4 צפייה בגלריה
שחאדה אבו אלקיעאן
שחאדה אבו אלקיעאן
שחאדה אבו אלקיעאן
כתב האישום שהוגש היום (חמישי) נגד שחאדה אבו אלקיעאן, בן 25 מהפזורה הבדואית עתיר ליד היישוב חורה בנגב, חושף כיצד הצעיר שנעצר על ידי שירות הביטחון הכללי מיד לאחר גיוסו לצה"ל הביע את רצונו להגיע לשורות חמאס ולסייע לארגון הטרור במאבקו נגד ישראל.
בכתב האישום מתואר כי בעקבות צו הריסה שהוציאה היחידה הארצית לאכיפת דיני תכנון ובנייה באמצע 2019 לבית אביו, החליט אבו אלקיעאן לפעול נגד המדינה ולשם כך גנב אמצעי לחימה מצה"ל. בהמשך, במהלך 2021, הוא יצר קשר עם פעיל ארגון טרור, הצטרף לארגון הטרור הסורר כתאאב אלמג'אהדין שמושבו בעזה, ומסר לו ידיעות.
אחיו של אבו אלקיעאן מדבר

הצעיר התגייס לצה"ל ב-22 במאי השנה, ולפי כתב האישום פעולותיו עבור ארגון הטרור נמשכו עד למעצרו ב-30 במאי. כאמור, לאחר מתן צו ההריסה לבית אביו, גמר אומר הצעיר בליבו לנקום במדינת ישראל. ב-19 בספטמבר 2019 גנב אבו אלקיעאן רובה M-4 עם מחסנית וסמן לייזר שהיה מונח לצד אחד מכמה חיילי צה"ל שנמו באזור יתיר.
לאחר מכן הכניס הצעיר את הרובה עם אמצעי הלחימה שגנב לתוך שק, והסתיר אותם מתחת לאדמה בסמוך לאזור מגוריו. כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד חופית קנטרוביץ' מפרקליטות מחוז דרום, מייחס לאבו אלקיעאן על עבירה זו גניבה בנסיבות מחמירות ועבירות נשק של נשיאה והובלה.
4 צפייה בגלריה
הבדואי מהנגב הונחה מעזה להתגייס לצה"ל כדי לקדם פעילות טרור
הבדואי מהנגב הונחה מעזה להתגייס לצה"ל כדי לקדם פעילות טרור
אבו אלקיעאן. הכניס את הרובה עם אמצעי הלחימה שגנב לתוך שק
עוד צוין בכתב האישום כי במהלך 2021 שוחח הצעיר באמצעות חשבון הפייסבוק שלו עם תושב רצועת עזה שמכונה "הדוקטור". לטענת הפרקליטות, השניים שוחחו על אודות מצב הלחימה בין ישראל ורצועת עזה, והנאשם אמר ל"דוקטור" שהוא תומך במאבק רצועת עזה נגד ישראל. עוד צוין כי הנאשם ביקש סיוע להצטרף לגדודי עז א-דין אל-קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס.
"הדוקטור" אמר לאבו אלקיעאן כי הדרך לכך קשה וכי הוא עלול להיחשף על-ידי כוחות הביטחון הישראליים. הנאשם אמר בתגובה כי הוא אינו חושש. לאחר מכן, במהלך אוקטובר 2021 או בסמוך לכך, ביקש "הדוקטור" את מספר הטלפון של הנאשם - ולאחר מכן החלו השניים לשוחח בטלפון. במסגרת השיחות ביניהם, נטען, אמר "הדוקטור" לנאשם כי אדם בשם "אבו סלימאן", פעיל בארגון טרור, "יסביר לו הכול".

