית משפט". טרופר נגד פריג'
"לא הייתי מגדיר שום שופט כ'טיפש', יש לכבד החלטת בית משפט". טרופר נגד פריג'
(צילום: הדר יואביאן)
- אנחנו פסע מיום ירושלים. כולנו זוכרים מה היה בשנה שעברה. שמענו כבר את ח"כ בן גביר מודיע שיעלה להר הבית, ההתבטאות של פריג' רק תגרום ליותר להט. "ממשלת ישראל, מדינת ישראל, עושה הכל כדי לשמור על סטטוס קוו. יש הרבה 'פייק ניוז' בעיקר מהצד הפלסטיני כמובן אנחנו מקפידים שכולם יוכלו לעלות להר הבית. יהודים, ערבים, חופש הפולחן עיקרון שנמשך עשרות שנים ואנחנו שומרים עליו. יש הרבה גורמים שיש להם עניין להדליק מדורות פה - החמאס בראשן. לא צריך לשחק לידיים שלו ולא צריך להיבהל מהאיומים שלו יש צעדת דגלים שכבר עשרות שנים עוברת במתווה מסוים למעט שנה אחת שנתניהו היה ראש הממשלה ושינה את המתווה. באופן שיטתי, יהודים יכולים לצעוד בכל מקום בירושלים וכך יישמר גם הפעם. כל עוד הדרג המקצועי יודע לאבטח את האירוע הזה, כך זה יתקיים".
-אז בניגוד לשנה שעברה השר טרופר אנחנו לא נראה באותו היום איזו החלטה אחרת בגלל צרכים מקצועיים? "אני יודע לדבר איתך נכון להיום. זו ההחלטה שהתקבלה אגב בדרג מקצועי זו לא החלטה פוליטית. בעניינים האלה השר בר-לב עשה הכל עם כל הגורמים הרלוונטים והגיע להחלטה שהצעדה תעבור בשער שכם כמו שהיה כל השנים. כרגע לא עוסקים בספקולציות, לא נבהלים מאיומים. זה מה שנכון לישראל, וזה מה שיקרה".
"אצביע נגד 'ממדים ללימודים' במצב הנוכחי"
(צילום: נויל האריס)

הוא התייחס לעלייתו הצפויה של ח"כ איתמר בן גביר להר הבית ביום ירושלים ואמר: "האם השיקולים שלו תמיד שיקולים ענייניים? בוודאי שלא. אני חושב שבן גביר הוא לא בדיוק מופת לאחריות ולהתנהלות מחושבת. אנחנו יודעים מה עשה בשייח ג'ראח, מעת לעת מקים כל מיני לשכות ומחפש להדליק מדורות". עם זאת הבהיר: "חופש הפולחן הוא חופש הפולחן ובעניין הזה כמו בעניין עם בית המשפט מציע לכולם להיזהר מהפוזיציה. אנחנו מאמינים שבמשך עשרות שנים גם יהודים וגם ערבים יכולים לעלות להר הבית בבטחה".
גם חברת הכנסת מיכל וולדיגר, מספר 2 ב"ציונות הדתית", התראיינה לאולפן ynet הבוקר. היא התייחסה להחלטת בית המשפט: "מדברים על חופש פולחן מדברים על אפשרות להתפלל בכל מקום, עם ישראל אלפי שנים אומר 'שמע ישראל', אומר את התפילה, הוא מתפלל לתקומה, ולבניית בית המקדש".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
"לא מופת לאחריות". איתמר בן גביר בהר הבית
(צילום: יואב דודקוביץ')
3 צפייה בגלריה
מיכל וולדיגר
מיכל וולדיגר
"בן גביר לא מסית". מיכל וולדיגר
(צילום: יואב דוידקוביץ')
היא טענה כי ההתנגדות של גורמים בממשלה להחלטת בית המשפט הינה "מדיניות מלמעלה". "מדובר בפנייה שמאלה, כלומר ממשלת שמאל על מלא". וולדיגר התייחסה לטענות האופוזיציה נגד בן גביר: "את יודעת אני שומעת כל הזמן את השיח הכל כך קלוקל בעיניי, גם שרים וגם חכים מהקואליציה שמדברים על הסתה של לקרוא 'שמע ישראל' וללכת עם דגל ישראל, ועל בן גביר אומרים 'מסית'. בן גביר לא מסית, אני לא שמעתי את בן גביר אומר שאסור למוסלמים להתפלל בהר הבית. להיפך רק הוא אומר: 'חברים גם לנו מותר'. לכן לא ברור לי למה הוא המסית?".
שני המרואיינים התייחסו להצבעה הצפויה בהמשך היום במליאת הכנסת בנוגע לחוק "ממדים ללימודים". "אני חושב שהם מביכים בעיקר את עצמם. החוק יעלה היום במליאה כי זה החוק הנכון. לפעמים אין פוליטיקה יש רק שיקול ענייני. מי שהיום יפיל את זה הוא בעיקר יציג מופע של פוליטיקה קטנה ובושה גדולה. הבושה היא של אנשי הליכוד, המפלגה שקוראת לעצמה 'ציונות דתית', המפלגות החרדיות ושיקלי וסילמן. כל מי שלא ייכנס למליאה ויצביע בעד החוק הזה גם יוריד לטמיון שנה של לימודים של חיילים, וגם יירק בפניהם של חיילי צה"ל", תקף.
וולדיגר הבהירה כי על אף הביקורת תצביע נגד: "מדובר בממשלת שמאל על מלא שלא מצליחה להעביר שום חוק שום חוק שקשור לחיילי צה"ל, ללאום היהודי. אני מקווה מאוד שעוד היום תשכיל הקואליציה לתקן את כל החורים שיש בחוק הזה. כרגע כמו שהוא נראה היום אני בהחלט אשתתף במשמעת האופוזיציונית החשובה הזו ונצביע נגד כדי להביא חוק הרבה הרבה יותר טוב".
טרופר נשאל מדוע בקואליציה מתנגדים להגיע לפשרה עם הליכוד ולהצביע בעד החוק שמציעים באופוזיציה והשיב: "העובדות הן מאוד פשוטות. הם 12 שנה היו בשלטון לא שמעת אף אחד מהם מתעסק בדבר הזה. מ-2016 עובדת אותה תוכנית בדיוק שנותנת שני שליש. באותם שנים אני מזכיר נתניהו היה ראש הממשלה ואף אחד לא שינה את זה. זו התוכנית, יש בה היגיון, אגב ההשלמה למאה אחוז באה מכספי הפיקדון שלהם (של הלוחמים). יש עניין של דמי רצינות".