קבינט הקורונה אישר אמש (רביעי) במשאל טלפוני את הגדלת התפוסה המרבית המותרת בחנות רחוב ובחנות הפועלת במתחם קניות בהתאם לגודל החנות - כך שמספר הלקוחות המותר יהיה לפי יחס של אדם לכל 7 מ"ר משטח החנות ולא יותר מ-10 אנשים. בכל מקרה התפוסה המותרת לא תפחת מ-4 אנשים כפי שאושר עד כה.
אתמול: תורים צפופים עם פתיחת מרכזי המסחר
(צילום: שמיר אלבז, שחר גולשטיין )

3 צפייה בגלריה
מתחמי ביג בבאר שבע ובקסטינה
מתחמי ביג בבאר שבע ובקסטינה
התורים הצפופים שלשום במרכז ביג שבבאר שבע
(צילום: בראל אפרים , שמוליק דודפור)
שר האוצר, ישראל כץ, בירך על הצעד ואמר כי "מדובר בהחלטה חשובה של קבינט הקורונה". לדבריו, "זו החלטה מתבקשת נוכח צפיפות התורים והצורך להקל על הלקוחות ועל בעלי העסקים. כעת ניתן לפתוח את השווקים והקניונים ולאפשר למסחר במשק ולעובדים רבים לחזור לפעילות מלאה".
שלשום, נזכיר, נפתחו מרכזי הקניות - ותורים ארוכים וצפופים נצפו מחוץ לחנויות שניסו לעמוד בתנאי התו הסגול. בעקבות זאת, משרד הבריאות המליץ לקבינט הקורונה להתחשב בשטחי החנויות כדי שבעסקים גדולים יותר ניתן יהיה להכניס יותר לקוחות. תורים צפופים נרשמו גם לאחר שנפתחו חנויות הרחוב.
ההחלטה במשרד הבריאות התקבלה לאחר שמוקדם יותר פנה ח"כ אשר לראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ודרש כי יישקל "מדרג פתיחת חנויות לפיו חנויות של עד 50 מ"ר יישארו על 4 קונים ומעל 50 מ"ר עם מספר יותר סביר. לדבריו, "כשרואים את התורים בחוץ של מאות אנשים, ושומר שצריך לבדוק שהם לא יריבו - אולי צריך לחשוב על תיקון גם בנושא הזה".
תורים במתחם ביג בבאר שבע, אתמול
(צילום: בראל אפרים, אורי דוידוביץ)

"עכשיו, כשהקבינט החליט על פתיחת ה'ביגים', יש מקום לחשוב על מדרג", הדגישה אלרעי פרייס. "המסחר אמור היה להיפתח רק בשלב השלישי כי הרעיון האפידמיולוגי שעומד מאחורי זה הוא שבשלב השני ייפתחו עסקים עם כמות קטנה ומתחלפת של אנשים. מרגע שאמרו שרוצים לפתוח את חנויות הרחוב משיקולים כלכליים - הוחלט שיש לנסות לשמר את אותו עיקרון אפידמיולוגי".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה עוד כי "משרד הבריאות עובד על פיתוח סריקת ברקוד (QR) שיוצב בכניסה לחנויות ויאפשר קבלת מידע על הנכנסים כדי לקטוע שרשראות הדבקה ולפתוח חנויות לכמות יותר גדולה של לקוחות".

עושים סדר: מה פתוח ומה סגור?

מלבד החנויות, הקלות נוספות שעליהן הוחלט אתמול הן פתיחת גני החיות והספארי, בנוסף לפתיחת המלונות, מסעדות, אטרקציות ומסחר באילת ובים המלח בכפוף למתווה האיים הירוקים. ההגעה לאילת ולים המלח, נזכיר, מותנית בבדיקת קורונה חיובית מ-72 השעות שלפני החופשה.
3 צפייה בגלריה
פתיחת איי התיירות באי אילת
פתיחת איי התיירות באי אילת
המחסום בכניסה לאילת
(צילום: מאיר אוחיון)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
בנימין נתניהו ויואב גלנט בבית ספר נטעים שבבית חורון
תלמידים נוספים יחזרו בקרוב. גלנט ונתניהו בפתיחת שנת הלימודים
(צילום: נדב אבס)
בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ סיכמו בימים האחרונים כי נציגי הקניונים יגבשו פיילוט להפעלת קניון אחד בצורה מצומצמת. בכפוף להצלחתו, יוחלט על מועד פתיחת הקניונים בהמשך.
כמו כן, לפי מתווה הלימודים של משרד החינוך שאושר על ידי הקבינט, כיתות א'-ד' לומדים ארבעה ימים בשבוע. הכיתות מפוצלות כך שכמות התלמידים לא עולה על 20 בכיתה, למעט החרגות שמאפשרות לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות שנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך.
תלמידי ה'-ו' יחזרו לכיתות ביום שלישי הבא (24 בנובמבר), ותלמידי י"א-י"ב יחזרו ביום שלישי בשבוע שלאחר מכן (1 בדצמבר).
על פי התקנות, כלל מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל יהיו רשאים לפעול בהיקף של 100% בהתאם לתו הסגול שאישרה הממשלה. לגבי שאר בתי העסק, הפתוחים לקהל הרחב, קבלת קהל אסורה למעט חריגים שנקבעו בתקנות של משרד הבריאות, ומשלוחים מכלל בתי העסק.
חרף ההקלות האחרונות, מסעדות, בתי אוכל ואולמות האירועים נותרו סגורים. עם זאת, המסעדות ובתי האוכל יכולים להפעיל שירות של איסוף עצמי (Take Away) מבית העסק, וקיום אירועים מותר בתפוסה של עד 20 איש במקום פתוח ועשרה אנשים במקום סגור.
בתוך כך, אתמול עדכן משרד הבריאות כי מחצות ועד לשעה 18:22 אובחנו 426 חולי קורונה נוספים בישראל – שיעור של 1.7% בדיקות חיוביות. בבתי החולים בישראל מאושפזים 539 חולי קורונה, 308 מהם במצב קשה. 125 חולים מחוברים למכונות הנשמה. חולה נוסף נפטר אתמול, ומספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,738. שלושה מהמונשמים הם נערים.
משרד הבריאות עדכן כי שלשום אובחנו 819 נדבקים. 133 מהם הם תושבי ירושלים, 41 מנצרת, 33 מבוקעאתא שבצפון רמת הגולן, 28 מחיפה, 22 מתל אביב יפו, 19 מבני ברק, 17 מאום אל פחם, 14 מרמלה, 14 מג'דיידה מכר, 13 מבאר שבע, 13 מרהט, 12 מפתח תקווה, 11 מטייבה, 11 מאכסאל ו-11 מחורה.
פורסם לראשונה: 22:04, 18.11.20