2 צפייה בגלריה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
חידוש הנסיעה ברכבת בצל התפשטות נגיף הקורונה
ועד העובדים: "מאחורי ההודעה התמימה עומד מהלך חד-צדדי"
(צילום: עידן ארבל)
מצטמצמת והולכת פעילות רכבת ישראל בתקופת סגר הקורונה: הנהלת החברה הודיעה היום (א') שהחל מיום שלישי יושבתו שני מקטעי מסילות במרכז הארץ ובדרום, ועשרות תחנות ייסגרו, בשל עבודות על פרויקט החשמול שיימשכו עד תחילת פברואר.
אלה השינויים בפעילות הרכבת: לא תופעלנה רכבות מדרום לתחנת תל אביב ההגנה, וזו תהיה התחנה האחרונה שאליה ניתן יהיה להגיע מכיוון צפון. כל התחנות הדרומיות לתחנה תיסגרנה זמנית לשירות. כמו כן לא תופעלנה רכבות בקו הרצליה-ירושלים יצחק נבון, ובקו ראש העין צפון-ראשל"צ-משה דיין-באר שבע.
אלה התחנות שתיסגרנה זמנית לשירות: ראש העין צפון, פתח תקווה סגולה, פתח תקווה קריית אריה, בני ברק, לוד, לוד גני אביב, כפר חב"ד, מודיעין מרכז, פאתי מודיעין, ירושלים יצחק נבון, צומת חולון, חולון וולפסון, בת ים יוספטל, בת ים קוממיות, רמלה, בית שמש, באר יעקב, ראשל"צ הראשונים, ראשל"צ משה דיין, רחובות, יבנה מזרח, יבנה מערב, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים, מזכרת בתיה, קריית מלאכי יואב, קריית גת, להבים רהט, באר שבע צפון האוניברסיטה, באר שבע מרכז, דימונה.
ביקורת ציבורית נרחבת נמתחה על העובדה שבנוסף לעבודות הללו - הרכבת מושבתת לחלוטין בסופי השבוע לצורך חשמול המסילה מבלי לפתוח את הרשת ולסגור מקטעים ספציפיים, כך שאפשרות ההתניידות של מי שנסמך על התחבורה הציבורית לא תיפגע באופן גס.
בהודעה לציבור נמסר מרכבת ישראל: "העבודות תתבצענה במוקדים רבים במרכז הארץ ודרומה: לוד, אשקלון, קריית גת, באר שבע ועוד, ויכללו בין היתר עבודות תשתית, תחזוקה ופיתוח, כגון חיבורו של מתחם התחזוקה החדש באשקלון לרשת המסילות הארצית, השלמת מתחם התחזוקה החשמלי בלוד, החלפת מרכיבי מסילה במוקדים רבים, שיקום מסילות קיימות ועוד. בשל העבודות, יחולו שינויים בתנועת הרכבות מיום שלישי הקרוב ועד 3 בפברואר".
את ההודעה לציבור פרסמה הרכבת היום, אולם את עובדיה היא עדכנה כבר בשבת במכתב שהעביר להם המנכ"ל מיכאל (מיכה) מייקסנר.
 צילום: ירון שרון
בתגובה דורש הוועד לנקוט צעדים ארגוניים, משום שלטענתו מדובר במהלך חד-צדדי שיביא השבתת חמישית מעובדי הרכבת. משמעות "צעדים ארגוניים" היא מהלכים שהוועד יכול להפעיל לאחר שהוכרז סכסוך עבודה - לרבות שביתה, עיצומים או אי-ביצוע עבודות הקשורות בחשמול. ההערכה היא שהם לא ישתמשו בשביתה.
הבוקר קיבלו העובדים פנייה מהוועד שבה נכתב: "מאחורי ההודעה התמימה לכאורה שקיבלתם אתמול מסתתרת כוונה של החברה לפעול להתקדמות פרויקט החשמול במהלך ימי הסגר, וסגירת כל התחנות מתל אביב ההגנה ודרומה, ומירושלים לכיוון המרכז ומשה דיין באר שבע... מדובר במהלך חד-צדדי מאסיבי של ניוד עובדים, הכשרת עובדים לתפקידים אחרים והשבתת עבודתם של 20% מעובדי הרכבת, באופן מיידי, והכל ללא ניהול מו"מ".
עומס בסבידור מרכז בשבוע שעבר
(עומס נוסעים בתחנת הרכבת סבידור מרכז בתל אביב)

במוצאי שבת פנה ועד העובדים לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב והזהיר מנקיטת צעדים ארגוניים בתוך 48 שעות, אך כאמור הוא לא צפוי להשבית את פעילות הרכבת. בוועד טוענים כי ההנהלה מבצעת "צעדים חד צדדיים, פוגעת בעובדים ובפרנסתם בנוסף לפגיעה המתמשכת בגלל הקורונה".
בשונה מהסגר הראשון בחודש מרץ, אז הושבתה הרכבת לחלוטין ו-700 עובדים הוצאו לחופשה במסגרת הסכם בין המדינה להסתדרות, כעת טוענים בוועד שהמהלך יפגע בפרנסתם של 1,000 עובדים מבלי קשר לנגיף קורונה, אלא לעבודות התשתית, וזאת בעת שעדיין מתנהל משא ומתן על עבודות החשמול. בהנהלה טוענים כי לא התקבלה החלטה בעניין וכי המטרה היא לשמור על העסקתם של עובדים רבים ככל הניתן בתקופה זו.
ברכבת החליטו לקדם פרויקטים של תשתית בתקופת הסגר, שבמהלכו מצטמצם מספר הנוסעים, כדי להימנע מהשבתת המסילות עם חזרת המשק לשגרה. כך, עד ליום שלישי תושבת תנועת הרכבות בין התחנות הרצליה ותל אביב סבידור מרכז ומופעלים היסעים חינמיים.
העבודות המתוכננות בהמשך הסגר באזור הדרום הן במסגרת פרויקט החשמול שנועד להעביר את ההנעה של הרכבת מדיזל מזהם לחשמל – מהלך שצפוי להביא לצמצום התקלות, קיצור וייעול של זמני הנסיעה.
היועצת המשפטית של ועד העובדים, עו"ד סיגל פעיל, אמרה: "הנהלת הרכבת מנסה שוב לבטל את נציגות העובדים ברכבת ישראל. מתקבלות החלטות חד צדדיות בקשר למאות עובדי הרכבת בתקופתו של פרויקט זה, ללא שיתוף וניהול דין ודברים עם נציגות העובדים. הוועד לא יוכל לעמוד מנגד נוכח הניסיון הזה להכתיב עובדות בשטח ולפגוע בעבודה ובפרנסה של כ-1,000 איש. אנחנו מקווים שבית הדין יבהיר להנהלת החברה שיש דברים שאין להם מקום במסגרת יחסי עבודה".