לחדשות הללו חיכו בני המשפחות ולמעשה עם ישראל כולו 246 ימים. בשבת בבוקר, במבצע נועז שכונה תחילה "זרעי קיץ", חולצו נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27) מנוסייראת שבמרכז רצועת עזה - לאחר שמונה חודשים בשבי חמאס.
המבצע ההירואי, ששמו שונה למבצע "ארנון" בעקבות נפילתו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה במהלכו, הוביל לפרצי שמחה, גם בארץ וגם של ישראלים בחו"ל, ולתמונות מרגשות במיוחד של החטופים שמתאחדים עם משפחותיהם. הנה חלק מהתיעודים שלא נשכח:
רגעי המפגש הראשונים של החטופים עם משפחותיהם
(צילום: דובר צה"ל)

נועה ארגמני נפגשת עם אביה - ואף עין לא נותרה יבשה
(צילום: מתוך ערוץ 13)

נועה ארגמני בשיחה עם הנשיא
(צילום: דוברות הנשיא)

אנדריי קוזלוב יורד מהמסוק בשיבא. אי אפשר לפספס את החיוך
(צילום: יריב כץ)

תיעוד מהמסוק; החילוץ של נועה
(צילום: דובר צה"ל)

אלמוג מאיר ג׳אן בפגישה הראשונה עם החברים
(מתוך אינסטגרם)

בכירי הדרג המדיני אישרו ביום חמישי בערב בדיון מסווג את המבצע לשחרור הארבעה, שנחטפו ממסיבת הטבע ברעים, שם עבדו או בילו לצד חבריהם. פעולת החילוץ כללה הסחות דעת והונאות, ובשעה 11:00 בבוקר ניתן האור הירוק: פקודת ה"פְּעל" הגיעה מהחפ"ק המשותף לראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, חפ"ק שבו ישב גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וצפה איתם במבצע החילוץ.
ארבעת החטופים שחולצו היו בסביבה אזרחית, מעל לקרקע, בבניינים בני 4-3 קומות. הכוחות הסתערו על שני היעדים שבהם הוחזקו בנפרד, כשנועה הוחזקה בבניין אחד בקומה הראשונה - ואנדריי, שלומי ואלמוג בקומה השלישית בבניין אחר. שני הבניינים היו במרחק של מאות מטרים זה מזה, והחטופים הוחזקו לצד משפחות עזתיות. חמאס שילם למשפחות שהחזיקו את החטופים.
לפני שיצאו למבצע, שקלו המתכננים לשחרר בנפרד את נועה ארגמני, שהוחזקה בקומת קרקע, במיקום שיחסית לא מסובך להגיע אליו. אבל בשל החשש שפעולה במיקום אחד תוביל מיד את השומרים לפגוע בשלושת החטופים שבמיקום הסמוך - הוחלט לפשוט על שני המבנים בעת ובעונה אחת.
תיעוד המראת המסוק - עם החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

מתרחצים חוגגים את שחרור ארבעת החטופים
(צילום: דוברות עיריית הרצליה, חגי פלג, תיירות עין גב)

ישראלים חוגגים ביוון את חילוץ החטופים
(צילום: ניר גיגי, שי זיטון)

נועה, שתיעוד חטיפתה היה לאחד מסמלי האכזריות של טבח 7 באוקטובר, סיפרה כי שמעה דפיקות חזקות. "היא אמרה שאאוט-אוף-נוור, פתאום אומרים לה שזה מצה"ל, 'באנו לחלץ אתכם'. היא הייתה בשוק", סיפר קרוב משפחתה שפגש אותה בבית החולים שיבא בתל השומר – לשם פונו ארבעת המשוחררים.
הבעיה המרכזית שהתפתחה הייתה בדירה שבה הוחזקו אנדריי, אלמוג ושלומי. שם גם נהרג לוחם הימ"מ ארנון זמורה, שלפי צה"ל "הלך בראש הכוח". החילוץ התנהל תחת אש כבדה, ולאחריו רצו עשרות מחבלים עם טילי RPG ומקלעים בסמטאות לעבר החטופים.
בזמן נסיגת הכוחות, הרכב עם שלושת החטופים נתקע בגלל תקלה טכנית, בזמן שהיה עדיין בלב נוסייראת, וספג אש אדירה. זה היה הרגע שבו המבצע כמעט הסתבך. או אז, כוחות אוגדה 98 זינקו כדי לסייע בקרב החילוץ של הרכב, ומסוקי חילוץ נכנסו באור יום לעומק הרצועה. לפי הפלסטינים, יותר מ-90 נהרגו בקרב שהתפתח בנוסייראת.
חבריו של אלמוג מאיר ג'אן משוחחים איתו בטלפון לראשונה מאז החילוץ
(צילום: יעל צ'כנובר )

החגיגות מחוץ לביתו של אלמוג

משפחתו של אלמוג חוגגת את שחרורו

אשתו של שלומי זיו מדברת איתו לראשונה אחרי יותר מ-8 חודשים בשבי

הצהרת דובר צה"ל על המבצע הנועז
(צילום: דובר צה"ל)

בינתיים, המסוקים ובהם החטופים המריאו לארץ. נועה ארגמני הייתה הראשונה שנחתה, ואחרי המפגש עם אביה כנראה אף עין לא נשארה יבשה. אמה ליאורה נאבקת בסרטן, ורק לאחרונה אמרה כי יש לה רק בקשה אחת: "לראות את נועה, לפני יומי האחרון". משאלתה מתגשמת הערב, כשנועה הגיעה לבית החולים איכילוב, שם מאושפזת האם.
זמן קצר אחר כך נחת גם המסוק ובו אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב, ואת החיוכים של אנדריי עם ההגעה לישראל אי אפשר לפספס. ההודעה הרשמית, ואחריה ההצהרה של דובר צה"ל, נתנו את האות לחגיגות ספונטניות, גם בחופים וגם ליד בתי החטופים ששוחררו - כמו ביתו של אלמוג.
מיד אחר כך החלו השיחות הראשונות, והכל-כך מרגשות, בין החטופים ששוחררו עם בני משפחותיהם וחבריהם. "אתה גיבור, אתה מלך העולם", אמרה לשלומי זיו אשתו מירן. "החלום שלי התגשם, אני מאחלת לשאר החטופים שהחלום שלהם יתגשם", אמרה אמו רוזי את מה שמדינה שלמה מייחלת - כש-120 חטופים עדיין בעזה, בהם 43 שנקבע מותם.