המפעיל הציג את עצמו בתחילה כפעיל בחמאס

בהמשך "אבו סלימאן" התקשר לנאשם והשניים החלו לשוחח ביניהם. לפי הפרקליטות, במהלך 2021, "אבו סלימאן" אמר לצעיר הישראלי שיפתח חשבון בטלגרם על מנת שיוכלו לשוחח בצורה סודית ומאובטחת. אבו אלקיעאן הסכים ופתח חשבון טלגרם תחת השם "עבדאללה אלשאם". את "אבו סלימאן" הוא רשם בטלפון הנייד שלו תחת השם "קאדר".
לפי כתב האישום, הצעיר המשיך לשוחח עם "אבו סלימאן" באמצעות הטלגרם, כאשר השניים הגדירו מראש כי ההודעות ביניהם יימחקו באופן אוטומטי תוך מספר שניות על-מנת שההודעות לא יישמרו על הטלפון הנייד של הנאשם. "אבו סלימאן" הציג עצמו בפני הנאשם כפעיל בגדודי עז א-דין אל-קסאם, והנאשם אמר לו שהוא מעוניין להצטרף לשורותיהם.
"אבו סלימאן" החל לבצע לנאשם מבדקים, לבחינת נכונותו להתגייס לארגון טרור, ובחן את תגובתו למשפטים שונים שהציג לו כמו "פלסטין נמכרה". הוא גם הצהיר בפני הנאשם כי ההתגייסות לארגון טרור "מלאה קוצים ואתה צריך להחזיק מעמד". הנאשם הסכים לדברי "אבו סלימאן" שגייס אותו ואף הציע לו להעביר תשלום עבור פעילותו. עם זאת, אבו אלקיעאן דחה את הצעת התשלום.
בשלב מאוחר יותר חשף "אבו סלימאן" בפני הנאשם כי הוא חבר בארגון הטרור הקטן "כתאאב אלמג'אהדין" ולא בגדודי עז א-דין אל-קסאם. אבו אלקיעאן אמר ל"אבו סלימאן" כי הוא אינו שבע רצון מכך משום שרצה להתגייס לזרוע הצבאית של חמאס. "אבו סלימאן" הסביר לנאשם שמדובר בארגון "ג'יהאד" והפנה אותו לסרטונים ביוטיוב על-מנת ללמוד על פעילותו נגד ישראל. הצעיר התרצה ובשל כך הוא מואשם בחברות פעילה בארגון טרור ובניסיון לחברות בארגון טרור.
4 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
זירת הפיגוע בבאר שבע במרץ
(צילום: חיים הורנשטיין)
בכתב האישום צוין עוד כי מיד לאחר הצטרפותו של הנאשם לארגון הטרור הקטן, ביקש ממנו "אבו סלימאן" שיצלם עבורו מקומות בישראל, וידווח לו על אודות מקומות בארץ בעלי זיקה ביטחונית, ובהם בסיסי צה"ל, חברות ממשלתיות, תחנות רכבת וקניונים. כמו כן ביקש "אבו סלימאן" מהנאשם לדווח לו על אודות אנשים מחשבון הפייסבוק שעובדים בכוחות הביטחון של ישראל.
לפי כתב האישום, אבו אלקיעאן הסכים לכך והשניים קשרו קשר לסייע לאויב במלחמתו נגד מדינת ישראל. במסגרת הקשר ולשם קידומו, הגיע הצעיר לבסיס צבאי באזור שומריה, צילם תמונות של הבסיס והעבירן ל"אבו סלימאן" באמצעות הטלגרם. כמו כן העביר לו הנאשם תמונות של מקומות בבאר שבע וכן של הרכבת בעיר.
בנוסף, אחרי הפיגוע במרץ השנה בבאר שבע שבו נרצחו ארבעה בני אדם, "אבו סלימאן" פנה לאבו אלקיעאן ואמר לו לכתוב בפתק את שם ארגון הטרור לצד שמו של המחבל, ללכת עם הפתק לאזור הביג בבאר שבע ולצלמו שם. הצעיר הבדואי כתב את הפתק, אך בסופו של דבר נשאר בביתו ולא הלך לביג. במקביל הודיע הנאשם ל"אבו סלימאן" כי המחבל שביצע את הפיגוע המשולב, אחמד אבו אלקיעאן, הוא ממשפחתו ומשויך לדאעש.
בשיחה שקיימו השניים בטלגרם באפריל 2022, שאל "אבו סלימאן" את הנאשם אם חיילי צה"ל מתאמנים באזור מגוריו. הצעיר אמר ל"אבו סלימאן" כי ישנם מסוקים צבאיים שמנחיתים חיילי צה"ל באזור וכי ישנם חיילים שמתאמנים שם.
4 צפייה בגלריה
חיילים בגבול רצועת עזה
חיילים בגבול רצועת עזה
הנאשם התבקש לאתר עזתים שיוצרים קשר עם כוחות הביטחון
(צילום: מתן צורי)
בנוסף נטען כי "אבו סלימאן" ביקש מהנאשם להתגייס לצה"ל במסגרת פעילותו בארגון הטרור העזתי. הוא אמר לו כי כשישרת כחייל צה"ל בגבול הרצועה, עליו לאתר תושבים מעזה שיוצרים קשר עם כוחות הביטחון הישראליים ולדווח עליהם. הצעיר נענה לבקשה, הסכים להתגייס לצה"ל, וב-22 במאי הודיע ל"אבו סלימאן" כי הוא אכן עשה זאת.
"אבו סלימאן" אמר לנאשם כי לאחר שיסיים את האימון וההכשרות הראשונות בצה"ל ויועבר ליחידה ייעודית, עליו ללמוד את האזור שבו ישרת ולצלם מקומות צבאיים. במועד אחר מסר הנאשם למפעילו שמות, מספרי טלפון ותמונות של חיילים בדואים שמשרתים בצה"ל. אחרי הגיוס שלח הנאשם ל"אבו סלימאן" תמונה שלו לבוש במדי צה"ל.
"במעשיו הנ"ל", צוין, "הנאשם מסר ביודעין ידיעה שעלולה להיות לתועלת האויב או בשבילו, והתכוון בכך לפגוע בביטחון המדינה ולסייע לאויב במלחמתו במדינת ישראל". בשל כך מואשם אבו אלקיעאן במסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה ובסיוע לאויב במלחמה.

"אנחנו נאמנים למדינה"

ריזק אבו אלקיעאן, אחיו של הנאשם, אמר: "הייתי אצל השב"כ לפני כמה ימים, הייתה חקירה והלכתי הביתה. אמרו לי 'אח שלך שחאדה אצלנו'. אמרתי להם שאני יודע שהוא אצלם ושמתי עליו עורך דין. אני יודע שהוא לא עשה כלום ועכשיו ראיתי בפייסבוק שכתבו עליו את כל השקרים.
"אין לו שום קשר לחמאס. אני לקחתי אותו להתגייס לצה"ל עם הרכב שלי. הוא התגייס והיה מבסוט. אנחנו נאמנים למדינה, אם לא היה לנו טוב - היינו הולכים מכאן". בילאל, אח נוסף, אמר: "הכול שקר. אחי לא עשה את הדברים האלה. סתם עצרו אותו".