(צילום: משה מזרחי)

מבחן רציני לקואליציה החדשה: שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי בכל מקרה בכוונתה להעלות מחר להצבעה את "חוק האזרחות", שנועד למנוע איחוד משפחות ערביות בישראל עם פלסטינים מהשטחים. זאת למרות שכפי שפורסם ב-ynet, במרצ הודיעו כי המפלגה לא תתמוך בהוראת השעה הזמנית, שתוקפה יפוג ביום שלישי. ח"כ מיכל רוזין ממרצ אמרה היום (ראשון) לאולפן ynet: "החוק לא יפיל את הממשלה גם אם לא יעבור".
"אני לא חושבת שאנחנו מקל בגלגלים של הקואליציה, להפך", אמרה רוזין. "בשבועיים האחרונים כיו"ר הסיעה אני יכולה להגיד לך שהיינו חיילים וחיילות הכי מסורים בקואליציה". לדבריה, "אולי התקשורת הופכת את זה למבחן, אני לא חושבת שזה נכון. המבחן שלנו זה אם הממשלה מצליחה לתפקד ולעבוד ביחד ורואים שכן. חוק האזרחות שנוי במחלוקת ומראש היה צריך להוריד אותו מהשולחן, להקים ועדה לפני חודש ולנסות לפתור את הדברים ולהגיע לפשרות. חוק האזרחות הוארך 18 שנה בהוראת שעה כי בג"ץ לא חי איתו בנוחות".
4 צפייה בגלריה
"הממשלה מצליחה לתפקד". רוזין
"הממשלה מצליחה לתפקד". רוזין
"הממשלה מצליחה לתפקד". רוזין
(צילום: גיל יוחנן)
-כששאלנו אתכם לפני הקמת הממשלה מה תעשו כשתגיעו לאירועים שנויים במחלקות, אמרתם שלא תטפלו בהם. אבל יש הוראת שעה שצריכה לעבור, תצביעו נגד? "לא אמרנו שנטפל רק בכלכלה ובריאות, התייחסנו ברצינות לכך שיהיו מהמורות בדרך ושיהיו דברים שנצטרך לבלוע. אני מנסה לשכנע את שרת הפנים גם בפגישות אישיות שלא יקרה שום דבר כי גם אם החוק פוקע, שרת הפנים היא זאת שמאשרת ולא אוטומטית אישור משפחות וקבלת מעמד. אנחנו לא מדברים על אזרחות אלא על תושבות, רוב האנשים שיש להם אישור הם ללא רישיון נהיגה וביטוח לאומי, בעצם אנשים שקופים".
"התקשורת עם שקד מצוינת", אמרה רוזין, "אבל לצערי היא לא מוכנה לא להצעה של פריג' ולא להאריך לתקופה קצרה יותר, לא לפתוח את החוק, לא לדון בו, לא לשנות אותו. בג"ץ אומר 'תעשו בדיקה פרטנית', יש בעיה ביטחונית? יש שב"כ, הרי נכנסים 100אלף פועלים לישראל אחרי בדיקת שב"כ. אם אני מתחתנת עם הולנדי או גרמני, הוא עובר פה בדיקה ארוכה".
נתניהו: "אם חוק יסוד: ההגירה יקודם - נתמוך בחוק האזרחות"
(צילום: אלכס גמבורג)

הפרות סדר בעת פינוי מאחז אביתר
(צילום: אריק מרמור )

"באנו עם אידאולוגיה ואף אחד לא ויתר על האידאולוגיה שלו ועל העמדות שלו", הבהירה חברת הכנסת ממרצ. "אני לא מצפה מניר אורבך להפוך להיות מיכל רוזין ואני לא מצפה מפריג' להיות סער, לכל אחד יש את העמדות שלו, ועם זאת יש כוונה מלאה שהממשלה תצליח. חוק האזרחות לא יפיל את הממשלה גם אם לא יעבור, זה לא יהיה נעים כי יש חלקים בממשלה שרוצים אותו כמו שלי לא נעים שהגיעו לפשרה עם פורעי אביתר".
-לא ראיתי מעולם פינוי כל כך שקט ומסודר, אז למה לקרוא להם פורעים? "כי זה אנשים שפעלו נגד החוק, עלו על גבעה ואמרו 'אנחנו נשב פה'. אני מאוכזבת מההחלטה של בני גנץ כי זה חוסר הבנה שזה פוגע בביטחון המדינה וגם שזה יקרה שוב ושוב. אם עשיתי פעם אחת וזה עבר בשקט ועוד נותנים לי פרס, אז למה לא לעלות כל שבועיים לגבעה אחרת? יגיעו לעוד פשרה והנה הגענו למאחזים חוקיים ברחבי השטחים הכבושים".
ח"כ טופורובסקי: באופוזיציה עברו את הגבול 
(צילום: גיל יוחנן, משה מזרחי)

