שר הפנים הצרפתי העריך הבוקר (יום ב') כי אנשי שמאל קיצוני עומדים מאחורי השחתת התשתיות של קווי הרכבת, שיצרו כאוס תחבורתי ביום שישי - שעות לפני טקס הפתיחה של האולימפיאדה בפריז. שעה קלה לאחר מכן דווח על חשוד ראשון שנעצר: החשוד, שהוגדר כאיש שמאל קיצוני, נתפס אתמול בצפון צרפת במתקן של SNCF, חברת הרכבות הלאומית.
בשישי לפנות בוקר השחיתו אלמונים תשתיות של קווי הרכבות המהירות של SNCF בכמה מוקדים אסטרטגיים בצרפת. מעשי ההשחתה, שכללו הצתה של מערכות האיתות בתחנות, גרמו לשיבושים קשים בתנועת הרכבות והשפיעו על יותר מ-800,000 נוסעים.
3 צפייה בגלריה
עובדי חברת הרכבות של צרפת באחת התחנות שהושחתו לפני פתיחת ה אולימפיאדה ב פריז
עובדי חברת הרכבות של צרפת באחת התחנות שהושחתו לפני פתיחת ה אולימפיאדה ב פריז
עובדי חברת הרכבות של צרפת באחת התחנות שנפגעו
(צילום: @SNCFReseau via X via REUTERS)
רק הבוקר הודיע שר התחבורה פטריס ורגרייט כי תנועת הרכבות המהירות שבה לסדרה – שלושה ימים אחרי הכאוס שנוצר. בתוך כך, הבוקר דיווח גורם במשטרה הצרפתית לסוכנות הידיעות AFP על מעשי השחתה נוספים: לדבריו במהלך הלילה חיבלו אלמונים בתשתיות הסיבים האופטיים בשישה אזורים במדינה. לפי אותו גורם הבירה פריז לא נפגעה מאותם מעשי השחתה.
לפי הדיווחים הלילה הושחתו מתקני תקשורת של החברות SFR ו-Bouygues Telecom. המתקנים היו בדרום צרפת, בקרבת הגבול עם לוקסמבורג שבצפון המדינה ובמחוז אואז ליד פריז. בממשלת צרפת אמרו כי ההשחתות משפיעות על פעילות של טלפונים קוויים וניידים באזורים שבהם הושחתו המתקנים, וכי נעשות פעולות להשבת הפעילות לסדרה.
שר הפנים ג'רלד דרמנה אמר הבוקר כי צרפת הצליחה לאמת את זהותם של חלק מהחשודים בהשחתת קווי הרכבות המהירות, ומנהלת אחריהם מצוד. אתמול נעצר חשוד ראשון: צרפת דיווחה על מעצר של איש שמאל קיצוני במתקן של SNCF, וציינה כי הוא חשוד במעורבות בחבלות בשישי.
3 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
נוסעים בתחנת רכבת בפריז ביום שישי
( צילום: Thibaud MORITZ / AFP)
שר הפנים הוסיף כי החבלות בתשתיות של קווי הרכבות "היו מכוונות, מדויקות וממוקדות מאוד. מדובר בדפוס הפעולה של השמאל הקיצוני". באתר החדשות France 24 נכתב כי אנרכיסטים מהשמאל הקיצוני היו אחראים בעבר להצתות בתשתיות של קווי הרכבת.
בסוף השבוע פורסמו הערכות שרוסיה מעורבת במעשי ההשחתה. דרמנה ציין כי טרם ברור אם המשחיתים פעלו בשם גורם חיצוני ו"עברו מניפולציה", או שפעלו "לטובתם האישית". בקרמלין אמרו היום כי ההערכות שרוסיה קשורה למעשי ההשחתה הן שקריות. "התקשורת המערבית מנסה להאשים את רוסיה בכל דבר", נמסר מהקרמלין.
3 צפייה בגלריה
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
 שיבושים בתנועת הרכבות בפריז
800 אלף נוסעים נפגעו מפעולות החבלה
(Thibaud MORITZ / AFP)
אחרי השיבושים בתנועת הרכבות נשלחה לכמה כלי תקשורת בצרפת הצהרה בשם ארגון אנונימי שכינה את עצמו "משלחת בלתי צפויה". ההצהרה הביעה תמיכה בהשחתות וטען כי האולימפיאדה היא "חגיגה של לאומנות" ודיכוי. דרמנה אמר כי ההצהרה אמנם מחזקת את ההערכה שמדובר בפעולה של השמאל הקיצוני, אך בשלב זה יש לגלות זהירות ולהימנע ממסקנות נחרצות.