אחד הסרטונים המעניינים שנתפסו ברצועת עזה היה זה שבו תועד מנהיג חמאס יחיא סינוואר עובר במנהרה בחאן יונס, ימים ספורים לאחר תחילת המלחמה. זמן קצר לפני שהוא נכנס לפריים, אפשר לראות מספר ילדים קטנים שהולכים אחרי אישה, סמר אבו זמר - אשתו של סינוואר.
סינוואר והמשפחה במנהרה בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
אשתו של סינוואר
אשתו של סינוואר
אשתו של סינוואר עוברת במנהרה בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל )
סמר נולדה ברצועת עזה לפני כ-44 שנה במגדלי אל כראמה שבעזה, שכונה אמידה במערב העיר, שהופגזה על ידי צה"ל בתחילת המלחמה. יש לה תואר שני ביסודות הדת מהאוניברסיטה האיסלאמית בעיר, שם גם עבדה כמרצה עד חתונתה.
אשתו של סינוואר משתייכת לשבט מוכר ומכובד בקרב השבטים הפלסטיניים. משפחתה, אבו זמר הפלסטינית-עזתית, היא משפחה דתית שידועה בתמיכה ב"התנגדות העממית" (הכינוי הפלסטיני לארגוני הטרור) ובפעילות נגד ישראל. שורשיה של המשפחה נטועים עמוק במאבק נגד ישראל. על פי ההערכות, כל בני משפחתה גויסו לחמאס, חלקם ליחידת הנוח'בה, כוח הקומנדו של ארגון הטרור.
סמר ויחיא סינוואר התחתנו ב-21 בנובמבר 2011, פחות מחודש אחרי ששוחרר מהכלא הישראלי במסגרת העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. אירועי החתונה נערכו במסגדים א-נור וא-אימן ברצועה, שנפגעו במלחמה הנוכחית. סמר הייתה אז בת 31, גיל שנחשב מבוגר מאוד לחתונה בקרב נשים ברצועת עזה, שם גיל הנישואין הממוצע של האישה הוא 20.
4 צפייה בגלריה
סינוואר חותם על הכתובה של אשתו
סינוואר חותם על הכתובה של אשתו
סינוואר חותם על הכתובה של אשתו
סינוואר היה באותו הזמן בן 49, אבל פער הגילים של 18 שנים לא ממש הפריע לסמר. היא הבינה שמדובר בהזדמנות חייה להתחתן עם איש משמעותי ובעל השפעה רבה ברצועת עזה. סינוואר עצמו סיפר בעבר בריאיון טלוויזיוני שהוא לא ממש היה מעורב בבחירת אשתו: "בזמן שהייתי בארץ הקודש (סעודיה – ע"ח) כדי לערוך את החאג', ארבע אחיותיי הצליחו למצוא לי כלה".
בסרטון שפורסם מהמנהרה בחאן יונס נראים שלושה ילדים יחד עם סינוואר ורעייתו, בהם ככל הנראה בכורו, שנקרא איברהים על שם אביו של סינוואר. בראיונות בתקשורת הוא נשאל מספר פעמים על ילדיו ומשפחתו האישית, אך בכל פעם התחמק בצורה אחרת. סינוואר הסביר שהוא לא רוצה לחשוף את חייו האישיים בתקשורת, ומעדיף לשמור את המידע הזה בפרטיות.
למרות זאת, ב-2018 סיפר בריאיון ל"טלגרף" דובר חמאס, חאזם קאסם, שסינוואר מרבה להביא את הילדים למשרדי ארגון הטרור ולא נבוך להביע את חיבתו אליהם. "הוא משחק איתם בצורה שאנחנו לא עושים עם הילדים שלנו, הוא מאוד מעורב", סיפר. "אני מניח שזה בגלל שהוא חיכה בכלא הרבה שנים לילדים האלה. הוא גם מאמין שהוא ברשימת המבוקשים של ישראל ולכן הילדים האלה עלולים לאבד את אביהם. אז הוא מגדיל את המינון של האהבה".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר והילדים. "מגדיל את המינון של האהבה"
קשה מאוד למצוא תמונות של סמר, שידועה כאישה דתית אדוקה, שמסתובבת לרוב עם ניקאב. גם באתר האינטרנט של האוניברסיטה שבה לימדה לא הועלתה תמונה שלה. בתקשורת הערבית מתארים אותה כאישה שמאופיינת בסבלנות, בתקווה ובאמונה מוחלטת בבעלה. לפי הדיווחים, היא חיכתה לו לילות כימים עד ששב מהפעולות שעשה במסגרת חמאס. מתארים אותה כאישה ש"נפלה בקסמו" של סינוואר, שעד היום מעריצה אותו, למרות שמדובר באדם אלים וברוטלי.
במסגרת תפקידו כמנהל יחידת אל-מג'ד במודיעין העזתי הוא היה אחראי לכפיית המוסר ברצועת עזה, ולהעניש חשודים בביצוע חטאים כמו הומוסקסואליות או קיום יחסים מחוץ לנישואין. בנוסף הוא היה מעורב ברצח פלסטינים שהואשמו בשיתוף פעולה עם ישראל. סינוואר הודה ברציחת 12 משתפי פעולה, ובזמן שהיה בכלא הישראלי גרם למותם של שלושה אסירים פלסטינים בטענה שהם בגדו בסוגיה הפלסטינית. אבל כל זה לא הרתיע את סמר אשתו או את הוריה. מבחינתם, סינוואר הוא מפלט לסטטוס חברתי רם מעלה בחברה העזתית.
סינוואר אולי לא מדבר בגלוי על משפחתו, אבל המשפחה כן משתמשת בשמו כדי להיטיב עימה. ב-2017 נחשף ברצועה שאחיינו, נשוי ואב לילדים, נעצר בעיר עזה בעת שביצע אקט מיני עם אישה נשואה. לפי משטר הטרור בחמאס, העונש על ניאוף הוא סקילה למוות. אבל האחיין דאג ליידע את אנשי חמאס שעצרו אותו על הקשר למנהיג חמאס. האם זאת הסיבה שבגללה הוא לא נענש? אף אחד ברצועת עזה לא יודע להגיד במפורש, אבל תושבי הרצועה כעסו מאוד על האיפה ואיפה.
התיעוד האחרון של המשפחה של סינוואר היא מאותם ימים בתחילת המלחמה. כעת, כשהלחימה ברצועה מתקדמת, עולה השאלה איפה נמצא סינוואר. הפרשן מאהר פרגלי העריך בריאיון לעיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" שסינוואר לא עזב את גבולות עזה והוא עדיין מסתובב במנהרות הטרור. להערכתו, אין מדינה בעולם שתסכים לקבל אותו לשטחה, וברגע שיצא מהרצועה הוא יהיה יעד קל לפעולה ישראלית.