גם ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) התייחס לחוק שהפך להיות נפיץ בקואליציה הנוכחית, ואמר לאולפן ynet כי "זה בסדר שלא מסכימים על הכל וצריך לתפוס את זה לפני. כשזה עלה בהסכם הקואליציוני שמנו את זה בצד, לא עלה בדעתנו שהליכוד והציונות הדתית יפגעו לתפיסתם בביטחון ישראל, גילינו שטעינו ולמדנו".
4 צפייה בגלריה
פינוי מאחז אביתר
פינוי מאחז אביתר
פינוי מאחז אביתר
(צילום: AFP)
-מה הלאה? תביאו למליאה והחוק יפול ויהיה רעש? "להביא את החוק למליאה זה אופציה מרכזית אבל יש מספר אופציות נוספות. ראשי המפלגות יתכנסו ויבחרו בין האופציות. לדעתי צריך להעלות את החוק ואז ישראל תראה מי מצביע בעד החוק והולך עם האידאולוגיה ומי מצביע נגד ביטחון ישראל. נראה מה יעשו ביבי, דרעי, דיכטר - כל אלה שהובילו את החוק וביקשו בממשלה הקודמת הארכה".
"אני לא מחפש חבל הצלה מהאופוזיציה", אמר טופורובסקי. "כשזה עלה במו"מ הקואליציוני - ואולי זאת הטעות - שמו אותו בצד כי אמרנו לעצמנו שהליכוד בטוח יצביע בעדו. עכשיו אנחנו מתמודדים עם זה, זה לא משבר ביטחוני גם אם החוק לא יעבור ויש דרך לטפל בדברים האלה, זה לא משבר קואליציוני".
בן גביר על חוק האזרחות: "לא נהיה גלגל הצלה לקואליציה"
(צילום: גיל יוחנן, משה מזרחי)

ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית אמר כי יצביע נגד החוק במתכונתו הנוכחית. "אני בוודאי אצביע נגד מה שהקואליציה תביא, משום שלנו יש הצעה הרבה יותר יסודית ויותר נכונה, אני מדבר על חוק יסוד: ההגירה. גם אם החוק לא יעבור, מה שגברת שקד צריכה לעשות זה לחתום על צווים פרטניים, היא תעבוד קצת יותר קשה, לא קרה כלום. היא החליטה ללכת עם עבאס. שרת הפנים יכולה פרטני להחליט אחד אחד שלא מאפשרת לו כניסה וגמרנו".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר באולפן ynet
איתמר בן גביר באולפן ynet
"הפשרה באביתר הייתה טעות". איתמר בן גביר
(צילום: משה מזרחי)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"תעבוד קצת יותר קשה". איילת שקד
(צילום: יונתן זינדל)
"אחריות לאומית? האחריות הלאומית שלנו זה לא לתת לממשלה עם עבאס לצאת לדרך", הבהיר בן גביר. "אנחנו לא נהיה גלגל ההצלה של הממשלה, לא נהיה חבל ההצלה. רוצים חוק, לא רוצים ששקד תשב עד ארבע בבוקר על צווים".
בן גביר אמר שהפשרה עם תושבי אביתר הייתה טעות. "עמדתי ידועה ואמרתי אותה גם לדניאלה ויס ויוסי דגן. בזמן שמכשירים אלפי בתים לא חוקים בנגב אין סיבה שלא יאפשרו ליהודים להיות שם בבתים האלה. אבל ההחלטה שלהם ואני נותן להם את הגב ולא לבני גנץ".
-מה רצית שיהיה שם? עימות והתנגשות? "לא, רציתי שגנץ ובנט ינהיגו דין שווה כמו בנגב, שם יש אלפי בתים לא חוקיים ואף אחד לא מציע לבדוק את המבנים. למה מתיישבים הופכים לאזרחים סוג ד'? למה לבדואים מותר ולמתיישבים אסור? אני רוצה שוויון".
"אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", הסביר בן גביר. "אם יגידו שיש משילות בנגב והולכים להרוס אלפי בתים אני מבין את הפשרה, אבל אם לא נוגעים בבית אחד בנגב, אז מה קרה? למה אנחנו מופלים לעומת האוכלוסיה הבדואית? למה הם יכולים לשבת איפה שרוצים ומתי שרוצים? לא יכול להיות דין אחד ודין שני, הדם של המתיישבים לא פחות חשוב משל הבדואים".