3 צפייה בגלריה
אלי כהן , ישראל כץ
אלי כהן , ישראל כץ
כהן ראשון, כץ שני. רוטציה במשרד החוץ
(צילום: קובי קואנקס)
מתווה הרוטציה שאותו הכרנו עד כה רק בראשות הממשלה עובר גם למשרדים: אחרי הסיכום על רוטציה במשרד הרווחה בין שני השרים של ש"ס שיכהנו בו, ראש הממשלה בנימין נתניהו משתמש במתווה הזה גם כדי לפתור את הפלונטר בתוך הליכוד - ומחיל רוטציה במשרד החוץ. לפי המתווה שסוכם בתום פגישה בין נתניהו לישראל כץ, רגע לפני השבעת הממשלה - אלי כהן יהיה ראשון במשרד החוץ, לכהונה של שנה אחת בלבד, ואחריו יכהן כץ במשך שנתיים. בינתיים ימונה כץ לשר האנרגיה.
כץ, שרואה עצמו יורש פוטנציאלי של נתניהו בעתיד ודרש תיק כמה שיותר בכיר, לא הגיע תחילה למליאה שבה דיבר נתניהו והציג את ממשלתו - אולי בעדות לחוסר שביעות הרצון שלו מהמתווה הזה. עם זאת, לאחר פרסום המתווה הוא כן עשה את דרכו למליאה. בנאומו חשף נתניהו גם את מינויו של מקורבו והשגריר לשעבר בארה"ב רון דרמר לשר לעניינים אסטרטגיים. חברי הכנסת מהליכוד דני דנון ודוד אמסלם לא נכללו בממשלתו השישית של נתניהו. תחילה גם גילה גמליאל לא הוזכרה בהצגת הממשלה, אבל כשעתיים לאחר נאום נתניהו הוכרז כי נמצא לה תפקיד: שרת המודיעין. כיוון שהמינוי הוכרז רק אחרי הצגת הממשלה, הוא יובא לאישור הכנסת ביום שני הקרוב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וגילה גמליאל
בנימין נתניהו וגילה גמליאל
נתניהו עם גמליאל, אחרי שנמצא לה תפקיד בממשלה. היא תושבע באיחור
נתניהו מציג את ממשלתו בהכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)

רגע לפני הכרזת המתווה על רוטציה במשרד החוץ הודיע אלי כהן כי הוא זה שיעמוד בראשו ראשון. "אין כבוד גדול יותר עבורי לשרת את מדינת ישראל כשר החוץ שלה בזירה המדינית והבינלאומית", מסר כהן. "האתגרים עצומים, העולם סוער, אבל אני מודה לראש הממשלה הנכנס נתניהו על האמון הרב ואסתער על המשימות בגאווה ענקית לייצג את המדינה שבה נולדתי ואותה אני אוהב בכל רמ"ח אבריי".
הדרמה סביב תיק החוץ, נזכיר, החלה כבר אמש: עד אתמול סומן כץ כשר החוץ הראשון ברוטציה במשרד הזה, אבל במפגש אז עם נתניהו במצודת זאב הוא קיבל ממנו הצעה להיות רק שני ברוטציה, אחרי אלי כהן - וסירב. כעת הסכים למינוי הנוכחי של שר האנרגיה, עם הבטחה להיכנס בעוד שנה למשרד הבכיר יותר. כץ לא מסר לפי שעה הודעה כלשהי על מינויו.
לפני מצעד התיקים בליכוד הבטיח שלשום כץ "לקבל כל הכרעה" של נתניהו, כשברקע החשיפה ב-ynet על הציר הפנימי שהקימו הוא וח"כים ותיקים נוספים במפלגה במטרה לאלץ את נתניהו להעניק להם תיקים בכירים. בציר היה חבר גם דוד אמסלם, שכאמור נותר מחוץ לממשלה אחרי שנתניהו סירב לתת לו את התפקידים שדרש (תיק המשפטים או ראשות הכנסת).
כץ כבר עורר סערה לאחר הדלפת הקלטה שלו עוד בתחילת המשא ומתן הקואליציוני, שבה נשמע אומר כי יש לו "סיעה" בתוך הליכוד - וכי "ביבי נותן תפקידים או למי שהוא רוצה או למי שהוא חייב. יותר בטוח - למי שהוא חייב". לאחר חשיפת ההקלטה הזהירו גורמים בסביבת נתניהו כי "מי שיאיים ימצא את עצמו בחוץ - ולא במשרד החוץ".
מי שיכהן ראשון כשר החוץ, אלי כהן, כיהן בעבר כשר הכלכלה וכשר המודיעין. כהן בן ה-50 הוא רואה חשבון במקצועו ונבחר לראשונה לכנסת בשנת 2015. מתוקף תפקידו יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני.
3 צפייה בגלריה
נתניהו עם מאי גולן, שתכהן כסגניתה של אורית סטרוק
נתניהו עם מאי גולן, שתכהן כסגניתה של אורית סטרוק
נתניהו עם מאי גולן, שתכהן כסגניתה של אורית סטרוק
גם במשרד הרווחה כאמור תהיה רוטציה בין שני חברי כנסת מש"ס, כשיעקב מרגי יכהן כשר הרווחה במחצית הראשונה של הקדנציה, ובמחצית השנייה יחליף אותו יואב בן צור. בשנתיים הראשונות יכהן בן צור כשר במשרד הרווחה ויהיה אחראי על הביטוח הלאומי וזרוע התעסוקה במשרד הרווחה. אחר כך, וכחלק מהרוטציה, הוא יכהן כשר הרווחה. בן צור לא יהיה השר השני היחיד במשרד ממשלתי מטעם ש"ס, שכן גם ח"כ חיים ביטון יכהן בתפקיד שר במשרד החינוך, בנוסף לשר החינוך יואב קיש מהליכוד.
מינוי נוסף של נתניהו הוא זה של חברת הכנסת מאי גולן לתפקיד סגנית שר במשרד ראש הממשלה למשימות לאומיות. גולן תהיה הסגנית של השרה המיועדת אורית סטרוק מהציונות הדתית.
פורסם לראשונה: 11:34, 29.12.22